مسجد و محله‌ای که روزنامه فیگارو از آن به قلب تپنده انقلاب تعبیر کرد!

عضو هیات امنای مسجد چهارمردان با اشاره به نقش این مسجد در انقلاب اسلامی ایران، گفت: نقش مسجد و محله چهارمردان در دوران انقلاب آنچنان پررنگ بود که روزنامه فیگارو چاپ فرانسه با تیتر بزرگ نوشت «چهارمردان قم قلب تپنده انقلاب».

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، در دوران انقلاب، خیابان و مسجد چهارمردان قم از کانون های اصلی مبارزه در این شهر بود و در شرایط دشوار و امنیتی که می‌رفت شعله‌های انقلاب کمرنگ شود، خیابان چهارمردان قم شعله انقلاب را روشن نگه داشته بود.از این رو خیابان چهارمردان یک نماد از رویش خودجوش حرکت عظیم مردم است و یاد خاطره‌های ایثارگری در دوران انقلاب را تداعی می‌کند.مقام معظم رهبری  نیز در دیدار ۱۹ دی از شهدای خیابان چهارمردان قم نام بردند.

برای آشنایی بیشتر با این مسجد و نقش آن در دوران انقلاب گفتگویی انجام داده ایم با حاج حسین خلج عضو هیات امنای مسجد چهارمردان که در پی می آید:

حاج حسین خلج که از اهالی و کسبه محله چهارمردان است امروز ۶۸ ساله است و خود را از ۷سالگی  که به عنوان مکبر در مسجد چهارمردان حاضر بوده است خادم این مسجد، مردم و انقلاب می داند.

مسجد و محله ای که روزنامه فرانسوی فیگارو از آن به عنوان قلب تپنده انقلاب یاد می کند

وی اینگونه آغاز می کند: همانطور که شهر قم در کل کشور به عنوان مرکز انقلاب محسوب می شود، خیابان چهارمردان و مسجد چهارمردان نیز مرکز انقلابیون کل شهر بود.

این مرد انقلابی ادامه می دهد: علاوه برکسبه و مردم این خیابان همه ی کسانی که دل در گرو امام راحل داشتند در این مسجد و محله گرد هم می آمدند و برنامه داشتند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهدای شاخص از جمله شهید کیوانفر باوجود اینکه در منطقه ی دیگری از قم زندگی می کرد و امروز نیز خیابانی در منطقه خیابان امام به نام ایشان مزین است در این مسجد حضور داشتند و در همین خیابان چهارمردان به شهادت رسیدند.

عضو هیات امنای مسجد چهارمردان با بیان اینکه این مسجد کانون همه انقلابیون بود تصریح می کند: شب های این مسجد همیشه معروف بوده است این مسجد حتی در شب های حکومت نظامی نیز به روی همه باز بود و انقلابیون در این مسجد جمع می شدند و برنامه ریزی می کردند.

وی با بیان اینکه درب های منازل این محله نیز در درگیری های انقلاب به روی انقلابیون باز بود ادامه می دهد: منطقه چهارمردان به لحاظ جغرافیایی راه های عبور و فرار زیادی داشت و از آنجا که کوچه ها پیچ در پیچ بود در درگیری ها کماندوهای شاه می ترسیدند انقلابیون را تعقیب کنند چرا که در چشم به هم زدنی متفرق می شدند و در منازل مردم پنهان شده و نظامیان را غافلگیر می کردند و با سنگ و ..به استقبال آنها می رفتند.

وی می افزاید: حلقه محافظین حضرت امام (ره) از بچه‌های همین خیابان و محله بود و از آنجا که این خیابان کانون مبارزات در شهر قم بود به همین دلیل بچه‌های انقلابی چهارمردان را به نام «حزب الله چهارمردان جماران» نامیدند و این محله افتخار دارد که حضرت امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب نخستین رأی خود را در این محله به صندوق انداختند.

خلج ادامه می دهد: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در اولین ساعات شروع رأی گیری همه پرسی جمهوری اسلامی؛ در فروردین ۱۳۵۸ با حضور در خیابان چهارمردان و مسجد چهارمردان قم که صندوق شماره رای گیری در آن مستقر بود در این انتخابات شرکت کرد.

وی ادامه می دهد: وقتی مردم قم فهمیدند که امام خمینی (ره) قرار است در محله چهارمردان قم رأی خود را به صندوق بیندازند؛ عده زیادی از آنان از ساعات ابتدایی رأی گیری در محل حاضر شدند و جمعیت به گونه‌ای به هم فشرده و متراکم بود که امام نمی توانستند از خودروی خود خارج شوند .

امام راحل انگیزه خود از انتخاب این محل برای شرکت در همه پرسی را اینگونه بیان می‌کند که «امروز رفتم در محلی‏ ‎ که شهدای قم جان خود را برای اسلام و جمهوری اسلام از ‎ ‎ دست دادند. برای اینکه آنها را شاد و ملت اسلام را دلگرم کنم، به جمهوری اسلامی‏‎ ‏رأی دادم.»

عضو هیات امنای مسجد چهارمردان ادامه می دهد:امام خمینی (ره) جایی دیگر نیز فرموده بودند «نام بزرگ چهارمردان ‎ در‏‎ ‏فداکاری و جان نثاری در تاریخ عالم ثبت شد» و امروز نیز دیوار قسمت بیرونی این مسجد تاریخی که محل اخذ اولین رأی امام راحل بود با تصویری از ایشان که در حال رأی دادن هستند کاشی کاری شده است و زیر آن نیز این جمله از امام راحل نقش بسته که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) است.

مسجد و محله ای که روزنامه فرانسوی فیگارو از آن به عنوان قلب تپنده انقلاب یاد می کند

وی باز هم بر اهمیت و نقش این مسجد در دوران انقلاب تاکید می کند و می گوید: اهمیت محله و مسجد چهارمردان تا آنجا بود که در رمضان سال ۵۷، روزنامه فیگارو چاپ فرانسه با تیتر بزرگ نوشت "چهارمردان قم قلب تپنده انقلاب".

خلج می افزاید: این مسجد همیشه به روی همه باز بوده و هست و برنامه های مختلفی در آن برگزار می شود ازجمله همین امروز که ۱۸۰نفر از دختران دبیرستان عفت برای برگزاری یادواره شهدا در این مسجد حضور داشتند.

وی با اشاره به برخی برنامه های مسجد تصریح می کند: بیش از ۴۰ سال است که هرساله مراسم گرامیداشت دهه فجر به مدت ۱۰ شب با سخنرانی شخضیت های حوزوی، لشکری و کشوری از جمله آیت الله مشکینی، آیت الله جوادی آملی و حتی یک شب با حضور امام خمینی(ره) در این مسجد برگزار شده و همچنان ادامه دارد و امیدواریم همانطور که امام راحل فرمودند مسجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید بتوانیم این سنگرها را حفظ کرده و به دست صاحب الزمان (عج) برسانیم.

کد خبر 1748178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha