علامه «رحمت الله هندی»، نویسنده  بهترین کتاب معاصر برای پاسخ به شبهات مسیحیان درباره اسلام

علامه رحمت الله هندی، نویسنده مشهور هندی، مولف کتاب «اظهار الحق» است که در دفاع از اسلام و عقاید اسلامی و مناظره با عقاید مسیحیان نوشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: با وجود گذشت بیش از 150 سال از انتشار کتاب «اظهار الحق» نوشته رحمت ‌الله هندی، نویسنده و دانشمند مشهور هندی، این کتاب کم نظیر همچنان نقطه عطفی در کتابخانه های اسلامی به عنوان بهترین کتاب تاریخ معاصر برای پاسخ به شبهات مسیحیان درباره اسلام تبلیغ می شود.

 

به این ترتیب، داستان زندگی نویسنده و شرایط نگارش این کتاب هنوز الهام ‌بخش نسل ‌هایی از مسلمانان است و به میراثی ارزشمند دست یافته اند که با آن می توانند در مقابل کسانی که به دنبال تضعیف اسلام هستند و یا قرآن کریم و نبوت پیامبر اکرم(ص) را زیر سوال ببرند، بایستند.

 

ولادت و زندگی

محمد رحمت الله بن خلیل الرحمن الكَيْرانَوی عثمانی هندی در سال 1818 در كَيْرانه در ایالت اوتار برادیش شمال هند، حدود 100 کیلومتری دهلی نو متولد شده است.

 

محمد رحمت الله ملقب به عثمانی است و نسب او به صحابی عثمان بن عفان بر می گردد. وی نویسنده مشهور قرن سیزدهم هجری قمری است.

 

علامه هندی در خانواده ای از علما و سرشناسان که در آن زمان دارای مناصب عالی بودند رشد یافت و در سن 12 سالگی به حفظ قرآن کریم و تسلط بر زبان فارسی و خواندن کتب فقهی و زبان عربی توسط علما پرداخت. سپس برای ادامه تحصیل به دهلی نو سفر کرد.

 

این علامه  هندی،  پس از تحصیل در دهلی به لکهنو رفت و در آنجا با مفتی سعد الله المرادآبادی آشنا شد و استعدادش در فقه و علوم شرعی ظاهر شد.

 

دعوت به مناظره با مسیحیان

الهندی مجالس درس و فتوا را رهبری کرد و مدرسه حقوق را در محل ولادت خود تأسیس کرد، اما لشکرکشی ‌های مسیحیان تحت حمایت اشغالگران انگلیسی باعث شد شیخ بیشتر وقت و تلاش خود را صرف مقابله با این لشکرکشی ‌ها کند.

 

این شیخ برای پاسخگویی به شبهات مسیحیان درباره اسلام اقدام کرد، از این رو شروع به تألیف کتاب کرد و مبلغان بزرگ و تأثیرگذارترین آنان را به مناظره با خود دعوت کرد.

 

شیخ رحمت الله هندی، مولف کتاب مشهور «اظهار الحق» است که در دفاع از اسلام و  پاسخ به شبهات مسیحیان نوشته شده است.

 

بنابر گزارش ویکی نور، این کتاب، جامع ترين و قوی‌ترين اثرى است كه تاكنون در نقد مسيحيت نوشته شده و در تأييد يا رد آن نزدیک به پنجاه كتاب و رساله تأليف شده است.

 

كتاب اظهار الحق در سال 1280 قمرى به زبان عربى به نگارش درآمده است و مورد استقبال علمای اسلامی قرار گرفت و به زبان ترکی و چند زبان اروپایی ترجمه شد.

 

این کتاب در بين علماى شيعى نيز مورد توجه قرار گرفته است. مرحوم علامه محمد جواد بلاغى در تفسير «آلاء الرحمن» و كتاب «الهدى إلى دين المصطفى» در مباحث تنازعات بين اسلام با مسيحيت به آن ارجاع می ‌دهد. الهدى در رد كتاب الهدايه است و الهدايه رد كتاب اظهار الحق است، مرحوم آیت‌الله خویى در البيان، اظهار الحق را چنين مى ‌ستايد: «كتاب جليل نافع جدّا».

 

مؤلف اظهار الحق اگر چه سنى است،  ولى در بعض موارد اختلافى، راه انصاف را پيموده است، وى مسئله تحريف قرآن را مطرح نموده و نسبت دادن این قول به شيعه امامیه اثنا عشری را نسبتی ظالمانه و بی اساس دانسته و كلمات بزرگان شيعه را در این زمینه آورده و تصريح می‌ کند كه اساس این نسبت جز روايات بی اعتباری كه در برخی از کتاب‌ های قدما به چشم می‌خورد، چيز ديگری نيست و این را نمی‌توان دليل و پايه اعتقاد یک ملت دانست، زيرا نقل روايتی كه دارای سندی ضعيف يا قابل تاویل باشد، نمی‌ تواند مدرک عقيده کسی قرار گیرد.

کد خبر 1247028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha