جامعه نیازمند نهضت بازگشت به مسجد است/ ورود کانون‌های فرهنگی هنری به عرصه تبیین ضرورت دارد

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه فاصله میان جوانان با مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری آسیب‌رسان و ضربه‌زننده است، گفت: کانون‌های مسجدی می‌توانند با ورود به عرصه تبیین و روشنگری در کنار ائمه‌جماعات و بسیج برای نسل جوان روشنگری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمصطفی میرلوحی»،در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مساجد در رشد و ارتقای فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم در مورد جایگاه مسجد می فرماید:«إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ، اول خانه‌ای که برای عبادت خلق بنا شد همان خانه (کعبه) است که در آن برکت و هدایت خلایق است»، بنابراین مساجد، قلب تپنده جامعه اسلامی بوده و از صدر اسلام تاکنون مرکز و محور تحولات عظیم در جامعه اسلامی به شمار می روند.

 

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در مسجد علاوه بر پیگیری اموراتی همچون عبادت، تعلیم دین، دعا و مناجات می توان، جلوه هایی از تمدن اسلامی را مشاهده کرد، به عنوان مثال با نگاه به مسجد امام اصفهان تمام تمدن دوران صفوی را مشاهده می کنیم و  همه بافت و آثار تاریخی این منطقه حول محور مسجد شکل گرفته است.

 

حجت الاسلام میرلوحی با بیان اینکه در صدر اسلام مساجد راهبردهای اساسی جامعه را تعیین می کردند، ابراز کرد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، روشنگری توده های مردم، مدیریت بحران ها،بیداری ملت، متحد کردن صفوف مردم، تقویت مذاهب و فرقه های دینی و هر آنچه که برای تمدن سازی جامعه ضروری بود، در مسجد محقق می شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در اوایل انقلاب اسلامی نیز خانه های خدا در محورهای سیاسی، اجتماعی، فردی، نظامی جامعه را راهبری می کردند و در شرایطی که فتنه و آشوب های منافقین امنیت را از مردم سلب نموده بود، مساجد سنگر استقامت، امنیت مردم و انقلاب بودند و نظام را حفظ کردند.

 

حجت الاسلام میرلوحی با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در عصر کنونی، افزود: متاسفانه، در مقطعی نقش این پایگاه اثرگذار در جامعه ما کمرنگ شد و جوانان مراکز دیگری را جایگزین مساجد و کانون های فرهنگی هنری کردند، همین موجب تضعیف جایگاه مساجد شد.

 

این استاد حوزه و  دانشگاه ادامه داد: اغتشاشات و فتنه های اخیر در کشور نقش خطیر ائمه جماعات، اهل منبر و مجموعه هایی همانند بسیج و کانون های فرهنگی هنری در جهاد تبیین و روشنگری برای جوانان را ثابت می کند.

 

وی با تاکید بر اینکه مساجد باید جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا کنند، ابراز کرد: ضرورت دارد که موضوع نهضت جهاد تبیین که مقام معظم رهبری به عینی و حتمی بودن آن تاکید دارند، توسط ائمه جماعات و فعالان کانون های فرهنگی هنری در اقصی نقاط کشور مورد اهتمام قرار گیرد.

 

حجت الاسلام میرلوحی تصریح کرد: اگر فضای آرامش‌بخش مسجد را برای ارتباط چهره به چهره و صحبت کردن با جوانان مهیا کنیم، بدون شک در مخاطب اثربخش خواهد بود، به عنوان مثال جوانان امروز از جنایت های گروهک های منافقین در طول دوران انقلاب اسلامی آگاهی ندارند، از این رو ضرورت دارد که در این زمینه بصیرت افزایی رخ دهد.

 

 

کد خبر 1255709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha