بی شک خاورمیانه جدید بدون آمریکا در حال شکل گیری است

حسین شریعتمداری در برنامه زنده تلویزیونی نگاه 2 درباره مسائل بین الملل گفت:اگر رژیم مصر و حکومت حسنی مبارک از هم فرو پاشد اسراییل هم با ادبیات کاملاً دیپلماتیک فرو می پاشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه ی کیهان پنجشنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نگاه دو به سوالات خبرنگار این برنامه پاسخ گفت.

وی به عنوان اولین سوال و در تحلیل اوضاع خاورمیانه و بخصوص شرایطی که در مصر حاکم است گفت: بدون هیچ گونه تردیدی خاورمیانه جدید در حال شکل گیری است منتهی به قول مقام معظم رهبری بدون حضور آمریکا.

وی ادامه داد: فروپاشی رژیم مصر به معنی فروپاشی رژیم اسراییل است شریعتمداری به گفته های یکی از ژنرال های اسراییلی اشاره کرد و افزود: یکی از ژنرالهای بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی در اوضاع مصر و تاثیر آن بر این رژیم گفت: اگر رژیم مصر و حکومت حسنی مبارک از هم فرو پاشد اسراییل هم با ادبیات کاملاً دیپلماتیک فرو می پاشد.

در ادامه وی به سخنان عمر موسی وزیر خارجه سابق مصر و دبیرکل کنونی اتحادیه عرب اشاره کرد و گفت: عمر موسی در اجلاس 2007 سران عرب به مقامات مصری چنین می گوید که شما را ایجاد به دنبال تونل های رفح می گردید و ایران به حال فرستادن ماهواره به فضاست.

مدیرمسئول موسسه کیهان، منظور از این سخنان را احساس حقارتی است که ملتهای عرب و به خصوص مردم به واسطه ی دنباله روی های سران این کشورها از مقامات فرعی مخصوص آمریکا دانسته و گفت: در حالی که این سخنان عمر موسی را از طریق مطبوعات و دکان به دکان بین مردم می چرخید و تبعات خود را می گذاشت اما در حال حاضر هم با سقوط حکومت حسنی مبارک، جایگاه جمهوری اسلامی ایران باز هم افزایش می یابد. اینها نشان از این دارد که مردم عرب در حالی که خود را روز به روز فقیرتر و جایگاهشان را در معادلات منطقه ای بین المللی حقیقی می بینند شاهد بالندگی و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران هستند و همین امر هم محرک بسیار قوی برای حرکت ها و جنبشهای آنان است.

در ادامه ی این گفتگوی زنده تلویزیونی که بیشتر به یک مناظره شبیه بود مجری برنامه از انتقاد پذیری مدیرمسئول روزنامه کیهان پرسید که چنین پاسخ شنید: نه تنها ما اهل انتقادپذیری هستیم و از آن استقبال کرده و جبران می کنیم بلکه به قول حضرت امام خمینی (ره) انتقاد و تخطئه هر دو یک موهبت الهی است.

وی در پاسخ به این سوال که بسیار در محافل گفته می شود که کیهان تحت مدیریت شما، دیگر مخاطب چندانی ندارد گفت: این را از تیتراژ روزنامه ها، و برگشتی های بسیار اندک آن می توان فهمید.

شریعتمداری افزود: اگر مخاطب کم است پس چرا موافقین این همه به آن استناد کرد و مخالفین بر علیه آن موضع می گیرند.

وی در خصوص تیراژ روزنامه هم چنین گفت که وزارت ارشاد دوران اصلاحات که خیلی هم از ما خوششان نمی آمد آمار 21000 نسخه را اعلام می کردند، علاوه بر اینکه بنابر اعلام مقامات و موسسات در کشورهای آمریکایی و اروپایی بیشترین مراجعه به سایت کیهان است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه روزنامه ی تحت مدیریت وی، عمدتاً در کیوسکها به فروش می رسد گفت: مخاطب و خریداری اداری به ما بسیار اندک و ناچیز است همچنان که ما روزنامه هایمان را برای مجلس دهم به صورت پولی و سفارشی می فرستیم.

وی در پاسخ به این سوال مجری که برخی انتقاد می کنند که چرا روز به روز بر بخش های سیاسی کیهان افزوده شده و از بخش های اجتماعی آن کاسته می شود گفت: بله، هر روز که این نکته قابل پذیرش است که دلیل آن هم اهمیت یافتن این مسائل در فضای عمومی کشور است اما بسیار اتفاق افتاده که تیتر اصلی روزنامه به مسائل اجتماعی و اقتصادی اختصاص یافته است علاوه بر اینکه با مراجعه به مستندات متوجه می شوید که هیچ پرونده کلان اقتصادی نیست که قبل از دستگاه قضایی، کیهان به آن نپرداخته باشد.

مدیرمسئول موسسه کیهان در پاسخ به این سوال که شما زندگی شخصی گروه های طرف مقابل تان را زیر ذره بین می گذارید آیا با آموزه های دینی و مذهبی شما مطابقت دارد و گفت: وقتی که شخصی در سطح اجتماع ظاهر شده و دارای جایگاه و موقعیت می شود شناخت چنین کسی برای همه ضروری است علاوه بر اینکه ما آن مسائلی را موردتوجه قرار می دهیم که در ارتباط به زندگی سیاسی و موقعیت اجتماعی وی ارتباط دارد و گرنه ما هم تجسس بر زندگی خصوصی افراد را حرام می دانیم و دارای خط قرمزهای خاص خود هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که هرگونه کیهان برخی اوقات با اطلاعات غیرآشکار دیگران اقدام به انتشار مطلب می کند نیز گفت: هیچکدام از این اطلاعات غیرآشکار و سند محرمانه غیرقابل انتشار نیست.

وی ادامه داد: خبرنگار نمی تواند منتظر باشد مثلاً در آنجا چه اتفاقی می افتد هر چند این خوب است اما ما همچون خبرگزاری ها باید به دنبال خبر رفته و تولید خبر کنیم.

شریعتمداری تصریح کرد: این اطلاعات محرمانه و سری نیست اما غیرآشکار است علاوه بر اینکه بچه حزب اللهی هم همه ما هستند و هر خبری که به دست آورند به ما منعکس می کنند و ما هم پس از بررسی ها و ایجاد کانال های گوناگون و کسب اخبار تکمیلی به تحلیل و انتشار آنها می پردازیم.

وی در جواب سئوال مجری مبنی بر چگونگی ارتباط وی با مقام معظم رهبری به عنوان جامشین نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان گفت: اینکه خطوط اصلی در آنجا تعریف و به روزنامه ها ابلاغ شود نه اینگونه نیست اتفاقاً حدود 15-10 سال قبل پس از جشنواره مطبوعات که به مدیران مسئول واصحاب رسانه خدمات مقام معظم رهبری رسیدند ایشان ضمن صحبت هایشان بر آزادی عمل مطبوعات تاکید کرده و افزودند: مثلاً همین روزنامه های اطلاعات و کیهان هم نیاز نیست که دائم گوشی تلفن دستشان باشد که ماچه بنویسیم و چه ننویسیم، علاوه بر اینکه جایگاه ایشان بسیار بالاتر از این است که بخواهند برای یک روزنامه خط مشی تعیین کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون تذکر و یا اخطاری از طرف دفتر مقام معظم رهبری دریافت کرده اید یا نه؟

گفت: نه تاکنون چنین موردی نبود و فقط در یکی دو مورد اعضا دفتر در رابطه با موضوعی نظر خاصی داشته اند که تماس گرفته و آن را بیان کرده اند اما تذکری در کار نبوده است.

نماینده مقام معظم رهبری در موسسه کیهان در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون مواضعی داشته اید که مورد رضایت ایشان نبوده باشد؛ نیز گفت: یکی دو مورد پیش آمده که ما به قرینه احساس کرده ایم که مواضع ما مورد رضای مقام معظم رهبری نبوده اند و ما هم تلاش کردیه ایم با نوشتن یادداشت و خبرهای تکمیلی نظر ایشان را جلب کنیم.

وی افزود: آرزوی ماست که منویات و نظرات ایشان را کشف و براساس آن موضع گیری کنیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به این سوال مجری برنامه نگاه 2 تلویزیون که در مورد منابع کسب اخبار ستون ویژه که بسیار هم پرطرفدار است پرسید و گفت: هیچ یک از اخباراین ستون بدون منبع و ماخذ نبوده و منابع آنها هم آشکار است.

وی ادامه داد: اولاً این اخبار به رصدهای ما برمی گردد چرا که ما تمام سایتهای مهم و خبری داخلی و خارجی را دائم رصد می کنیم و اخبار و نکات خاص را در آنها کشف کرده و با ارتقاء ارزش افزوده آنها را منتشر می کنیم.

وی در توضیح بیشتر ارزش افزوده در خبر گفت: مثلاً فلان شخص که در خارج از کشور سایتی را راه اندازی کرده و درآن به ایراد اتهام و سخن پراکنی بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول است. ما گذشته و سوابق سیاسی – اجرایی و فکری را استخراج و همراه با خبرهایی که از سایت وی منتشر می کنیم به مخاطب عرضه می کنیم.

شریعتمداری همچنین دومین منبع کسب اخبار ویژه را بچه حزب اللهی دانست که در همه جا حضور داشته و هرگونه خبری که به دست آوردند را در اختیار این روزنامه قرار می دهند.

مدیر مسئول کیهان در ادامه و در پاسخ به این سوال که شما در سال 86 موفق به کسب جایزه نقد منصفانه دولت نهم را به دست آوردید، آیا هنوز هم شما این جایگاه و رویه را دارید؛ گفت: این موضوع را مخاطبین و دولتمردان باید بگویند اما آنچه که جالب توجه است اینکه یک دفعه و تنها جایزه ای که در نظام جمهوری اسلامی به ما داده اند همین جایزه بود که حرص همه را هم در آورد از رادیو آمریکا و رادیو اسراییل و بی بی سی گرفته تا عده ی زیادی در داخل، حتی آقای محمد خاتمی هم به این جایزه انتقاد کرده و نسبت به آن موضع گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در روند فعالیت های مطبوعاتی و انتقادات خود دارای خطوط قرمز هستید نیز گفت: کسانی که عضو حزب هستند خط قرمزها و مواضعشان را حزب و منافع آن تعریف می کنند اما با توجه به اینکه کیهان عضو هیچ حزب و گروهی نیست هر جا که تشخیص دهد باید انتقاد کند به انتقاد می پردازد و مواضع آن هم تاکنون موید همین مطلب است.

حسین شریعتمداری در پایان در توضیح دیدگاهش درباره ی گروههای سیاسی موجود در سطح جامعه نیز گفت: هر چند اصولگرایی خط مطلوبی است و ممکن است ترجمه ها از آن متفاوت باشد اما باید بین خط و خطهای سیاسی تفاوت قائل شد چه اینکه ما از همان ابتدا در مورد اصلاح طلبان نشانه هایی را از انحراف و ضدیت با نظام اسلامی و انقلاب و ولایت فقیه دیدیم و آن را هم با راه تذکر دادیم. هر چند که عده بسیاری بر علیه ما موضع گرفته و ما را متهم به زیاده روی می کردند اما همچنان که در فتنه سال گذشته دیدید مشخص شد که اینها نمی توانند بار مسئولیت را در جامعه اسلامی به مقصد برسانند.

پایان پیام/
 

کد خبر 17548

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha