کیست که نخواهد در بهشت خانه ای داشته باشد؟

2هزار مسجد برای هشت میلیون و نیم تهرانی و 60هزار مسجد برای 75میلیون ایرانی؛ آماری تاسف بار برای تعداد مساجد در حالیکه تاکید اسلام بر مسجدسازی تا آنجاست که در قبال آن خانه ای در بهشت وعده داده شده است.

خبرگزاری شبستان: گاهی در گذر از کوچه ها و خیابان های تهران با نگاه به ساعت متوجه وقت اذان ظهر یا مغرب می شوید. بیشتر اوقات وقت اذان صدای الله اکبر، لا الله الا الله .... از گلدسته ای به گوش نمی رسد یا اگر هم برسد از بلندگوهایی است که در سطح شهر نصب شده اند. در این شرایط خیلی باید خوش شانس باشی که به محض تصمیم به اقامه نماز اول وقت در خانه خدا به سرعت به مسجد برسی اما در بیشتر مواقع باید مسافت طولانی برای رسیدن به نماز اول وقت طی کنید که آخر سر هم ممکن است به رکعت آخر برسید یا اصلا نرسید...


تهرانی ها مدت هاست حسرت شنیدن اذان از گلدسته های مسجد را در دل دارند. همین موضوع آمار سایت وزارت مسکن و شهرسازی را تایید می کند که تهران فقیرترین شهر ایران از نظر شمار مسجد است.

 

استاندارد مسجد در زمان پیامبر(ص) به گونه ای بود که با اذان بلال حبشی نماز جماعت در 9 مسجد اقامه می شد. امروز هم دسترسی مردم به مسجد باید از دسترسی به هر چیز دیگری راحت تر باشد چرا که مردم باید سه نوبت در طول روز به مسجد بروند اما این راحتی فراهم است؟ چقدر با معیار دوران پیامبر(ص) فاصله داریم؟


برخی از کشورهای اسلامی در حال حاضر یک نهم خاک ایران مساحت دارند ولی شش برابر ایران مسجد دارند. این درحالی است که در ایران از میان مساجد موجود یعنی 60 هزار مسجد، تنها 20 هزار مسجد فعال است!


اما از فعال بودن یا نبودن که بگذریم و به تعداد بسنده کنیم به آماری تاسف بار می رسیم. دو هزار مسجد برای هشت میلیون و نیم تهرانی! و 60 هزار مسجد برای 75 میلیون ایرانی!


بر اساس آمار، سرانه مسجد برای هر فرد باید هفت متر و 67 سانتی مترمربع باشد که این رقم در تهران نزدیک 15 سانتی مترمربع برای هر فرد است. این آمارها و هزاران آمار تاسف بار از تعداد مساجد در تهران و سایر شهرهای کشورمان لزوم توجه بیش از پیش به تقویت فرهنگ جهاد مسجد سازی معطوف می کند.

 

-این بار تهرانی ها عقب ماندند
اوضاع مساجد در سایر شهرها هم دست کمی از تهران ندارد. مثلا چندی پیش استاندار استان اردبیل با اشاره به اینکه این استان با کمبود 500 مسجد در مناطق روستایی مواجه است، به خبرنگار شبستان گفته بود: در حال حاضر در شهرهای استان اردبیل بیش از 381 مسجد و در روستاها 1450 مسجد وجود دارد که با وجود این تعداد مسجد هنوز نیازمند ساخت مسجد در برخی از مناطق هستیم.


همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان با اشاره به اینکه 400 شهرک جدید و روستای این استان فاقد مسجد است به خبرنگار شبستان گفته بود: در حال حاضر در استان هرمزگان 2 هزار و 525 مسجد وجود دارد که این تعداد مسجد برای جمعیت یک میلیون و 650 هزار نفری استان کافی نیست!

 

رییس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان نیز با اشاره به وجود ۴۹۰۰ مسجد در برابر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت این استان به خبرنگار شبستان گفت: تنها در ۳۰ درصد مساجد این استان نماز جماعت صبح اقامه می‌شود.


ای کاش مسئولین فرهنگی کشور اهتمام جدی تری نسبت به ساخت مسجد و نگهداری آن در مناطق شیعه نشین کشور بالاخص مناطق محروم داشته باشند تا آثار زیانبار بی توجهی نسبت به این موضوع دین و دنیای مردم را نشانه نرود. مردم ایران هم بارها و در جهاد هایی مختلف چون جهاد مدرسه سازی و ... نشان دادند که در راستای دین و فرهنگ کشورشان ایستاده اند و امروز هم اگر به ضرورت توجه به مسجد سازی پی ببرند به طور قطع گام های اساسی در این حوزه بر می دارند.
 

مساجد، حافظ دیانت جامعه هستند اما متاسفانه متناسب با رشد جمعیت و افزایش ساخت وسازها مسجد نساخته ایم. آیه 18سوره توبه، مومنان را به ایمان به خدا و روز قیامت و اقامه نماز دعوت کرده، همچنین عمران و آبادانی مساجد را در گرو حضور پورشور نمازگزاران دانسته است.


آیه 114 در سوره بقره این سوال را مطرح می کند که "چه کسی ظالم تر از فردی است که مانع از عبادت بندگان در مساجد شده و در جهت تخریب مساجد گام بر می دارد؟" با توجه به این آیه می توان چنین برداشت کرد که کسی که مانع حضور نمازگزاران در مسجد می شود مثل این است که از آباد کردن مساجد جلوگیری کرده است. امام صادق(ع) نیز در بحارالانوار فرموده اند: «سه چیز در پیشگاه خداوند شکایت می کند که یکی از آنها مسجد خرابی است که اهلش در آن نماز نمی خوانند.»


در روایات بسیاری از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز رونق مساجد در زیادی نمازگزاران و خرابی آنها، خالی ماندن این مکان از عبادت کنندگان عنوان شده است. رسول اکرم (ص) نیز فرموده است: «اگر دیدی فردی در رفتن به مسجد استمرار دارد، شهادت بدهید که او انسان با ایمانی است، زیرا عمران و آبادانی مساجد به وسیله کسانی است که به خدا ایمان دارند». پیامبر اکرم(ص) نیز عمران مساجد را معادل رفتن به مسجد دانسته است و افرادی که در چنین مکان هایی حضور پپدا می کنند را مومن نامیده اند.


الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام : مَن بَنى مَسجِدابَنَى اللّه‏ُ لَهُ بَیتا فی الجَنّةِ ؛ امام صادق علیه‏السلام : هر کس مسجدى بسازد، خداوند براى او در بهشت خانه‏اى بسازد. ( الکافی : 3 / 368 / 1 منتخب میزان الحکمة : 266)

 

- اهمیت نماز خواندن در مسجد
امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «خواندن نماز درخانه برای کسی که همسایه مسجد است، صحیح نیست». هرچند از نظر شرعی و به گفته فقها چنین نمازی باطل نیست ولی این روایت اهمیت اقامه دسته جمعی نماز و خالی نگذاشتن مساجد را بیان می کند چنانچه به گفته برخی از معصومین، فردی که با قصد نرفتن به مسجد در خانه اش نماز جماعت برپا کند، آن نماز باطل محسوب می شود.
از پیغمبر اکرم(ص) روایتی است مبنی بر اینکه «رفتن تو به سوی مسجد و برگشتت به خانه از نظر ثواب یکسان است». در راستای سخن پیامبر گرامی اسلام (ص) روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که فردی از ایشان می پرسد: «چرا مساجد اینقدر بزرگ هستند که حضرت در جواب می فرمایند: چون مساجد خانه های خدا بر روی زمین هستند .»

 

- پیش به سوی جهاد مسجدسازی
در سال های اخیر فرهنگ سازی خوبی در حوزه مدرسه سازی انجام شده است. باید مثل زمانی که جهاد مدرسه سازی در کشور راه افتاد، جهاد مسجد سازی راه بیاندازیم، گفت: در سال های اول انقلاب مدارس ما 3 شیفته کار می کردند، اما امروز به خاطر موفق بودن در جهاد مدرسه سازی دیگر شاهد چنین مدارسی نیستم، آن قدر فضای تحصیلی زیاد شد که دیگر نیاز زیادی برای ساخت مدارس جدید مثل سابق احساس نمی شود.


امام(ره) خمینی (ره) فرمودند: «شنیده ام مساجد خلوت شده اند و این جای تاسف دارد زیرا این مکان ها مهیا هستند برای ارائه خدمت، مساجد را خالی نکنیم. امروز ما در یک مقطع از عصر واقع شدیم که استثنایی است. ما با نماز که ذکر و یاد خدا است پیش رفتیم».

 

امام(ره) در جایی دیگر فرمودند: «نماز بالاترین یاد خدا بوده و اگر درآن کوتاهی شود و هر کس فقط خود را در نظر گرفته و بگوید نمازم را تنها در خانه می خوانم درست نیست زیرا باید نماز به جماعت برگزار شود تا مساجد را پر کنیم. دشمنان از مساجد می ترسند، آنها می خواهند نماز را بشکنند به همین دلیل به مساجد رفته و اجازه نمی دهند مسلمانان درست نماز بخوانند بنابر این حفظ مساجد تکلیفی برای همه مسلمانان بوده وچه در رمضان و چه غیر از این ماه باید مساجد را آباد کنیم .»

 

اسلام در کلام امام(ره) در کنار مساجد آمده و پشت کردن به مساجد معادل پشت کردن به اسلام قرار گرفته است. اگر رونق مساجد ما از بین برود، دین مداری و دین محوری جامعه ضعیف می شود.

 

در احادیث آمده حریم هر مسجد 40 خانه است، یعنی فاصله مشخص شده در حالی که در بسیاری از شهرک های جدید تهران حتی در نقشه هم مسجدی طراحی نشده است، در حالی که لازمه شروع به کار و ساخت شهرک این است که در وهله اول فضای مناسبی به این مکان اختصاص داده شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 134563

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha