ترور و جنایت؛ شیوه مبارزاتی وهابیت در مقابل عقلانیت شیعه

وهابیت نشان داده است که منطق ضعیف خود را از طریق ترور و صدور احکام و فتاوای فتنه انگیز و ترور و جنایت و کشتار شیعیان جبران می کند و توان مقابله علمی و منطقی با سخنان عقلانی و انسانی شیعه را دارا نیست.

خبرگزاری شبستان: شناخت وهابیت و جلوگیری از عقاید خرافی و بدعت آمیز وهابیت تا حد فراوانی منوط به شناخت روشها و اسلوبهای تبلیغی این گرایش افراطی است. که با بررسی متون تاریخی می توان آنها را شناخت.
وهابیت براى پیش‏برد عقاید و افکار خود از راه‏هاى مختلف استفاده مى‏کنند که در این یادداشت به برخى از آنها اشاره مى‏کنیم:


1- مبارزه و مقابله با منابع مورد وثوق شیعه
وهابیون با شیوه‏هاى مختلف درصدد مقابله با شیعه و آثار علمى آنان برآمده‏اند؛ زیرا شیعه امامیه بیشتر از بقیه مذاهب اسلامى به طرح مباحث علمى مى‏پردازد. چرا این همه مقابله با شیعه؟ اگر حرف آنان مطابق با حقّ است و دیگران بر باطل، چرا از باطل مى‏ترسند؟ چرا مانع از نشر کتاب‏هاى شیعه در میان جوانان‏اند؟ چرا اگر یک دانشجوى وهابى کتابى از شیعه در دستش باشد، باید از مراکز علمى اخراج شود؟ چرا نمى‏گذارند صاحبان فکر و اندیشه خود تصمیم بگیرند؟ چرا باید آثار شیعى که در نمایشگاه بین‏المللى کتاب مصر عرضه شد، توسط وهابیون خریدارى و سوزانده شود؟ وهابیت نشان داده است که منطق ضعیف خود را از طریق ترور و صدور احکام و فتاوای فتنه انگیز و ترور و جنایت و کشتار شیعیان جبران می کند و توان مقابله علمی و منطقی با سخنان عقلانی و انسانی شیعه را دارا نیست.


2- تحریف کتاب‏ها
یکى از راه‏هاى مقابله با مخالفین نزد وهابیّون، تحریف کتاب‏هاى حدیثى و تفسیرى و تاریخى اهل سنت است. روایات و کلماتى که بر ضدّ آنان آمده تحریف مى‏کنند آن‏گاه سفارش چاپ آن را به چاپ خانه‏ها مى‏دهند. لذا اگر کسى در کتاب خود به حدیثى استدلال کرده، و مصدر آن را نیز ذکر مى‏کند، با مراجعه به چاپ‏هاى جدید اثرى از حدیث نمى‏یابد. در حالی که با مراجعه به چاپ‏هاى قدیم پى مى‏بریم که این حدیث در چاپ‏هاى بعد حذف شده است. خصوصاً این که سعى مى‏کنند با چاپخانه‏ها ارتباط برقرار کرده یا با آنان شریک شوند، و با پایین آوردن قیمت کتاب‏هاى تحریف شده یا مجانى کردن آن، به دست اکثر جامعه برسانند.
محمّد نورى دیرثوى مى‏گوید: «تحریف و حذف احادیث از کارهاى دایمى و همیشگى وهابیون است. به عنوان نمونه، نعمان آلوسى تفسیر پدرش شیخ محمود آلوسى را به نام "روح‏المعانى" تحریف نمود، و مطالبى را که به ضرر وهابیون بود حذف کرد و اگر این تحریف نبود تفسیر او نمونه تفاسیر محسوب مى‏شد».
نمونه دیگر این که در مغنى ابن‏قدامه حنبلى، بحث «استغاثه» را حذف کردند؛ زیرا در نظر آنان شرک محسوب مى‏شود، آن‏گاه آن‏را چاپ نمودند. شرح صحیح مسلم را با حذف احادیثِ صفات، چاپ مجدد نمودند.
این کارها متأسفانه در میان اهل سنت رواج فراوان دارد، خصوصاً نسبت به احادیث و قسمت‏هایى از تاریخ که فضیلتى از فضایل اهل‏بیت علیهم السلام در آن بوده و یا ذکرى از لغزش خلفا و یا یکى از صحابه است.
از باب نمونه در تفسیر «جامع‏البیان» طبرى در ذیل آیه شریفه «وأنذر عشیرتک الأقربین» حدیث آغاز دعوت را این‏گونه نقل مى‏کند که پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «کدام یک از شما وزیر و کمک‏کار من در این امر- امر رسالت- خواهد شد تا برادر من و کذاوکذا باشد.» بعد از آن‏که على علیه السلام این مقام را پذیرفت پیامبر به على علیه السلام فرمود: «تو برادر من و کذاوکذا هستى.» با مراجعه به تاریخ طبرى پى مى‏بریم که به‏جاى کذاوکذا «وصیى و خلیفتى» بوده، که دست تحریف آنها را حذف کرده و به ‏جاى آن کلماتى مبهم قرار داده است؛ زیرا این‏گونه احادیث با عقایدشان سازگارى ندارد.

 

کاربرد سه نقطه به جای مطالب حساس تاریخی!
گاهى هم لغزش‏هاى خلفا یا مناقب اهل‏بیت علیهم السلام را این‏گونه تحریف مى‏کنند که به‏جاى آنها چند نقطه مى‏گذارند، خواننده نمى‏داند که به‏جاى این نقطه‏ها چه مطالب حساسى است که مى‏تواند سرنوشت تاریخ را عوض کند.
در برخى از موارد نیز صدر یا ذیل حدیث را حذف مى‏کنند، زیرا با عقایدشان سازگارى ندارد، همان‏گونه که بخارى در موارد زیادى این‏چنین کرده است. گاهى نیز اگر حدیث را به‏جهت شهرت نمى‏توانند حذف کنند، درصدد تضعیف آن بدون هیچ دلیل و مدرکى برمى‏آیند، همان‏گونه که ابن‏تیمیه نسبت به حدیث غدیر و حدیث ولایت و دیگر احادیث این‏چنین کرده است. در برخى از موارد هم کلمات را تغییر داده تا معنایى دیگر از آن فهمیده شود، همان‏گونه که در قضیه «لیلةالمبیت» به‏جاى کلمه: "بات على فراشه"، کلمه «بال» آورده‏اند.
از جمله شواهد بر تحریف به نقصان، این است که برخى از مصادر حدیثى که از کتابى نقل مى‏کند، با مراجعه به آن کتاب اثرى از آن نمى‏بینیم!
از باب مثال: حدیث «امان» را که پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: «النجوم أمان لأهل السماء فإذا ذهبت ذهبوا، وأهل بیتى أمان لأهل الأرض فإذا ذهب أهل بیتى ذهب أهل الأرض» را برخى از مصادر حدیثى از مسند احمد بن حنبل نقل مى‏کنند، ولى الآن در آن کتاب موجود نیست.
و نیز حدیث: «أنا مدینة العلم وعلىّ بابها» را ابن‏اثیر در جامع‏الأصول و سیوطى در تاریخ‏الخلفا و ابن حجر در الصواعق المحرقه از صحیح‏ترمذى نقل مى‏کنند، درحالى‏که این حدیث الآن در آن کتاب موجود نیست.


3- مختصرکردن کتاب‏ها
یکى دیگر از راه‏کارهاى تبلیغى وهابیون مختصرکردن کتاب‏ها و متون اصلى‏ حدیثى، تاریخى و تفسیرى است؛ به این طریق که بخش‏هایى را که موافق با عقایدشان نیست به‏ عنوان این‏که کتاب را مى‏خواهند مختصر کنند تا براى مردم بیشتر قابل نفع باشد، حذف مى‏کنند، و سپس آن را به چاپ خانه‏ها مى‏دهند و با همان وضع به بازار عرضه کرده گاهى به‏صورت رایگان در بین مردم پخش مى‏کنند و این‏گونه حقایق را تحریف کرده و به‏عنوان مسلّمات تاریخ، حدیث و تفسیر به جامعه تحمیل مى‏کنند.
ما با تلخیص برخى از کتاب‏هاى مطوّل و مفصّل مخالف نیستیم، زیرا امروزه بشر به‏جهت اشتغال‏هاى زیاد، کمتر مى‏تواند به مطالعه کتاب‏هاى مفصل بپردازد، ولى ما با اختصارِ گزینشى و مغرضانه مخالفیم.
در این کتاب‏هاى مختصر تاریخى، مطاعنى را که در خصوص خلفا حتى معاویه، یزید و برخى از صحابه وارد شده حذف مى‏کنند و نیز فضائل اهل بیت علیهم السلام را از جاى جاى آن کتاب ها برمى‏دارند، درحالى که به احادیث جعلى که در شأن و منزلت خلفا و برخى از صحابه در آن کتاب آمده، کارى ندارند! و معلوم است با این عمل زشت و جنایت فرهنگى چه ظلمى در حقّ خوانندگان که قضاوت‏کنندگان در طول تاریخ‏اند، مى‏شود. و چگونه کسانى که نامقدس‏اند، مقدس شمرده شده و در مقابل کسانى که مقدس‏اند به فراموشى سپرده مى‏شوند.


4- استفاده از موسم حج‏
یکى دیگر از شگردهاى تبلیغى وهابیون، استفاده فراوان از موسم حج است؛ موسمى که در آن صدهاهزار حاجى مسلمان از اطراف عالم جمع مى‏شوند. وهابیون از این موقعیّت به‏خوبى در نشر افکار خود استفاده مى‏کنند. مبلغین را بین حجاج به زبان‏هاى مختلف مى‏فرستند، و با بحث علمى و اهداى کتاب و دعوت به مراکز علمى‏شان- اگر از شخصیت‏هاى علمى باشند-، به تبلیغ مذهب خود مى‏پردازند. حتّى اخیراً مشاهده شده که در بین حجاج ایرانى کتاب‏هاى فارسى بر ضدّ شیعه در شمارگان بسیار بالا را به طور رایگان، توزیع مى‏کنند، کتاب‏هایى که بسیار مرموزانه نوشته شده و درصدد تثبیت عقاید خود و تخریب عقاید شیعه و مذاهب دیگر اسلامى است.
لازم به ذکر است عقاید پوچ وهابیان نه تنها به شیعیان تأثیر نمى‏گذارد بلکه سایر مذاهب اهل سنت را نیز از عقاید و عمل‏کرد آنها بیزار می کند. نمونه شکست آنان در ایجاد گروه انحرافى طالبان و القاعده و فرجام آنان مى‏توان دریافت.


نگاهی به برخى فعالیت‏هاى تبلیغى‏ فرقه وهابیت
در آخر این بحث به بخشى از فعالیت‏هاى تبلیغى وهابیون اشاره مى‏کنیم:
1- فعالیت 500 مبلغ در موسم حجّ سال 1417 ه. ق؛
2- دعوت از یک هزار چچنى به‏عنوان میهمان ملک فهد در سال 1417 ه. ق؛
3- حضور 1400 حاجى از آسیاى میانه به‏عنوان میهمان فهد در سال 1418؛
4- تأسیس کتاب‏خانه در دانشگاه‏هاى چین؛
5- تبلیغ وهابیت در کنفرانس‏هاى جهانى؛
6- اعزام 2دو هزار  مبلّغ و 290 هزار فعالیت تبلیغى در مدت یک‏سال؛
7- در سال 1418 ه.ق پنج میلیون و 200 هزار فعالیّت تبلیغى در عربستان؛
8- در بحرین ماه صفر 1418 ه. ق 300 جلسه درس دینى در مساجد؛ و در سال 1417 ه ق. 3650 سخنرانى و درس دینى، و نشر 41 هزار و 176 نسخه نشریات دینى؛
9- انجام سه هزار و 789 مورد فعالیت تبلیغى، و پخش 11 هزار و 698 نسخه از نشریات گوناگون در دبی؛
10- انتشار 1418 سخنرانى و موعظه، و نشر 13 هزار و 517 نشریه دینى در قطر؛
11- انجام شش هزار فعالیت تبلیغی طی ماه رمضان 1418 ه. ق در فجیره امارات؛
12- انجام 165 هزار و 296 فعالیت تبلیغی در پاکستان در سال 1417 ه. ق؛
13- اعزام مبلغ به افغانستان، ایران، هند، نپال، موریتانى، بریتانیا، پاریس و هلند؛
14- در بریتانیا سال 1417 ه. ق 12990 فعالیت تبلیغى که شامل 10 هزار و 800 مورد درس علمى در مدارس، زندان‏ها، و بیمارستان‏ها و ... بوده است؛
15- برگزاری دوره آموزشى براى مبلغان اندونزى؛
16- برگزاری دوره آموزشى براى طلاب تاتارستان؛
17- برگزاری دوره شرعى عربى براى رؤساى جمعیت‏ها و مراکز اسلامى ونزوئلا؛
18- برگزاری دوره فشرده براى مبلغان آمریکاى لاتین در آرژانتین؛
19- برگزاری دوره‏اى براى مبلغان قزاقستان؛
20- برگزاری دوره‏اى براى مبلغان در کنیا؛
21- برپایى همایش مبلغان در تایلند؛
22- برپایى همایش مبلغان در سنگال؛
23- برگزارى دوره‏اى جهت ائمه جماعات و مبلغان در غرب آفریقا؛
24- برگزارى دوره‏اى جهت ائمه جماعات و مبلغان در قرقیزستان؛
25- برگزارى دوره‏اى جهت ائمه جماعات و مبلغان در آمریکا؛
26- برگزارى دوره تربیت مبلغ در اوکراین؛
27- برگزارى دوره تربیت مبلغ در روسیه؛
28- تأسیس دانشسراى تربیت مبلغ در چچن؛
29- ملاقات دبیرکل «رابطة العالم الاسلامى» با مسؤولین سیاسى کشورها؛
30- رسیدگى به مساجد بوسنى؛
31- ساخت 104 مسجد در فیلیپین؛
32- ساخت و ترمیم 90 مسجد در بوسنى؛
33- سهیم شدن در ساخت 1359 مسجد در جهان؛
34- کمک به 300 مسجد در بلژیک؛
35- فعالیت در دانشگاه مسکو؛
36- اعطاى بورسیه تحصیلى به دانشجویان 34 کشور؛
37- ایجاد دانشسراى علوم عربى و اسلامى در توکیو؛
38- 891، 3 فارغ‏التحصیل از دانشسراى علوم اسلامى و عربى اندونزى؛
39- به راه انداختن کاروان‏هاى تبلیغى در کردستان عراق؛
40- ساخت 18 مسجد در کردستان عراق؛
41- کمک‏رسانى به 000، 100 پناهنده آذربایجانى؛
42- چاپ 000، 321 نسخه کتاب براى بوسنى؛

پی نوشت: برگرفته از شیعه شناسى و پاسخ به شبهات، ج‏2، ص: 543

پایان پیام/
 

کد خبر 153023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha