کتاب «مقولات تئاتری» در تبریز منتشر شد

کتاب «مقولات تئاتری» (مجموعه مقالات و نوشتارهایی در باب آیین‌ها و هنرهای نمایشی) به قلم سیروس مصطفی، از فعالان عرصۀ هنرهای نمایشی تبریز، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، کتاب «مقولات تئاتری» (مجموعه مقالات و نوشتارهایی در باب آیین‌ها و هنرهای نمایشی) به قلم سیروس مصطفی، از فعالان عرصۀ هنرهای نمایشی تبریز، به همت انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، منتشر و روانه بازار کتاب شد.

کتاب، مشتمل بر هشت نوشتار پژوهشی- نظری پیرامون تئاتر و آیین‌های نمایشی، به شرح 4 مقاله (به همراه ترجمه ترکی دو تا از مقالات) و 4 نوشتار نمایشی به قلم سیروس مصطفی است که با هدف توجه به حوزه پژوهش در هنر- بخصوص مسئله‏‌شناسی پژوهش در هنر- به رشتۀ تحریر درآمده و مقولات تخصصی همچون: «تعزیۀ شیر در تبریز» به همراه معرفی این آیین نمایشی و اشاره به مستندات تاریخی آن، «نگاهی مقایسه‌ای به دسته‌بندی نمایش‌های ایرانی»، «پنجاه سال از تئاتر تبریز»؛ به عنوان سرچشمۀ تئاتر ایران،«نمایش بیرونی از دیروز تا امروز»، «نکاتی چند پیرامون مجسمه تئاتر»، «نگاهی به آیین شمنیسم و نمایش فولکلوریک «چمچه خاتین»[خاتون]»، با معرفی ویژگی‌ها و رمزگشایی عناصر به کار برده شده در این گونۀ نمایشی و.. را در بر‌می‌گیرد و نویسنده سعی کرده است ضمن ارائه نگاهی نو در عرصه هنر پژوهشی هنرهای نمایشی، تجارب تئاتری خود را با مخاطب به اشتراک بگذارد.

بنابراین گزارش، «سیروس مصطفی»، یکی از چهره‌های تئاتر استان است که تجربه سال‌ها حضور در صحنه‌های ملّی و بین‌المللی تئاتر و تدریس در مراکز آموزشی- دانشگاهی را نیز دارد و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های وی در حوزه هنرهای نمایشی، تمرکز روی آیین‌ها و سنت‌های نمایشی بومی و پژوهش‌های تئاتری است. کتاب‌هایی همچون «منتشا؛ ریشه‌یابی نمایش‌هایی از فولکلور آذربایجان»، مجموعۀ سه جلدی «تبریز تیاتر»(برگزیدۀ آثار نخستین جشنوارۀ ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی)، بخشی از فعالیت‌های پژوهشی- نوشتاری او در کنار فعالیت‌های اجرایی- صحنه‌ای و کارنامه هنری ایشان است.

کتاب «مقولات تئاتری» در قطع رقعی و در 192 صفحه با شمارگان 1000 نسخه با کاغذ بالک و چاپ نفیس (هم با جلد شومیزو هم جلد سخت)  به زیور طبع آراسته شده است و علاقمندان می‌توانند در تبریز از «کتابفروشی حامد» نسبت به تهیه آن اقدام کنند

کد خبر 1275347

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha