زنجیره فعالیت کامل کارخانه های آرد، نشاسته، گلوکز و خوراک دام یاسوج 18 ماهه تکمیل می شود

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به اجرایی شدن کارنجات آرد، نشاسته و گلوکز در چهار فاز، گفت: در فاز نخست کارخانه آرد، در فاز دوم مجموعه کارخانه نشاسته، در فاز سوم کارخانه گلوکز و دکستروز و در نهایت نیز کارخانه خوراک دام احیا خواهد شد.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: کارخانه های آرد، نشاسته، کلوگز و خوراک دام یاسوج که روزی پتروشیمی یاسوج خوانده می شد و هم به لحاظ کیفیت تولید و هم از نقطه نظر ایجاد اشتغال وضعیت خوبی داشت، از چند ماه پیش به علت برخی مشکلات در لیست واحدهای تولیدی زیانده قرار گرفت و سخن از واگذاری آن به بخش خصوصی مطرح شد، امری که به مذاق بسیاری از مردم کهگیلویه و بویراحمد خوش نیامد و باعث گلایه مندی آنان شد.

این کارخانه که یکی از قدیمی ترین واحد های تولیدی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود و ظرفیت اشتغال زایی بیش از 700 نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد، به دلیل برخی مشکلات اکنون تنها 55 نفر در آن مشغول بکار هستند.

شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در سال 1363 مجوز صنعتی دریافت و در سال 1369 به بهره برداری رسید. فعالیت این شرکت در زمینه محصولات آرد از گندم و سپس آردهای نول و ستاره بود و گلوکز و گلوتن نیز به محصولات تولیدی آن افزوده شد که در حال حاضر تنها بخشی از فاز نخست آن فعال است.

رئیس جمهور در دومین سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد در جمع مسئولان استان به سازمان اقتصادی کوثر دو ماه فرصت داد تا کارخانه ها را با تمام ظرفیت احیا و افتتاح کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد: در صورت راه اندازی نشدن کارخانه آرد، نشاسته، کلوگز و خوراک دام یاسوج در وقت مقرر، احیای آن به سازمان دیگری واگذار می شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر پیش تر با اشاره به فروش کارخانه آرد یاسوج گفته بود که کارخانه های آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج با توجه به زیان ده بودن به بخش خصوصی واگذار می شود. این کارخانه از پنج سال پیش زیان ده بوده که با این شرایط باید به بخش خصوصی واگذار شود.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر به همین منظور امروز (28 شهریور ماه) در نشستی با مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج، گفت: پیرو نشستی که با نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد و با توجه به دغدغه وی در زمینه احیای این مجموعه و اینکه مدیریت این مجموعه به بخش خصوصی واگذار نشود و مجموعه سازمان اقتصادی کوثر و هلدینگ ما متولی گری این مجموعه را داشته باشیم و خروجی آن برای خدمت رسانی به جامعه هدف خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران انشاالله منشا خیر و برکت باشد، نشست هایی برگزار شد.

«ابراهیم غلامی» افزود: مهم ترین موضوعی که برای احیای این مجموعه در نشست قبلی مطرح شد، بحث منابع برای فعال سازی چهار کارخانه بود که در مجمع شرکت پیشگام کشاورزی دنا برای احیا وجود داشت.

وی ادامه داد: با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این مجموعه، با جمع‌بندی که در گذشته تلاش شد تا کارخانه را به اهلیت واگذار کنیم تا بتواند خروجی مناسبی داشته باشد و علت آن این بود که سازمان به اندازه کافی سرمایه‌گذاری لازم را انجام داده بود و برای سرمایه‌گذاری مجدد با آن عدد مورد نیاز جدید ما را دچار مشکل می‌کرد.

غلامی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به نوع خدماتی که باید به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران ارائه دهد، نمی‌تواند سرمایه‌گذاری طولانی مدت باشد و این مسئله تا حدودی منابع را برای سرمایه‌گذاری محدود می‌کرد.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر بیان کرد: مجموعه شرکت پیشگامان کشاورزی دنا ظرفیت بسیار مناسبی برای مجموعه ما و استان بود که متاسفانه با توجه به بی تدبیری‌هایی که در گذشته صورت گرفت، صرفاً از مجموعه استفاده و آن را اورهال (به روز رسانی) نکرده بودند، لذا مجموعه دچار مشکل شده بود و عملاً کارخانه آرد با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کرد.

وی اظهار کرد: در جلسات گذشته نیز انتظار این بود که ما بتوانیم منابع خوبی را تامین و این زنجیره را به صورت کامل احیا کنیم تا ضمن اشتغال زایی، سوددهی لازم را نیز داشته باشد.

غلامی ادامه داد: وقتی زنجیره کامل باشد ما می‌توانیم به بهره‌وری بالایی برسیم و امسال که مقام معظم رهبری به عنوان «رشد تولید و مهار تورم» نامگذاری کردند وظیفه مجموعه تولید را سنگین‌تر می‌کند.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور محترم به استان کهگیلویه و بویراحمد و بازدیدی که از مجموعه کارخانه داشتند، پیگیری‌های صورت گرفته از طرف استانداری، مشکلات مجتمع کارخانجات دنا به سمع و نظر رئیس جمهور رسید و دستور اکید دادند که ظرف مدت دو ماه این کارخانه احیا شود.

وی خاطرنشان کرد: متعاقب دستور رئیس جمهور، مقدمات بحث تامین منابع تسهیل گری و این فضا در هلدینگ ما باز شد تا بتوانیم منابع را تامین کنیم و از طرفی انتظار داشتیم که از طرف مجموعه دولت نیز جهت تجمیع منابع همکاری لازم صورت گیرد تا بتوانیم کار را به سرعت انجام دهیم.

غلامی یادآور شد: خوشبختانه در نشستی که با حضور معاون اول رئیس جمهور و همچنین رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور برگزار شد، تصمیم‌های خوبی اتخاذ شد.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر گفت: از این سرمایه‌گذاری که نیاز دارد تا کل کارخانجات احیا شود تقریبا مبلغی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده که مبلغی توسط سازمان و هلدینگ ما و مبلغی نیز از محل مسئولیت اجتماعی سازمان برنامه و بودجه تامین شود.

وی افزود: سازمان به دلیل اجرایی شدن دستور رئیس جمهور در زمینه تعیین تکلیف این کارخانجات خیلی معطل تامین بخش منابع از طرف دولت نماند و ما به سرعت با استفاده از منابع داخلی فعالیت خود را آغاز کردیم، نشست‌هایی در این زمینه برگزار و نشست‌های ویژه‌ای در سطح بالای مسئولان دولتی نیز برگزار شد.

غلامی با اشاره به اجرایی شدن کارنجات آرد، نشاسته و گلوکز در چهار فاز، ادامه داد: کارخانه آرد هم اکنون با ظرفیت ۵۶ درصد در حال فعالیت بوده و این موضوع برای ما قابل قبول نیست، انشالله با برنامه و تامین منابعی که صورت می‌گیرد، کارخانه آرد را به ظرفیت ۱۰۰ درصد در فاز نخست برسانیم که با برنامه‌ریزی، حدود دو ماهه این کار صورت می گیرد.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر اظهار کرد: در فاز دوم مجموعه کارخانه نشاسته، در فاز سوم مجموعه کارخانه گلوکز و دکستروز احیا می‌شود و در نهایت نیز کارخانه خوراک دام احیا خواهد شد.

وی گفت: طول مدتی که برای احیای کارخانجات تعریف شده با تامین منابع در مدت ۱۸ ماه چهار کارخانه اجرایی می‌شوند و با اجرای این چهار خط علاوه بر اشتغال زایی مناسب در استان، پیش بینی اشتغال حداقل ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم در کارخانجات و حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم از احیای این کارخانه بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 1724807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha