دانشگاهیان تعریف دقیقی از ماهیت کرسی آزاداندیشی ندارند

استاد دانشگاه آزاد اسلامی کرسی های آزاداندیشی را کلیشه ای خواند و گفت: ماهیت و چیستی این کرسی ها میان دانشگاهیان تعریف دقیق ندارد و هرکسی به زعم خود تعاریف مختلفی از آن ارائه می دهد.

کبری خان آبادی استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال  ضمن انتقاد از روند فعلی برپایی کرسی های آزاداندیشی در سطح دانشگاه ها به خبرنگار شبستان گفت: آنچه که در حال حاضر در دانشگاه ها به عنوان کرسی آزاداندیشی برپا می شود کلیشه ای است و قاعده خاصی ندارد.


وی با تاکید بر تاثیر مثبت برپایی کرسی های آزاداندیشی در حوزه های مختلف اظهار کرد: متاسفانه برنامه کرسی های آزاداندیشی در طول سال تحصیلی مستمر نیست در حالی که اگر برنامه هایی از این دست در قالب فضای درسی دانشجویان قرار بگیرد، اثرگذاری عمیقی را شاهد خواهیم بود.


خان آبادی تصریح کرد: برنامه هایی که قالب گفتمان را در میان دانشجو دارا باشد، اگر با فرایندی منظم و دقیق انجام شود، خود به خود می تواند در تحول علوم انسانی موثر باشد، منوط بر آنکه برپایی کرسی های آزاداندیشی منطبق بر برنامه ریزی باشد تا بتوان از مطالب ارائه شده در آنها به عنوان منبع بهره گرفت.


این پژوهشگر ادامه داد: آنچه که در حال حاضر چالش اساسی کرسی های آزاداندیشی محسوب می شود، پرداخت به حاشیه ها در بطن بحث هاست، یعنی ناخواسته دانشجو از فضای مباحث اصلی دور می شود که رفع این مشکل نیازمند تبلیغ و فرهنگ سازی میان دانشگاهیان است، به نحوی که فضای گفت وگو باب شود.


وی با تاکید بر لزوم تبلیغ و فضاسازی مناسب به ویژه از طریق رسانه ملی بیان کرد: این می تواند دانش آموزان را قبل از ورود به دانشگاه برای حضور در فضای گفتمان علمی آماده کند، به نحوی که افراد برپایی کرسی های آزاداندیشی را مطالبه دانشگاهی بدانند در نتیجه با این روند خود به خود مطالعه نیز فزونی می یابد.


خان آبادی بیان کرد: ماهیت و چیستی کرسی های آزاداندیشی میان دانشگاهیان تعریف دقیق ندارد و هرکسی به زعم خود تعاریف مختلفی ارائه می دهد به نحوی که آزاداندیشی گاهی به معنای نظریه پردازی صرف تلقی می شود که با مفهوم اصلی آن مغایرت دارد.


وی خاطرنشان کرد: ایجاد واحد درسی با محتوای کرسی های آزاداندیشی متناسب با هر رشته می تواند فرهنگ آزاداندیشی را در جامعه دانشگاهی نهادینه کند.

 

پایان پیام/

کد خبر 154203

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha