توسعه پرورش قارچ، نقشی تاثیرگذار در حوزه اشتغال دارد

توسعه پرورش وتولید قارچ، گامی موثر برای اشتغالزایی در کشور است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛

قارچ به عنوان یکی از محصولات گلخانه‌ای می‌تواند موجب رونق بخش صادرات غیرنفتی کشور باشد و با توجه به اینکه قارچ در کشور محصولی پروتئینی ارزان قیمت با حجم سرمایه گذاری کم محسوب می‌شود، اما درجهت فرهنگ استفاده از این محصول درجامعه و بومی سازی آن عملکرد مؤثر و جدی صورت نگرفته است.

 

درخصوص صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی قارچ نیزعملکرد مؤثر وجدی مشاهده نشده، به همین جهت در بحث صادرات این محصول همانطورکه باید و شاید، در بازارهای بین المللی حضور موثری به چشم نمی‌آید.

 

توسعه پرورش قارچ خوراکی می تواند گامی در راستای تقویت تولید، اشتغال و بهبود معیشت در جامعه باشد.

 

مهدی گودرزی تولید کننده قارچ استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: کارگاه پرروش قارچ را با سرمایه ای کمتر از30 میلیون تومان راه ازی شده است.

 

وی ادامه داد: کار خود را در کارگاهی با وسعت 50 متری در زیر زمین  منزل مسکونی خود کارپروش قارچ را آغاز کردم.

 

این کارآفرین لرستانی افزود: این کارگاه کوچک، در واقع کارگاه آموزش کاری برای من و راهی برای یافتن نقاط قوت و ضعف کار بود و سرمایه چندانی نیاز نداشت.

 

گودرزی با بیان اینکه در نخستین برداشت محصول متوجه درآمد خوب این شغل شدم، افزود: در گام دوم انباری 300 متری را اجاره کردم و کارگاه تولیدی را گسترش دادیم.

 

وی اذعان داشتت: برای توسعه کار نیاز به سرمایه بود که با کمک اقوام و چند وام خانگی به حمد الله مقدمات کار فراهم شد و با مشارکت دوستان و اقوام  و 200 میلیون تومان اعتبار اولیه  کارگاه توسعه یافت.

 

گودرزی ادامه ادامه داد: هم اکنون این کارگاه دارای سه سالن یک انبار یک راهرو اتاق نگهبانی برای کارگرها، سرویس بهداشتی ورودی کارگاه که هر سالن مجهز به لوله کشی آب گاز و برق است.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون با یک سوم سرمایه مشغول به کار هستم، افزود: برای اینکه سرمایه برای تولید داشته باشم این مقدار یک سوم کم هست.

 

گودرزی تصریح کرد: با وجود اینکه فضای من مجهز به سه تا سالن می باشد اما به خاطر سرمایه کم در هر دوره فقط دو سالن را می توانم پر کنم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر15 نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: اگر سرمایه داشته باشم که سالن ها به حالت گردشی کار کنن یعنی ۲۰ روز یکبارآن هم در صورتی که بتوانم کمپوست وارد سالن شود، تعداد اشتغال ها سه برابر می شود .

 

گودرزی ادامه داد: اگر جهاد کشاورزی بتواند مواد اولیه را برای تولید کننده تهیه کند و در اختیار ما قرار بدهد بازار فروش قارچ و تولید هم برای ما بهتر می شود چون هزینه تهیه کمپوست خیلی بالا ست و برای تولید کننده ای مثل من که با یک سوم سرمایه مشغول فعالیت می باشد به صرفه نیست.

 

این تولید کننده لرستانی ادامه داد: با توجه به اینکه کیفیت قارچی که در این مکان تولید می شود فوق العاده است در نظر دارم که بخش بسته بندی را راه اندازی کنم و به دنبال گرفتن برند و لیبل برای صادرات هستم.

 

وی با اشاره به مشکلات فرا روی تولید قارچ، افزود: فرآوری و بسته بندی قارچ نیزعملکرد مؤثر وجدی مشاهده نشده به همین جهت دربحث صادرات این محصول همانطورکه باید و شاید، در بازارهای بین المللی حضورموثری به چشم نمی آید.

 

گودرزی ادامه داد: اگر بتوانیم کمپوست را به صورت مستقیم و راحت به دست تولید کننده برسانیم و تولید کننده نیز بتواند تولید رابدون نیاز به دلال وارد بازار کند، کارگاه های تولید قارچ می توانند نقش مهمی در رونق تولید و اشتغال جامعه داشته باشند.

 

این کارآفرین با بیان اینکه متاسفانه بازار قارچ گرفتار معضلی به نام دلالان است، ادامه داد: سودجویی دلالان در عرصه تولید از عاملان گرفتاری و مشکل تولید است.

 

وی اظهار کرد:  اگر بشود بازار عرضه قارچ از دست دلالان خارج و از طریق ارگان ها رسیدگی شود بهتر است چون به تولید کننده کمک میکندکه خودش بتواند قارچ را به دست فروشنده برساند.

 

این تولید کننده لرستانی با تاکید برضرورت تقویت حمایت از تولیدکنندگان، اظهار کرد: در صورت حمایت مالی از کارگاه های تولیدی  بستر توسعه فعالیت و تقویت تولید و اشتغال فراهم می شود.

 

وی افزود: با توجه به اینکه قارچ در کشور محصولی پروتئینی ارزان قیمت با حجم سرمایه گذاری کم محسوب می‌شود، اما درجهت فرهنگ استفاده از این محصول درجامعه و بومی سازی آن عملکرد مؤثر و جدی صورت نگرفته است.

 

گودرزی اظهار کرد: متأسفانه تا به امروز درخصوص صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی قارچ نیزعملکرد مؤثر وجدی مشاهده نشده، به همین جهت در بحث صادرات این محصول همانطورکه باید و شاید، در بازارهای بین المللی حضور موثری به چشم نمی‌آید.

 

این تولید کننده لرستانی اظهار کرد: تولید این محصول نسبت به تولیدات سایر صنایع نیازمند حجم سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نبوده و می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش بسزایی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه متأسفانه به علت عملکرد ضعیف درخصوص حمایت از این صنعت امروز شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی قارچ در کشورهستیم، افزود: مسئولین امر، علاوه بر فرهنگ سازی مناسب در جهت مصرف این پروتئین ارزان قیمت باید در بحث صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی قارچ نیز اقدامات لازم را انجام دهند .

 

کد خبر 1237103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha