هشدار نسبت به خطر بیولوژیکی در سودان

با افزایش درگیری‌ها در سودان، سازمان بهداشت جهانی نسبت به یک خطر بیولوژیکی عظیم در این کشور هشدار داد، زیرا یکی از طرف‌ها درگیر بر یک آزمایشگاه در خارطوم که حاوی نمونه ‌هایی از بیمارهای مختلف است، مسلط شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، ارتش سودان امروز(چهارشنبه) اعلام کرد: بیانیه‌های منتشر شده از گروه یا افرادی که از زندان‌ها خارج شدند، ازجمله بیانیه احمد هارون که به دلیل اظهارات سیاسی در بازداشت است،بی معنی است.

 

سخنگوی رسمی ارتش سودان اعلام کرد: برخی از زندان‌های سودان در روزهای گذشته شاهد ناآرامی بودند. افراد مسلح به برخی از این زندان‌ها یورش بردند و پس از کشتن و زخمی کردن برخی از نیروهای پلیس، پلیس را مجبور به آزاد کردن زندانیان کردند.

 

این سخنگو با ابراز نگرانی از گسترش ناامنی در ایالت‌های دیگر سودان، تاکید کرد: این مسئله تهدیدی مضاعف برای امنیت و آرامش عمومی در شهر خارطوم است.

 

وی افزود: زندانیان در برخی از زندان ها به تقلید از آنچه در برخی از زندان های خارطوم رخ داد، شروع به درخواست آزادی خود کردند.

 

این سخنگوی با ابراز ناراحتی و تاسف ازاین اتفاقات گفت: خطر بزرگی به دلیل از هم پاشیدگی قرارداد امنیتی ایجاد می شود، به همین دلیل از سودانی‌ها خواسته می شود باتوجه به این وضعیت احتیاط کنند.

 

احمد هارون، مسئول سابق سودانی در زمان عمرالبشیر، روز گذشته اعلام کرد: وی همراه با سایر مسئولان سابق از زندان کوپر خارج شده است و حفاظت از خودشان را فراهم خواهند کرد.

 

هارون در بیانیه صوتی از سودانی ها خواست تا از نیروهای مسلح پشتیبانی شود، همچنین آمادگی خود و مسئولان دیگر را برای حضور در قوه قضائیه اعلام کرد.

 

ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر در سودان امروز چهارشنبه اعلام کرد: آزادی مسئولان رژیم گذشته از زندان به معنای تشدید جنگ است، همچنین اظهارات احمد هارون دلیلی بر این است که رژیم منحله پشت این جنگ در سودان است.

 

این ائتلاف در بیانیه‌ای از مردم خواست برای مقابله با این نقشه‌ها متحد شوند.

 

در همین حال، سازمان بهداشت جهانی با ابراز نگرانی نسبت به یک خطر بیولوژیکی عظیم" کرد. ابراز نگرانی این سازمان پس از تسلط  یکی از طرف های درگیر به آزمایشگاه مرکزی بهداشت عمومی در خارطوم، که حاوی نمونه هایی از بیمارهای مختلف همچون سرخک، وبا و فلج اطفال است، انجام شد.

 

«نیما سعید عبید» نماینده سازمان بهداشت جهانی در سودان گفت: تمامی متخصصان از این آزمایشگاه اخراج شدند و هم اکنون به عنوان یک پایگاه نظامی به طور کامل تحت کنترل است.

 

وی افزود: کمبود ژنراتورهای برق کارآمد در سودان نه نها باعث خطرات شیمیایی شدند، بلکه خطرات بیولوژیکی را نیز بسیار بالا برده است.

 

 این تحولات در حالی رخ می دهد که خطرناک ترین درگیری در سودان بدون هیچ نشانه ای از حل بحران وارد یازدهمین روز خود شده است.

کد خبر 1263433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha