دولتی شدن مساجد به نفع هیچ کس نیست

مسجد و کانون های مساجد: امام جمعه بیرجند بر لزوم توجه به ساخت و عمران مساجد از سوی دولت تاکید کرد و گفت: مساجد باید مردمی هدایت شود و دولتی شدن مساجد به نفع هیچ کس نیست.

حجت الاسلام علی رضایی بیرجندی، امام جمعه بیرجند مسجد را در فرهنگ اسلامی خانه خدا، کانون علم، آگاهی، بصیرت، ایمان و محبت مطرح دانست و به خبرنگار شبستان گفت: مسجد در فرهنگ اسلامی معبد نیست. مردم در معبد فقط به انجام اعمال عبادی می پردازند این در حالی است که مسجد نقطه پیوند بین زمین و آسمان است.

وی به چرخش کره زمین به دور دیگر سیارات منظومه شمسی اشاره کرد و افزود: در طول روز کره زمین بدون هیچ توقفی دور سیارات منظومه شمسی گردش می کند. هنگام پخش صدای اذان از مناره های مسجد، ندای توحید در سراسر جهان طنین انداز می شود. گویی این صدا از منازه مسجد به آسمان بلند می شود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهرها و کشورها در جهان گفت: پخش بی توقف صدای اذان به این معناست که در هر دقیقه از روز در یک قسمت از کره زمین وقت اذان شرعی است از این رو صدای اذان بی وقفه در همه فواصل روز از مناره های مسجد پخش می شود.

امام جمعه بیرجند مسجد را حلقه اتصال زمین و آسمان دانست و افزود: مسجد کانون و خانه خدا جغرافیای جهان اسلام است.  وجود مناره و مسجد در هر کشور نشان از حضور مسلمانان و اسلامی بودن آن کشور دارد.

حجت الاسلام بیرجندی مسجد را کانون رشد و تکامل انسان معرفی و اظهار کرد: مسجد کانون رشد انسان محوری اساسی در جامعه اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه در شهرسازی اسلامی مسجد باید مرکزی ترین نقطه قرار گیرد، گفت: متاسفانه در جامعه امروز به محوریت مساجد کم توجهی می شود و این مکان مقدس مورد بی مهری قرار می گیرد.

امام جمعه بیرجند به تفکیک انواع مسجد در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: مساجد از نظر کارکرد به دو دسته مسجد محل و مسجد جامع تقسیم می شوند. مسجد محل پاسخگویی نیازهای اهالی محل برای اقامه نماز و رسیدگی به امور فردی و اجتماعی آنان است این در حالی است که مسجد جامع محل اجتماع، اقامه نماز جمعه و پرداختن به امور فرامحله ای است.

وی افزود: انسانی که خواهان رسیدن به رشد علم و قدرت به معنای واقعی است باید با مسجد ارتباط برقرار کند چون تنها مسجد محل عرضه این نیازمندی هاست.

حجت الاسلام بیرجندی با معرفی مساجد به عنوان کانون انتقال تجربیات خواستار راه اندازی کتابخانه های باز در مساجد شد و گفت: وجود این کتابخانه ها موجب جذب بیشتر افراد جامعه به مسجد می شود. نظام اسلامی ما مسجدمحور است از این رو باید مساجد نیز علم محور و محبت محور باشد.

حجت الاسلام بیرجندی مسجد را قلب یک محل دانست و اظهار کرد: انتظار ما این است که دولت کار و خدمت که مورد تایید رهبری است ساخت مسجد و عمران و آبادانی آن را در دستور کار خود قرار دهند و به این مقوله بیش از پیش توجه داشته باشد.

وی به توجه مسئولان برای احداث پارک، فضای سبز و نصب فواره در شهرها و محل های کشور اشاره کرد و گفت: افرادی که به پارک و فضای سبز نیاز دارند نیازمند مسجد نیز هستند.

امام جمعه بیرجند خاطر نشان کرد: مسئولان نظام به احداث باید به مسجد و عمران آن توجه ویژه داشته باشند و بگذارند که مسجد مردمی هدایت شود چون دولتی شدن مساجد به نفع هیچ کس نیست.

پایان پیام/

کد خبر 1748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha