سقوط در دام تفریط برای فرار از افراط/ نفی هر گونه تاویل و تفسیر

هجوم و ورود عقاید غیراسلامى به حوزه‏هاى علمى باعث شد تا امثال احمد بن حنبل به این فکر برآیند که سلفى گرى و تعبّد نسبت به فهم سلف را زنده کرده و عقل گرایى را بزدایند، آنها برای فرار از افراط گرفتار تفریط شدند.

خبرگزاری شبستان: در یادداشت قبل به چگونگی شکل گیری تفکر سلفی گری اشاره شد، در این یادداشت جایگاه عقل و خنثی بودن آنها در برابر آیات و روایات به بحث و بررسی گذاشته می شود. 

 

عقل، بتی که پرستیده می شود!

با مراجعه به نظرات سلفیون از قبیل احمد بن حنبل، ابن تیمیه و دیگران پى مى‏بریم که آنان هیچ ارزشى براى عقل قائل نبودند.
ابن تیمیه مى‏گوید: «کسانى که ادعاى تمجید از عقل دارند در حقیقت ادعاى تمجید از بتى دارند که آن را عقل نامیده‏اند. هرگز عقل به تنهایى در هدایت و ارشاد کافى نیست وگرنه خداوند رسولان را نمى‏فرستاد.»
مستبصر معاصر، استاد شیخ معتصم سید احمد مى‏گوید: «کسى که در کتاب‏هاى حنابله نظر کند به یک سرى عقاید که با یکدیگر متناقض بوده یا مخالف با عقل و فطرت انسان است پى مى‏برد.»
سید رشید رضا مى‏گوید: «تقلید، آنان را به جایى کشانده که به ظواهر هرچه از اخبارموقوفه، مرفوعه و مصنوعه رسیده اعتقاد پیدا مى‏کنند، اگر چه شاذ، منکر، غریب و یا از اسرائیلیات باشد؛ مثل روایاتى که از کعب الاحبار و وهب بن منبه رسیده است. هم چنین با قطعیات و یقینیّات عقل مخالفت کرده و هر کسى که با عقایدشان مخالف باشد تکفیر و تفسیق مى‏کنند.»
کاتب سودانى معتصم مى‏گوید: «اگر تا این حدّ بناست که انسان نسبت به احادیث منفعل باشد، باید عقاید اسلامى را اسیر هزاران حدیث جعلى و اسرائیلیاتى دانست که یهود آنها را در عقاید اسلامى وارد کرده است.»


آثار سوء منع تدوین حدیث‏
مى‏دانیم که از جمله کارهایى که عمر بن خطاب در مورد احادیث کرد این بود که از نشر حدیث و تدوین و کتابت آن جلوگیرى کرد و مردم را تنها به قرآن دعوت نمود. از طرفى دیگر به گروهى از احبار و رهبان‏ها از قبیل کعب الأحبار و وهب بن منبه- که در ظاهر اسلام آورده بودند- اجازه داد که براى مردم سخن بگویند. در نتیجه جامعه اسلامى با حجم زیادى از اسرائیلیات در حدیث مواجه شد. با تعبد شدید احمد بن حنبل و پیروان سلفى او به حدیث، به هر حدیثى در مسائل اعتقادى اعتماد شد. لذا مشاهده مى‏نماییم که حوزه علمى حنابله و حشویه و سلفیه با چه مشکلاتى در مسائل کلامى مواجه شدند که منجر به استهزاء از طرف دیگر مذاهب اسلامى و ادیان دیگر شده است.


افتادن در دام تفریط برای فرار از افراط...

همانگونه که رفت هجوم عقاید غیراسلامى و ورود آنها به حوزه‏هاى علمى و نیز ورود فلسفه‏هاى گوناگون از هند، یونان و ایران باعث شد تا امثال احمد بن حنبل به این فکر برآیند که سلفى گرى و تعبّد نسبت به فهم سلف را زنده کرده و عقل گرایى را بزدایند، فرار از افراط و افتادن در تفریط در مسائل عقلانى و اعتقادى است که متأسفانه همیشه انسان‏ها به آن مبتلا بوده‏اند، یعنى براى مقابله با افراطى گرىِ برخى از افراد، عده‏اى دیگر در تفریط افتادند؛ همان گونه که در مسئله جبر و اختیار و تفویض نیز مشاهده مى‏نماییم. این تفریط گرىِ احمد بن حنبل اشکالاتى دارد که در ذیل به آن اشاره مى‏کنیم:


1- تنها راه براى جلوگیرى از نفوذ فرهنگ و عقاید بیگانه و انحراف فکرى مسلمانان، تعطیل عقل و رجوع به فهم دیگران نیست، بلکه باید براى مسائل اعتقادى، فلسفه و مبانى کلامى ترسیم نموده و عقلانیّت صحیح را به جامعه علمى عرضه کنیم، تا بتوانیم در مقابل هجوم تبلیغات بیگانگان با استدلال قوى عقلى، مبانى کلامى خود را تقویت کرده و عقاید صحیح را- که آیات و روایات نیز بر آن تصریح دارند- به جامعه عرضه نماییم، زیرا ما عقیده داریم که خداوند متعال و پیامبرش عقل بالفعل اند و هیچ‏گاه بر خلاف عقل انسان (که نور هدایت است) مطلبى را نمى‏گویند. حال اگر عقل سلیم و بدیهى؛ اعم از نظرى یا عملى حکمى کند قطعاً نظر شرع نیز همین است.


2- چگونه مى‏توان در فهم مسائل تنها به فهم دیگران (سلف) تمسک و اعتماد کرد، در حالى که آنان قادر به جواب از تمام مسائل نبودند.
عتبة بن مسلم مى‏گوید: «با عبداللَّه بن عمر، سى و چهار ماه همراه بودم، در بسیارى از مسائل که از او سؤال مى‏کردند او مى‏گفت: نمى‏دانم.»
دیگر این که قرآن داراى وجوه مختلف و بطن‏هاى گوناگونى است. لذا نمى‏توان گفت که سلف، حقیقت قرآن را فهمیده‏اند وگرنه نمى‏بایست که در تفاسیرشان اختلاف مى‏کردند.
شعبى مى‏گوید: «از ابوبکر در مورد کلاله سؤال شد؟ او در جواب گفت: من رأى خود را مى‏گویم، اگر درست بود، از جانب خداست وگرنه از جانب من و شیطان است.»
از عمر بن خطاب نقل شده که مى‏گفت: «اگر من معناى کلاله را بدانم بهتر است از آن که براى من مثل قصرهاى شام باشد.»
از طرفى دیگر مشاهده مى‏کنیم که چگونه صحابه در فهم آیات و روایات با یکدیگر اختلاف مى‏نمودند؛ مثلًا عمر، ابن زبیر و عدّه‏اى دیگر معتقد به حرمت نکاح متعه بودند، در حالى که امام على علیه السلام، ابن عباس و جابر معتقد به جواز آن بودند.
عبداللَّه بن عمر خروج بر حاکم را جایز نمى‏دانست؛ اگر چه جائر و ظالم باشد، در حالى که امام حسین علیه السلام آن را واجب مى‏دانست.
لذا ابن حزم مى‏گوید: «محال است که پیامبر صلى الله علیه و آله امر به متابعت از هرچه که صحابه مى‏گویند، کند؛ زیرا مسائلى وجود دارند که گروهى از صحابه آن را حلال و گروهى‏ دیگر حرام مى‏دانند.»


3- درباره عقل، دیدگاه‏هاى گوناگونى است:
الف- دیدگاه ایجابى: در مسائل اعتقادی، اعتماد بر عقل است. و این نظر اهل بیت علیهم السلام و شیعیان و معتزله مى‏باشد.
ب- دیدگاه سلبى: حکم عقل به طور کلّى بى اعتبار است. لذا معتقدین به آن در مسائل اعتقادى تنها به ظواهر کتاب و سنت اعتماد مى‏کنند، که این نظر اهل حدیث، حنابله و اخباریین از شیعه است.
ج- دیدگاه تجزیه‏اى: این گروه در برخى از مسائل اعتقادى به عقل تکیه و اعتماد مى‏کنند؛ از قبیل: اثبات وجود خدا و شناخت صفات ذاتى او، ولى در باب عدل و شناخت صفات و افعال خداوند بر عقل اعتمادى نداشته و حسن و قبح عقلى را انکار مى‏نمایند. اشاعره از همین گروه‏اند.
در بین این اقوال؛ حقّ با شیعه امامیه و معتزله است، زیرا- همان گونه که عرض شد- عقلِ بدیهى نور است و قطعاً انسان را در مسائل اعتقادى به حقّ و حقیقت مى‏رساند. در صورتى که خالى از شوائب و پیش فرض‏هاى تطبیقى باشد. و از آن جا که خداوند متعال و رسولش عقل بالفعل و عقل کل‏اند قطعاً حرفى خلاف عقل سلیم و بدیهى نمى‏زنند، لذا اگر عقل بدیهى در مسئله‏اى از مسائل اعتقادى به نتیجه‏اى رسید، باید به آن اعتقاد پیدا کرد.

 

توجه ویژه قرآن به تعقل
از این جهت قرآن کریم نیز به تعقل توجهى خاص داشته و کسانى که از عقل استفاده نکرده و از آن بهره نمى‏برند، بدترین جنبنده‏ها معرفى کرده است: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لا یَعْقِلُونَ؛ «همانا بدترین جنبنده‏ها نزد خداوند کرها و گنگ هایى هستند که تعقل نمى‏کنند».
در جایى دیگر آنان را مذمت کرده و مى‏فرماید: وَ یَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ‏ لا یَعْقِلُونَ؛ «و قرار مى‏دهد پلیدى را بر کسانى که تعقل نمى‏کنند».
امام صادق علیه السلام در وصف عقل مى‏فرماید: «همانا اوّل امور و مبدأ آن و قوت و عمارت آن که بدون او هیچ چیز نفع نمى‏دهد، عقلى است که خداوند آن را زینت خلق قرار داده است. به خاطر عقل است که بندگان، خالق را شناخته و خود را مخلوق او مى‏دانند و او را مدبّر و خود را تربیت شده او مى‏دانند.»
هم چنین در تفسیر عقل مى‏فرماید: «عقل چیزى است که به وسیله او خداى رحمان عبادت شده و بهشت کسب مى‏شود.»

عدم پذیرش بی چون و چرای احادیث
شکى نیست که سنّت نبوى داراى منزلت عظیمى نزد مسلمین است و باید چنین باشد، ولى این بدان معنا نیست که هر حدیثى را بدون استثنا بپذیریم و به آن اعتقاد پیدا کرده یا عمل نماییم، زیرا:
اولًا: مى‏دانیم که عوامل و انگیزه‏هاى کذب و دروغ در میان صحابه و دیگران و نسبت خلاف واقع به پیامبر صلى الله علیه و آله یا صحابه زیاد بوده است. ما البته منکر زحمات علما و محدثین در جمع احادیث صحیح نیستیم، ولى معتقدیم که تهذیب حقیقى احادیث کارى بس دشوار است. لذا ابوداود در سننش چهار هزار و 800 حدیث از مجموعه 500 هزار حدیث نقل کرده است.

ثانیاً: بعد از وفات پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم به احبار یهود و رهبان نصارا که در ظاهر اسلام آورده بودند، اجازه نشر حدیث داده شد و در نتیجه اسرائیلیات فراوانى به نام حدیث نبوى در جامعه اسلامى منتشر گردید.
شهرستانى مى‏گوید: «مشبّهه روایاتى را به دروغ وضع کرده و آن را به پیامبر صلى الله علیه و آله‏ نسبت دادند، که اکثر آنها از یهود گرفته شده بود.»
ثالثاً: برخى از صحابه و تابعین نیز با جعل حدیث، تجارت کرده و از این راه نفقه زندگانى خود را به دست مى‏آورند.
ابن ابى الحدید از استادش ابى جعفر نقل مى‏کند: معاویه به سمرة بن جندب صحابى، صد هزار درهم داد تا روایت جعل کند که آیه: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما فِی قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ، در مذمّت على علیه السلام نازل شده و در مقابل، آیه وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ، در شأن ابن ملجم مرادى نازل شده است. او این مبلغ را نپذیرفت. قول دویست هزار دینار داد، باز هم قبول نکرد. قول سیصد هزار دینار داد، قبول نکرد. پیشنهاد چهارصد هزار دینار داد، آن گاه قبول کرد.»
رابعاً: مشاهده مى‏شود که این مسئله در میان عامه سنّت است که در تأیید مذهب خود حدیث جعل کرده و به رسول خدا صلى الله علیه و آله نسبت مى‏دهند؛ همان گونه که علامه امینى رحمه الله در الغدیر اسامى آنان را به طور مفصل نقل کرده است. لذا مشاهده مى‏کنیم که چگونه احادیث در شأن ائمه مذاهب چهارگانه جعل کرده، و به پیامبر صلى الله علیه و آله نسبت داده‏اند.
حال وظیفه ما در مقابل این احادیث جعلى چیست؟ آیا علما وظیفه ندارند که احادیث را از حیث سند و دلالت بررسى و تنقیح کنند؟ خصوصاً در مواردى که دروغ گویان و جاعلین حدیث مضامینى را جعل کرده و با ساختن سندهاى معتبر حدیثى به جامعه اسلامى تحویل مى‏دادند که این خود ضربه‏اى بسیار سنگین بر پیکره حدیث اسلامى بوده است.
بنابراین وظیفه علماى اسلامى است که احادیث را از راه هاى مختلف مورد بررسى و بازنگرى قرار دهند؛ مثل:
1- عرض حدیث بر کتاب خدا، تا با آن مخالفت نداشته باشد.
فخر رازى از پیامبر نقل مى‏کند که فرمود: «اگر حدیثى از من بر شما نقل شد، آن را بر کتاب خدا عرضه کنید، اگر موافق آن بود، قبول کرده وگرنه رد نمایید.»
2- عرضه کردن حدیث بر سنت متواتر، زیرا سنت متواتر قطعى السند است.
3- ارائه حدیث به عقل بدیهى که خالى از هرگونه پیش فرض تطبیقى و شائبه وهمى است.

 

تأویل، ضرورتى بنیادین‏
یکى دیگر از اصول فکر سلفى، نهى از تأویل و صرف لفظ از ظاهر آن است. ابن تیمیه در کتاب درء تعارض العقل و النقل مى‏گوید: «این عمل- تأویل-، امرى حادث و جدید است که در کتب لغت پیشینیان بر آن اصلى نیست و در عصر سلف نیز استعمال نشده است. لذا سلفیّون آن را رها کرده‏اند.»
در جواب عرض مى‏کنیم که قرآن براى خود در تفهیم معارفش روش مخصوصى ندارد، بلکه از همان اسلوب و روش عرب در تفهیم مطالب استفاده کرده است. و مى‏دانیم عرب فصیح در محاوراتش از تمام نکات فصاحت، بلاغت و بدیع استفاده مى‏کند و قرآن نیز از این قانون مستثنا نیست؛ و به عنوان معجزه الهى مطرح است. مثلًا کلمه «یداللَّه» کنایه از قدرت است؛ همان گونه که عرب این گونه کنایات را به کار مى‏گیرد.
پی نوشت:

برگرفته از کتاب شیعه شناسى و پاسخ به شبهات، ج‏2، ص: 514

پایان پیام/
 

کد خبر 153294

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha