تحول علوم انسانی نیاز به تحول دیدگاه های کلان مدیریت کشور دارد

عباسی با اشاره به موانع تحول علوم انسانی در کشور گفت: تا زمانی که این نگاه در جامعه ما نسبت به علوم انسانی وجود دارد تحول علوم انسانی شوخی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حسن عباسی رییس مرکز بررسی های دکترینال (اندیشکده یقین) در نشست انسان در علوم انسانی اقتدار آفرین گفت: علوم پزشکی و فنی و مهندسی محصول گرا هستند ولی در علوم انسانی ما اسیر مقوله ای به نام علم برای علم هستیم. مهم ترین مشکل در عرصه علوم انسانی این است که کسی به تولید و اثر عمومی و اجتماعی علوم انسانی توجه ندارد.
وی افزود: به همین دلیل است که رشته ای مثل حقوق که شغل مشخصی دارد معروف است به پزشکی علوم انسانی. غیر از این رشته کسی نمی داند که مثلا کارشناس جامعه شناسی غیر از دبیری دبیرستان یا استادی دانشگاه به چه دردی می خورد. یا این طور نیست که کسی که مدیریت خوانده حتما اداره ای را دستش بدهند که مدیریت کند.


عباسی با اشاره با اشغال پست های تخصصی علوم انسانی توسط کسانی که در علوم دیگر متخصص هستند گفت: مثلا در تاریخ 33 ساله بعد از انقلاب شما نگاه کنید وزرای امور خارجه بی ارتباط ترین رشته تحصیلی را داشته اند و شما کمتر وزیر امور خارجه ای را می بینید که علم دیپلماسی خوانده باشد. این قاعده در دیگر وزارتخانه های تخصصی علوم انسانی نیز وجود دارد.
این تحلیلگر مسائل استراتژیک اشغال پست های تخصصی توسط افراد غیر متخصص را یکی از معضلات دمکراسی دانست و گفت: شما ببینید در ایران یا امریکا یک دفعه یک هنرمند یا یک ورزشکار می شود شهردار یا نماینده شورای شهر. فقط به خاطر این که مردم رای داده اند. در حالی که این دو پست نیاز به کسی دارد که از مسائل مدیریت شهری سر در بیاورد.


وی ادامه داد: فرض کنید یک روز به مردم بگوییم می خواهیم جراح مغز را از میان مردم انتخاب کنیم. بیایید رای بدهید یک نفر بشود جراح مغز. این فرض چقدر خنده آور است؟ مطمئنا همه می گویند جراحی تخصص می خواهد. حداقل یک نفر باید 12 سال درس بخواند. چطور با رای 10 میلیون نفر یک نفر می تواند جراح متخصص شود؟ اما در مورد پست های تخصصی علوم انسانی چنین نیست و مردم می آیند به کسی رای می دهند که هیچ سررشته ای در پست مورد نظر ندارد. به عبارت دیگر این فرد این جا می تواند با رای مردم متخصص شود ولی در مورد پزشکی نمی تواند. درحالی که جراح یک نفر را جراحی می کند ولی یک وزیر باید یک جامعه 75 میلیونی را جراحی کند.
رییس اندیشکده یقین تصریح کرد: تا زمانی که این نگاه در جامعه ما نسبت به علوم انسانی وجود دارد تحول علوم انسانی شوخی است. با حلوا حلوا کردن که دهن شیرین نمی شود. مگر می شود گفت تحول علوم انسانی ولی در نگاه مدیریتی جامعه هیچ بهایی به علوم انسانی و متخصصین آن داده نشود.


عباسی ادامه داد: شما ببینید ما برای به دست آوردن انرژی اتمی هر جور هزینه ای را می کنیم، تا سه قطعنامه و تحریم های مختلف را پذیرفته ایم. البته این باید باشد. ولی این را باید دانست این هزینه های ما در حالی است که ما هیچ تولیدی در این علوم نداریم و ما مثلا در انرژی اتمی 60 سال از کشورهای غربی عقبیم. اما در علوم انسانی که می خواهیم تولید داشته باشیم هیچ گونه هزینه ای را حاضر نیستیم انجام دهیم.
وی تقدس گرایی و بسته بودن فضا را در علوم انسانی یکی دیگر از موانع تحول علوم انسانی دانست و گفت: اگر در علوم انسانی شما حرف جدیدی بزنید شما را تکفیر می کنند. خط قرمز علوم فنی و تکنولوژیک را کشورهای غربی ایجاد می کنند اما خط قرمز علوم انسانی را نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی.
این تحلیلگر مسائل استراتژیک با بیان این که در جمهوری اسلامی خط قرمز تفکر صدرایی است گفت: اگر کسی بیرون از این چارچوب بخواهد حرفی بزند و تفکر صدرایی را بشکند نهادهای مختلفی دست به کار می شوند تا جلوی این دید را بگیرند. العیاذ بالله تفکر صدرایی حکم قرآن را پیدا کرده است.


عباسی تاکید کرد: الآن نقد تفکر شهید مطهری العیاذ بالله نقد پیامبر به حساب می آید به این بهانه که امام و مقام معظم رهبری از این شهید بزرگوار تعریف کرده اند و اندیشه و کتاب هایش را مفید دانسته اند. در حالی که مطمئنا نظر این دو بزرگوار این نبوده است که شهید مطهری را هیچ کس نقد نکند.
وی تصریح کرد: با چنین نگاهی هیچ گاه به تولید علوم انسانی نخواهیم رسید مگر کسانی که در این رشته ها استخوان خرد کرده هستند با از خودگذشتگی خط شکنی کنند و راه را برای تولید علوم انسانی و تحول آن باز کنند.
یاد آور می شود نشست انسان در علوم انسانی اقتدارآفرین جمعه 20 مرداد در سالن بخش تحول علوم انسانی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
پایان پیام/
 

کد خبر 161350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha