این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

کانون فرهنگی هنری «شهید محمدیانی» از کانون‌های فعال مسجدی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، این کانون مسجدی با برگزاری پرتعداد یادواره‌های شهدا، راه‌اندازی خیمه گاه شهدا و نیز برگزاری مسابقه و اجرای طرح‌های تربیتی، بچه‌های مسجد را با شهدا رفیق کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، به اذعان و تصریح تاریخ و نیز بزرگان و سرداران نظام، مسجد و مسجدی‌ها در حماسه آفرینی‌های دوران دفاع مقدس و دفاع از وطن نقش اساسی داشتند چنان که رزمندگان در مساجد دوره‌های آموزشی را می‌دیدند، از مساجد اعزام می‌شدند، کمک‌های مردمی در مساجد جمع‌آوری و به جبهه‌ها اعزام می‌شد و پیکر پاک شهدا نیز به مسجد آورده و از آنجا تشییع می‌شد... امروز هم و با اینکه ۳۵ سال از پایان یافتن جنگ تحمیلی می‌گذرد باز هم مساجد و بچه مسجدی‌ها هستند که نه تنها اجازه نمی‌دهند آن دوران طلایی تاریخ فراموش شود بلکه دست به تبیین و روشنگری نیز در این باره می‌زنند.

کانون فرهنگی هنری «شهید محمدیانی» در جوار مسجد افتخار شهرستان سبزوار از توابع استان خراسان رضوی ازجمله کانون‌های مسجدی است که به کمک بچه‌ها و اعضای خود خدمات بی‌بدیل در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته و دارد که در این گزارش مروری کوتاه بر آن‌ها کرده‌ایم و در ادامه مرور می‌شود.

قدرت خوشدل، مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید محمدیانی» با اشاره به آغاز فعالیت این کانون مسجدی در سال ۹۳، اظهار کرد: شهید محمدیانی از شهدای مدافع حرم آرزو داشت مقال دوران دفاع مقدس باشد و واقعیات و حماسه آفرینی‌های رزمندگان و شهدا در آن دوران را برای نسل نوجوان و جوان روایت کند لذا پس از شهادت‌ایشان کانون فرهنگی هنری مسجد را به نام‌ایشان را ابتدا در جوار مسجد اعظم تأسیس و پس از تخریب این خانه خدا آن را به مسجد افتخار منتقل کردیم و کوشیدیم به طرق مختلف این هدف متعالی شهید را دنبال کنیم.

دوستی دانش‌آموزان با شهدا

وی تصریح کرد: در راستای تحقق یکی دیگر از اهداف شهید محمدیانی طرح دوستی دانش‌آموزان با شهدا را در مدارس کلید زدیم؛ بدین ترتیب که زندگینامه و خاطرات یکی از شهدا را در تابلوی اعلانات مدرسه نصب و بعد مسابقه دل‌نوشته درباره آن شهید را برگزار می‌کنیم؛ به برگزیدگان این مسابقه همزمان با روز معلم، هدایایی اهدا می‌شود.

این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

خوشدل افزود: این طرح در همه مدارس پایه اول شهرستان سبزوار اجرا شده و خوشبختانه توانسته دانش‌آموزان بسیاری را با خود همراه کند. تدوین برترین‌های این دل نوشته‌ها در قالب کتابچه نیز توسط کانون فرهنگی هنری شهید محمدیانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های این کانون مسجدی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ابراز کرد: برگزاری یادواره‌های متعددبرای شهدا، برپایی نمایشگاه دفاع مقدس با همکاری سپاه پاسداران، برگزاری آیین‌های شبی با خاطرات رزمندگان و برگزاری ماهانه همنشینی رزمندگان که با بیان خاطرات و حماسه آفرینی‌های دوران دفاع مقدس همراه است در این راستا انجام می‌شود.

این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

خوشدل با اشاره به راه‌اندازی خیمه گاه شهدا در کانون فرهنگی هنری شهید محمدیانی، ابراز کرد: در این خیمه گاه تصاویر شهدا نصب و امکان بازدید دانش‌آموزان از آن فراهم شده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید محمدیانی» ادامه داد: اجرای نمایش‌ها و سرودهای دفاع مقدس در یادواره‌ها و گرامیداشتها، برگزاری مراسم غباروبی مزار شهدا در سطح شهرستان و حتی فراتر از آن، تشکیل و اعزام کاروان‌های راهیان نور، اعزام گروه سرود کانون به یادمان‌های راهیان نور در غرب و جنوب کشور نیز توسط بچه‌های مسجد انجام می‌شود.

این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

تدارک مفصل برای هفته دفاع مقدس

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری شهید محمدیانی برای هفته دفاع مقدس امسال هم برنامه‌های مفصلی تدارک دیده است، گفت: برگزاری یادواره شهدای نیروی انتظامی، برگزاری مراسم شبی با شهدا در فضای مقابل مسجد به منظور عمومی کردن مراسم و خدمات دهی در عرصه‌هایی همچون اجرای دکور، تأمین مداح و راوی و گروه سرود برای یادواره‌ها، به شهرستان‌های همجوار به منظور گرامیداشت این ایام ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی شده کانون است.

خوشدل اضافه کرد: علاوه بر این، قرار است نمایشگاه دفاع مقدس ویژه نمایش بیش از چهار هزار قطعه عکس از گردان‌های لشکر خراسان در دفاع مقدس ویژه دانش‌آموزان برپا شود.

این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

وی با اینکه کانون فرهنگی هنری شهید محمدیانی در ابعاد مختلف کوشیده نسبت به دفاع مقدس و حماسه سازان آن ادای دِین کند، تأکید کرد: چنان که بیشتر اعضای شورای مرکزی این کانون مسجدی را جانبازان دفاع مقدس تشکیل می‌دهند در شورای فکری و اجرایی هم از ظرفیت بچه‌های مسجد استفاده می‌کنیم. این کانون علاوه بر شهید محمدیانی که کانون به نام وی مزین است شهید صبوری از شهدای امنیت کشور را طی روزهای اخیر تقدیم اسلام و انقلاب کرد. فرزند شهید صبوری از اعضای گروه سرود کانون است که برای اجرای برنامه در اربعین به عراق اعزام شد.

راه‌اندازی خانه شهدای امدادگر

خوشدل همچنین به راه‌اندازی خانه شهدای امدادگر توسط کانون فرهنگی هنری شهید محمدیانی اشاره و بیان کرد: این خانه با همکاری هلال احمر شهرستان سبزوار در عرصه‌های امدادی، دارویی و درمانی به محرومان خدمت‌رسانی می‌کند. علاوه بر این، رسیدگی به ۱۵۰ نفر از محرومان به صورت مستمر و تهیه بسته‌های معیشتی برای آن‌ها با کمک خیران نیز توسط این خانه انجام می‌شود. کمک‌های مؤمنانه کانون بیشتر در حاشیه شهر انجام می‌شود.

این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

یکی از طرح های کانون فرهنگی هنری شهید محمدیانی طرح ستاره های دنباله دار ویژه دیدار جوانان با جانبازان دوران دفاع مقدس است که با استقبال مواجه شده و توانسته در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اثرگذار باشد.

این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید محمدیانی درباره میزان استقبال بچه‌های مسجد از فعالیت‌های مرتبط با ایثار و شهادت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه میزان استقبال و انس بچه‌ها بالا است تا جایی همه آن‌ها یکی از شهدا را به عنوان دوست خود انتخاب کرده و در موارد مختلف از آن‌ها کمک می‌گیرند؛ برای مثال یکی از بچه‌های مسجد در کنکور سراسری موفق به کسب رتبه ۳۳۷ شده است، شهید محمدیانی را به عنوان رفیق برگزیده است.

این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

برگزاری مکرر و مستمر شبی با شهدا و دیدار با خانواده معظم شهدا و معرفی خانواده‌هایی از شهدا که گمنام هستند و کمتر معرفی شده‌اند و ارائه خدمات به آن‌ها در صورت لزوم از دیگر اقدامات این کانون مسجدی در حوزه ایثار و شهادت است.

این مسجد و بچه‌هایش رفاقت دیرینه با شهدا دارند

کد خبر 1724988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha