«آیه مدنی» ورزشکار محجبه؛ از  تاریخ سازی در ورزش تا نمایندگی پارلمان مصر

آیه مدنی، ورزشکار پنج گانه المپیکی مصر، یکی از زنان تاثیرگذار مسلمان در عرصه ورزش است که هم اکنون نماینده پارلمان مصر است و برای برابری جنسیتی در عرصه ورزش تلاش می کند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: این روزها صحبت از زنان تاثیرگذار مسلمان بسیاراست و یکی از این موارد زنان تاثیرگذار در عرصه ورزش هستند که می توان به چهار زن ورزشکار مسلمان به نام های «آیه مدنی» ورزشکار پنج‌ گانه سابق المپیک مصر، «انس جابر» ستاره تنیس تونسی، «ابتهاج محمد» شمشیرباز آمریکایی و «دعاء الغباشی» از بازیکنان برتر والیبال  ساحلی مصر اشاره کرد.

 

شبکه «سی ان ان اسپورت» در گزارشی با عنوان زنان مسلمان در ورزش و امیدهای آنها برای نسل آینده» گفت وگویی با «آیه مدنی» نماینده پارلمان مصر در امور هماهنگی احزاب و سیاستمداران جوان انجام داده است.

 

در این گزارش، آیه مدنی گفت: برای برابری جنسیتی در ورزش تلاش می کند.  وی اولین ورزشکار پنج‌ گانه المپیکی بود که با حجاب به عنوان نماینده مصر در بازی‌ های لندن ۲۰۱۲ شرکت کرد.

 

آیه مدنی درباره بازنشستگی خود در سال 2013  گفت: فدراسیون بین المللی شنا (فینا)در سال 2010 میلادی لباسی که تمام بدن را بپوشاند، ممنوع اعلام کرد.

 

وی اظهار کرد: در ورزش های پنجگانه که شامل «دویدن، شمشیربازی، تیراندازی و اسب سواری» است، برای داشتن حجاب مشکلی نبود، اما در ورزش شنا برای داشتن حجاب فینا مشکل وجود داشت.

 

وی تصریح کرد: سعی کردم با رقابت با لباس شنا طبق قوانین فدراسیون بین‌المللی شنا سازگار شوم، اگرچه از نظر ورزشی نتیجه داد و به المپیک لندن راه یافتم، اما از نظر روحی نتوانستم با تغییر جدید هماهنگ شوم، بنابراین در سال 2013 بازنشسته شدم.

 

مدنی همچنین گفت:  تصمیم بسیار دشواری بود. من از درون احساس می کنم که خوب نیستم، اما این تنها راه و بهترین راه از میان بدترین گزینه‌هاست.

 

آیه مدنی گفت: چالش هایی که به عنوان یک ورزشکار محجبه با آن مواجه بودم مرا به این کار واداشت  پس از چند سال به مسابقات بین ‌المللی شمشیر بازی انفرادی برگردم، سپس تصمیم گرفتم در اداره ورزش فعالیت کنم و به عضویت کمیته بازیکنان کمیته بین‌المللی المپیک درآمدم و سپس نماینده پارلمان مصر شدم.

 

وی گفت: به عنوان یک ورزشکار با آن با مشکلاتی رو به رو بودم، به همین دلیل تلاش کردم تا ورزش برای همه، به ویژه زنان و دختران با پیشینه های مختلف، قابل دسترس باشد.

 

وی در پایان گفت: روزی من در جایگاه تصمیم گیرندگان خواهم بود و به حرف مردم و هر چه نیاز داشته باشند، گوش خواهم داد.

کد خبر 1247939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha