بمباران آزادی بیان با «خاموشی رسانه‎ ای» درباره فلسطین

سانسور اخبار مربوط به فلسطین در شبکه های اجتماعی، مردم را به یافتن راه‌هایی برای فریب الگوریتم از جمله تنظیم کلیدواژه‌هایی مانند «P@lestine» یا «Isr*el» برای جلوگیری از سانسور سوق داده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات موفقیت آمیز طوفان الاقصی حماس در روز هفتم اکتبر، برج الوطن غزه که چندین رسانه و ارائه دهندگان خدمات مخابراتی را منهدم کرد که در نتیجه منجر به قطع اینترنت شد.

در روز ۲۷ اکتبر، پس از تداوم حملات هوایی اسرائیل، ارتباط غزه با خارج از آن به طور کامل قطع شد.

«اریکا گوارا روزاس»، مدیر ارشد تحقیقات، دفاع، سیاست و کمپین‌های عفو بین‌الملل، تاکید کرد: قطع ارتباط، کشف شواهد مربوط به نقض حقوق بشر و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی را دشوار می‌کند.

علاوه بر این، کمیته حفاظت از روزنامه نگاران هشدار داد که «خاموشی خبری» می تواند به گسترش تبلیغات و اطلاعات نادرست منجر شود.

علاوه بر کمبود آب، غذا و دارو، قطع اینترنت غزه، فلسطین را در معرض چیزی قرار می دهد که گروهی از گزارشگران ویژه مستقل سازمان ملل در ۲ نوامبر از آن به عنوان «خطر بزرگ نسل کشی» یاد کردند.

به گفته کارشناسان، در کنار قطع اینترنت، سانسور محتوای آنلاین در مورد فلسطین توسط شرکت «متا» و حمله به روزنامه نگاران توسط نیروهای اسرائیلی، همه اینها این نگرانی را ایجاد می کند که آزادی بیان در آستانه نابودی کامل قرار می‌گیرد.

گفتمان سیاسی و غول های رسانه ای

قطع ارتباطات به شدت به فرآیندهای روزنامه نگاری آسیب می‌رساند. رسانه‌های فلسطینی با نداشتن فضاهای امن برای انجام وظایف خود در هنگام مبارزه با قطعی اینترنت، قدرت حمایت از خبرنگاران غزه را ندارند.

با این حال، حتی صدای خبرنگاران در شبکه های اجتماعی نیز توسط غول‌های رسانه ای خفه شده است.

کاربران،  اینستاگرام را که متعلق به شرکت متا است، به سرکوب مخاطبان پست‌های طرفدار فلسطین، حذف این پست‌ها و حتی دستکاری کردن مخفی محتوا بدون اطلاع‌رسانی رسمی به تولیدکنندگان محتواهای فلسطینی متهم می‌کنند.

 حملات اکتبر اولین بار نیست که در آن غول‌های رسانه‌ای نسبت به محتواهای حامی فلسطین تعصب نشان می دهند.

«مریم الرئیس»، دانشجوی فلسطینی در مصاحبه‌ای می‌گوید که کاربران، استوری‌های اینستاگرام او را وقتی درباره فلسطین پست می‌کند، نمی‌بینند.

هنگامی که او تصاویر تصادفی را در استوری‌های خود در مورد فلسطین ارسال کرد تا شانس مشاهده شدن استوری‌هایش را برای دنبال کنندگانش با روش «شکست الگوریتم» افزایش دهد، متوجه شد که تعداد بازدیدهایش بسیار پایین آمده است.

سانسور اخبار مربوط به فلسطین در شبکه‌های اجتماعی، مردم را به یافتن راه‌هایی برای فریب الگوریتم از جمله تنظیم کلیدواژه‌هایی مانند «P@lestine» یا «Isr*el» برای جلوگیری از سانسور سوق داده است.

اما این حقیقت هنوز وجود دارد که محاصره رسانه‌ای تنها می‌تواند به تشدید محاصره بشردوستانه در غزه کمک کند و اخبار را قبل از رسیدن به مخاطبان بین المللی خفه کند.

شرکت متا در پاسخ به شکایات کاربران، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن نوشت: حماس از سوی دولت آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شده است.این بدان معناست که حماس از استفاده از تریبون‌های ما منع شده است و ما حمایت  از آنها را حذف می‌کنیم، در حالی که همچنان به گفتمان‌های اجتماعی و سیاسی اجازه انتشار می‌دهیم.

اما نکته مهم این است که اگرچه متا این حق را دارد تا دستورالعمل‌های خود را در مورد سازمان‌هایی که آنها را خطرناک ارزیابی می کند، اجرا کند، اما هر گونه سانسور محتوایی که کشتار غیرنظامیان غزه را محکوم می کند، به طور جدی حمایت از حقوق بشر فلسطینی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

تیراندازی به خبرنگاران 

دخالت مستقیم‌تر در آزادی بیان و مطبوعات زمانی است که روزنامه‌نگاران  مورد حمله قرار می‌گیرند و حتی کشته می‌شوند.

از روز ۷ اکتبر تا ۱۰ نوامبر ، ۴۹ روزنامه نگار فلسطینی و یک روزنامه نگار لبنانی کشته شده اند و حتی روزنامه نگاران اسرائیلی مخالف نیز در امان نیستند. نیویورک تایمز گزارش داد که دست کم ۱۲ نفر، خانه یک تحلیلگر اسرائیلی را که از کشته شدن غیرنظامیان غزه ابراز نگرانی کرده بود، هدف شلیک قرار دادند.

در روز ۱۶ اکتبر، اسرائیل مقررات اضطراری را پیشنهاد کرد که به وزیر ارتباطات این کشور این امکان را داد تا پخش محتواهایی را که به روحیه نظامی یا ملی آسیب می‌زند، متوقف کند.

بر اساس این پیشنهاد، مقامات تهدید کردند که دفاتر محلی الجزیره را می بندند. تنها ۹ روز بعد، الجزیره گزارش داد که یک حمله هوایی اسرائیل باعث کشته شدن خانواده «وائل الدحدوح»، رئیس دفتر الجزیره در غزه شد، با وجود اینکه آنها در منطقه امن غزه بودند.

 ارتش اسرائیل همچنین به دلیل رفتارش با خبرنگاران فلسطینی مورد انتقاد قرار گرفته است.

برهمین اساس، در سال ۲۰۲۲ سازمان ملل به این نتیجه رسید که سربازان اسرائیلی، شیرین ابوعاقله، روزنامه نگار الجزیره را بدون توجیه و بر خلاف اساس قوانین بین المللی حقوق بشر» کشتند، علیرغم اینکه ارتش اسرائیل یک سال مسئولیت آن را رد کرد و حتی فلسطینی ها را به قتل متهم کرد.

او در حالی که یک جلیقه محافظ به تن داشت به قتل رسید، به طور همزمان مشخص شد که ارتش اسرائیل به طور سیستماتیک از پاسخگویی در مورد مرگ ۲۰ روزنامه نگار طی دو دهه طفره رفته و تحقیقاتی را آغاز کرده است که هرگز منجر به پیگرد یا مجازات نشده است.

اگرچه گیر افتادن روزنامه نگاران در تیراندازی متقابل در جریان درگیری مسلحانه امری عادی است، اما روزنامه نگاران به طور خاص تحت کنوانسیون ژنو محافظت می شوند و قتل عمدی روزنامه نگاران یک جنایت جنگی است.

آزادی مطبوعات و آزادی بیان اصول اساسی حقوق بشر بین المللی است. در عصری که غول‌های رسانه‌ای می‌توانند مواضع سیاسی خاصی را به‌طور پنهانی سانسور کنند و زمانی که روزنامه‌نگاران مورد حمله قرار می‌گیرند، این مخاطبان هستند که باید نسبت به محتوایی که استفاده می‌کنند، دقت بیشتری داشته باشند.

کاربران در فضای مجازی باید به انتشار پست‌های خود در مورد آنچه اتفاق می‌افتد، ادامه دهند و از هر امکانی که دارند برای سوسو زدن نور در خاموشی رسانه ای فلسطین استفاده کنند.

کد خبر 1733245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha