مسجد «مناره سرخ»، اثر تاریخی دوره عثمانی در بیت المقدس

مسجد «مناره سرخ» در بیت المقدس یکی از مهم‌ترین بناهای ساخته شده در دوران امپراتوری عثمانی است که بیش از پنج بار مرمت و بازسازی شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مسجد قدیمی «مناره سرخ» در قدس در سال 940 هجری(1533 میلادی) در محله السعدیه داخل محله اسلامی در شمال مسجد الاقصی تاسیس شد که دسترسی به این مسجد از ورودی باب الساهره یا الآلام امکان پذیر است.

نامگذاری

نام مسجد مناره سرخ برگرفته از نوار قرمزی است که بالکن مناره آن را احاطه کرده است و رنگ سنگ استفاده شده در ساخت مناره است. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد قدس است.

همچنین بر مسجد مناره سرخ، «مسجد علاءالدین خلوتی» نیز نامیده می شود که  نام موسس آن «شیخ علاءالدین خلوتی» است ، وی از رهبران تصوف در بیت المقدس در قرن دهم هجری (قرن شانزدهم میلادی ) بوده است.

 تاریخچه و تأسیس آن

شیخ علاءالدین علی بن شمس الدین محمد خلوتی در سال 940 هجری قمری(1533میلادی) آن را بنا کرد و در نیمه اول قرن شانزدهم به نام او شناخته می‌شد. سپس ساکنان قدس بر این مسجد نام « مناره سرخ» گذاشتند. این مسجد یکی از مهم‌ترین بناهای ساخته شده در دوران امپراتوری عثمانی است.

 این مسجد یکی از بناهای مهم دوره عثمانی در شهر قدس به شمار می رود که شامل یک ساختمان و یک نمازخانه واقع در ضلع جنوب غربی بنا و یک مناره بلند است که با طراحی معماری متاثر از معماری متاخر ممالیک مشخص می شود.

 مناره آن یکی از مناره‌های مدور است که روی پایه‌ای مربعی از سطح زمین قرار دارد و برخلاف مناره های دیگر نصب شده روی ساختمان‌هاست.

این مسجد به شکل مربع کوچک است که مساحت نمازخانه آن 36 متر مربع است. از سنگ‌های رنگی قرمز و سفید ساخته شده است و داری دری در دیوار شمالی و محراب زیبایی در دیوار جنوبی است. سقف مسجد دارای یک طاق بادبزنی به شکل صلیب است که یک گنبد ستاره ای دارد.

اسناد حقوقی بنیاد احیای میراث و تحقیقات اسلامی نشان می دهد که برخی از کارمندانی ترک و بیت‌المقدس در مراقبت از این مسجد مشارکت داشتند.

این اسناد همچنین نشان می دهد که  بیش از پنج بار کار مرمت برای این مسجد در نیمه اول قرن بیستم به ویژه 1909 میلادی انجام شده است، این مسجد در سال 1960 میلادی نورپردازی شد و دو دهه بعد از آن تاریخ، دیوارهای خارجی آن نقاشی شد.

گردهمایی هفتگی علمای نخبه بیت المقدس در مسجد مناره سرخ برگزار می شود. این مسجد از حملات مستمر اسرائیل به شهر بیت المقدس در امان نبود،به طوری که کار به جایی رسید که از اذان در آن جلوگیری کرد.

زاویه الخلوتیه

زاویه الخلوتیه در بخش شمالی شهر قدیم بیت المقدس به سمت غرب از جاده مسجد مناره سرخ در نزدیکی عقبه البسطامی واقع شده است.

این زاویه توسط معتکفان هنگامی که از اقامه نماز و خلوت در مسجدالاقصی منع می شوند، استفاده می شود، همچنین در مسجد مناره سرخ نیر اعتکاف انجام می‌گیرد.

کد خبر 1768805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha