از پاسخ درباره حجاب‌بان‌ها تا نقش‌آفرینی زنان در دولت

زاکانی با اشاره به اولویت های خود در دولت جمهور گفت: اولین کار در دولت ما در حوزه آزادی نهادسازی برای مردم‌سالاری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان علیرضا زاکانی امشب (یکشنبه، ۲۷ خرداد) در میزگرد فرهنگی با تبریک عید قربان و روز عرفه گفت: ایرانیان خارج از کشور پاره‌های تن ایران در اقصی نقاط جهان هستند. ایده مرکزی بنده در همه زمینه‌ها اجرای قانون اساسی است. تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد هنوز رخ نداده است. سالاری مردم بعد از ریخته شدن رای‌ها به صندوق‌ها کمرنگ می‌شود و این روند باید اصلاح شود. در حوزه سیاسی عمق بخشی نکردیم و سالاری باید به مردم بازگردانیم  و در حوزه فرهنگ و اقتصادی  نیز مردم باید سالار باشند.د

در نگاه انقلاب اسلامی ایده اصلی فرهنگ است 

زاکانی افزود: در نگاه انقلاب اسلامی ایده اصلی فرهنگ است حتی در اقتصاد، آموزش ۷۰ درصد می تواند بهره‌وری افزایش دهد، در دولت ما فرهنگ اولویت و اقتصاد فوریت است. و وزیر آموزش و پرورش قوی ترین عنصر کابینه است، در حوزه اجتماع شعار انقلاب؛ آزادی و استقلال است که در کنار آن پیشرفت و رفاه را به مردم عرضه کند و کسی بعنوان استقلال حق ندارد متعرض آزادی شود و مهترین موضوع در آزادی اصل امر به معروف و نهی از منکر و نظارت مردم بر مسؤلان است که مورد غفلت قرار گرفته است.

اولین کار در دولت ما در حوزه آزادی، نهادسازی برای سالاری مردم 

وی گفت: در دولت ما در حوزه آزادی اولین کار نهاد سازی برای سالاری مردم بعد از انتخابات است مردم در این نهاد می توانند از طریق معتمدین محل خود مسؤلان را مورد بازخواست قرار دهند. در حوزه تنوع قومی این اقوام نقطه قوت و طراوت به کشور دادند مذاهب در کشور در حوزه احکام خودشان آزاد هستند و مولفه های مدیریت محلی را نیز طبق قانون می توانند در دست بگیرند. ما مینیاتوری از زیبایی و طراوت ادیان و اقوام داریم که می توانند پیام انسجام و هم افزایی برای دنیا و حتی داخل داشته باشند.

جاماندگی زنان را در حوزه عدالت جبران کنیم

وی ادامه داد: نکته بعد زن و مرد هستند که براساس خلقت الهی، رشد و کمال‌شان متکی بر عمل خلقت منحصر به فردشان است. اجحافی که نسبت به زنان و دختران در قبل از انقلاب بود را باید جبران کرد و زمینه رشد و شکوفایی آنان را متناسب با استعدادهای‌شان دنبال کنیم. در حق زنان می توان روز به روز درست حرکت کرد و به سمت عدالت مثبت سوق داد و به جبران جاماندگی در حوزه عدالت به آنها کمک باید کرد تا قافله رشد عقب نمانند.

زاکانی با بیان اینکه آموزش در خانواده، مدرسه و مسجد شکل می گیرد ادامه‌داد: آموزش در سطح عالی در رسانه و بعد از آن در رفتار مسؤلان این آموزش کسب می شود مسیولی که در مسیر درست حرکت کند الگو است و مسؤلان که تبعیض را در رفتار و عملکردش نهادینه کند، شکاف اجتماعی را به وجود می‌آورد و موجب دوگانگی می شود.

ریاست جمهوری باید به بهترین نحوه حقوق مردم را پاس بدارد 

وی گفت: ریاست جمهوری مجری قانون است باید به بهترین نحوه حق و حقوق مردم را پاس بدارد، حتی هتک حرمت مجرمان نیز در قوانین دیده شده و هیچ کس حق ندارد به واسطه احقاق حقوق خود حقوق دیگران را ندیده بگیرد.

وی در مورد جایگاه خانواده در دولت خود گفت: خانواده فعال می تواند هر خانه را  یک کارخانه کند زن در این خانه محبوس و در جامعه ابزار نیست باید کنشگری مطلوب برای آنها در نظر گرفته شود دختران مسئله نیستند بلکه فرصت هستند، خانواده محور و مهمترین سلول جامعه است و در اصل ۲۹ قانون اساسی، تامین اجتماعی و معیشت او برعهده دولت است که در بخش اقتصادی به آن می پردازیم و این خانواده بیشترین نقش را در جامعه دارد.

وی ادامه داد: چرا مدارس ما مانند دانشگاه‌ها مورد اقبال مردم نیست باید تحول در ارکان آموزش و پرورش را به بهترین شکل دنبال کنیم و جایگاه معلم ارتقاء یابد.

زاکانی افزود: گردشگری برای کشور رکن است و با چین قرارداد یک میلیون گردشگر چینی را منعقد کردیم و معتقدم هنر بستر مناسب هویت بخشی، و بهترین امکان برای انتقال پیام و رشد دهنده است و رشد انسان را در بهترین ابعاد در جامعه فراهم می کند.

در دادن مسؤلیت به جوانان نه افراط نه تفریط

الهام یاوری، کارشناس در این برنامه گفت: در مورد شایسته سالاری و شایسته گزینی و فاصله عملی با این امر در جامعه و تضمین استفاده از بهترین توانمندی های جوانان چه اقداماتی انجام می دهید؟

زاکانی در پاسخ این سوال بیان کرد: معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم و برخی این ظرفیت را نمی شناسند که چه روحیه بزرگی در جوانان وجود دارد که در کنار تلاش و ایده های حق طلبی آنها ترکیب زیبای بوجود آورده و اگر جایی قرار است مسولیتی داده شود نه افراط شود و نه تفریط، یعنی گماردن جوان ناپخته، ضایع کردن جوان و از بین بردن ظرفیت او و ایجاد مشکلات دیگر است در حالیکه استفاده از جوانان پخته رشد و شکوفایی را درپی دارد، و این امر نیازمند تربیت مسؤلان است تا از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: ما در نوجوانی مدارس و بعد از آن دفاع مقدس را تجربه کردیم و این دو مکان محل تربیت ما بود و بعد از جنگ در انجمن های دانشجویی و تشکل‌ها فعالیت جدی انجام دادیم باید ظرفیت‌های این تشکل‌ها را فعال کنیم و همین طور در شهرداری ناظر به مسائل شهر تهران از ظرفیت دختران و پسران به خوبی استفاده شده است و استفاده از ظرفیت آنها نیازمند اعتماد و اعتقاد و آماده سازی بستر برای جوانان است.

گفتم  مترو جای خودمختاری نیست و کوچک‌ترین اتفاق یک اتفاق ملی را رقم می زند

انتظامی با بیان اینکه شما در مقیاس کوچک یک کشور را اداره می کنید در مورد شفافیت و نحوه عملکرد خود توضیح بفرمایید  چرا سامانه شفافیت  در شهرداری کمرنگ و جمع آوری شد؟ و در مورد حضور حجاب بان‌ها در مترو چه توضیحی دارید؟

زاکانی اظهار کرد: ما حجاب‌بان نداریم و در مورد سامانه شفافیت ۵۲ مورد حکم شفاف ارایه شد که در دوره قبل نشده بود و برخی که شفاف نشده منع قانونی داشته است. 

وی ادامه داد: عده ای در حق ما در مورد حجاب بان ظلم کردند مانند همان عده ای که قطع درخت در سال های قبل را با تصویر منتصب به ما کردند.

زاکانی خاطر نشان کرد: در مترو دو دسته نگهبان هستند که یک دسته متصل به فاتب هستند عده ای منتصب به  یگان انتظامات و انضباط مترو هستند که باید مانع ورود مردان به واگن بانوان و بالعکس شود که در کنار آن فعالان امر به معروف و نهی از منکر هستند که کار ایجابی کردند اما برخی عناصر آرم خاص داشتند و من گفتم حق ندارند وارد مترو شوند مگر از طریق ایجابی و برخی بر این موضوع اعتراض کردند و گفتم مترو جای خودمختاری نیست و کوچک‌ترین اتفاق یک اتفاق ملی را رقم می زند.

تفاوت زاکانی با سایر کاندیدا در اداره یک کشور کوچک 

وی در پاسخ به این پرسش که همه مسوولان در شعار معتقد به افزایش نقش مردم هستند، اگر شما رییس‌جمهور شوید در این زمینه با چه مدلی با مردم رفتار خواهید کرد؟ گفت: تفاوت بنده با ۵ نامزد دیگر این است که در تهران، یک کشور کوچک را اداره می‌کنم. در سال ۱۴۰۱ طرح من شهردارم را که ۲۰۸۰ پروژه بود به مردم عرضه کردیم و ۳۴۲ هزار نفر شرکت کردند و ۱۴۶۲ پروژه توسط مردم انتخاب شد و با نظارت مردم این پروژه‌ها را با ۴۰۰۰ میلیارد تومان انجام دادیم. در سال ۱۴۰۲ با ۸۰۰۰ میلیارد تومان وارد شدیم و با انتخاب بیش از یک میلیون و ۳۰۰ نفر از مردم تهران، ۶۰۰ پروژه را اجرا کردیم.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۳۵۳ محله و ۳۴۷ سرای محله داریم. شورای شهر دستورالعملی را در این حوزه تصویب کرد و بنده هم آن را اجرا کردم. برای سیاسی نشدن مسئله، به چمران گفتم اجازه دهید دو هفته عقب بیفتد تا به اصل موضوع به دلیل رقابت‌های انتخابات آسیب نخورد. ستاد محلات با حضور معتمدان و مسوولان محلی تشکیل خواهد شد. این قانون، ‌ سند رفتار حق بنده است.


همیشه از مسوولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استقرار نداشتن شما در مسوولیت‌های محوله و تغییرهای مدیریتی پی‌درپی آیا آثار آسیب‌زایی‌ها برای نسل جوان نخواهد داشت، گفت: همیشه از مسوولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام. از دوران دانشجویی در دانشگاه تهران به اجبار مسوول دانشجویی استان تهران شدم. بعد از ۷ ماه کار کردن در این مجموعه، بنده را با اصرار به مسوول دانشجویی کشور منصوب کردند.  

وی گفت: در مجلس بعد از سه ماه طرحی ۵ صفحه‌ای را با دوستانم نوشتم و به بنده گفتند که خودت آن را اجرا کن. به حداد اعلام کردم سال آینده به هیات رییسه مجلس نمی‌آیم، چپ و راست بنده را زیر فشار گذاشتند اما در کف صحن مجلس، کار را شروع کردم. در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ داوطلب حذف از لیست نمایندگی بودم.  به دلیل علاقه آقای رییسی به بنده از مجلس به شهرداری آمدم و خودم تصمیم‌گیرنده نبودم.

طرح هر خانه، یک کارخانه را در شهرداری دنبال می‌کنم

زاکانی در مورد مهارت آموزی با بیان اینکه نقش معلم در این کار بسیار اهمیت دارد گفت:  فرای آن در حوزه آموزش عالی نیز می‌توان پیوست‌هایی را ایجاد کرد، مثل دانشجویان پزشکی و مهارت‌آموزی‌های دانشجویان رشته پزشکی از طریق طرح‌های اجرایی.   در همین راستا طرح هر خانه، یک کارخانه را در شهرداری دنبال می‌کنم.

زاکانی در مورد استفاده از زنان در مناصب مدیریتی اظهار کرد: مدیران زن شهرداری تهران در دوره قالیباف ۷.۵ درصد بودند اما در دوره اصلاح‌طلبان ۶ درصد بود و در دوره بعد به ۱۰ درصد افزایش یافته است، جدول آن را هم منتشر می کنیم.

زاکانی در مورد خدمات پزشکی، گفت: برای پاس کردن سیستم ان اچ اس به انگلستان رفتم و دوره‌های آن را طی کردم. پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی بیشترین خدمت را انجام می‌دهند پس باید متناسب با آن، به این عزیزان توجه کرد و بین پزشکان، تعارض‌ها را از بین برد. تعرفه‌ها باید مبتنی بر واقعیات و خدمات ارائه شده، اصلاح شود. باید به دستمزد و منافع پرستاران، کارورزان و دستیاران توجه ویژه شود.  ظرفیت‌های پزشکی یک ویژگی است که باید بازنگری و کارشناسی شود. کسی که پزشک می‌شود باید بتواند قابلیت داشته باشد و خوب خدمت کند.  

وی با بیان اینکه قبلا شهرداری قلک بود اما الان شهرداری هم به دیگران کمک می‌کند و هم فکر دارد که آن را دنبال می‌کند گفت:  ۱۰ درصدِ بودجۀ شهرداری مربوط به موضوع فرهنگی-اجتماعی است. جشن‌های غدیر و رمضان و... جنبۀ فناوری جدید دارد. زمان آقای قالیباف ۷.۵ درصد مدیران شهرداری خانم بودند. در دورۀ اصلاح‌طلبان این رقم را زیر ۶ درصد کشاندند و الان این رقم ۱۰ درصد است.

زاکانی گفت: در صورت رییس‌جمهور شدن اصول ۲ و ۳ قانون اساسی را بهتر از این اجرا خواهم کرد تا موهبت، تحول و آبادانی بزرگ در زندگی مردم و کشور به وجود آید.

کد خبر 1768416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha