مدیریت فقهی کاملترین نوع مدیریت در اسلام

یک استاد حوزه و دانشگاه با معرفی سه نوع مدیریت اسلامی، قرآنی و فقهی، کاملترین نوع مدیریت در دین اسلام را مدیریت فقهی عنوان کرد.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام سیدصمصام الدین قوامی مدرس حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی بخش تحول در علوم انسانی با موضوع بنیاد فقهی مدیریت در سومین روز از برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با معرفی سه نوع مدیریت گفت: ما سه نوع مدیریت اسلامی، قرآنی و فقهی داریم که منبع مدیریت اسلامی و نمادش سنت است و منبع مدیریت قرآنی نیز کتاب است.

وی با بیان اینکه مدیریت فقهی کامل تر از سایر مدیریت هاست اظهار کرد: کسانی که در بنیاد فقهی مدیریت اسلامی به تحصیل مشغول هستند مجتهد نظریه پرداز در مدیریت اسلامی هستند.

وی اضافه کرد: دانش مدیریت اسلامی با روش اجتهادی صورت می گیرد و هر طلبه ای برای اینکه بتواند در بحث های مدیریتی حضور داشته باشد باید ده سال درس حوزوی خوانده باشد.

حجت الاسلام قوامی تصریح کرد: تنها روشی که می توانیم به نظرات خدا و معصومین دست یابیم بحث اجتهاد است و در واقع اجتهاد مهمترین و بهترین روشی است که ما می توانیم برای کشف مدل مدیریت اسلامی آن را معرفی کنیم.

 

وی با اشاره به تفاوتهای فقه و اجتهاد اظهار کرد: فقه دانش است و اجتهاد روش، فقه دانش احکام خداست که با روش اجتهادی به دست می آید و پشتوانه فقه الاداره یک روش قدیمی است به نام اجتهاد است.

وی تاکید کرد: اجتهاد یعنی اینکه پژوهشگر اسلامی همه توانش را می گذارد که مستقیم سراغ ادله اصلی برود و این ادله شامل عقل، حدیث و وحی است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: فقه به منزله سبد احکامی است که آن احکام توسط اجتهاد از اسناد اصلی یعنی عقل، حدیث و وحی صید می شود و در واقع فقه دانش زندگی بشر است زیرا فقه دارای قوانین است که منظم کننده زندگی انسان است.

وی ادامه داد: تنها منابعی که ما می توانیم بدان وسیله قوانین را به دست بیاوریم منابعی است که در اختیار مجتهد است گرچه ممکن است دیگران نیز این قوانین را به دست بیاورند اما فرقی که وجود دارد این است که اجتهاد کم خطرترین و پرشانس ترین روش در این زمینه است یعنی مجتهد خطایش نسبت به دیگران در این زمینه کمتر است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کتاب خود در زمینه مدیریت یادآور شد: این کتاب شامل 4 بخش وظایف مدیر، سازماندهی و برنامه ریزی، نظارت و هدایت، مدیریت منابع انسانی است که در بخش مدیریت منابع انسانی آن ارزیابی ها، شایستگی ها، جبرانها و پاداشها ذکر شده است.

بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن با شعار قرآن؛ فرهنگ بیداری اسلامی از 25 تیر تا 25 مرداد 1391 در محل مصلی امام خمینی تهران در حال برگزاری است.

پایان پیام/

 

کد خبر 153031

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha