برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای یک وزارتخانه آینده‌ساز

آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه‌های کلیدی و سرنوشت ساز در کشور است که وظیفه خطیر تربیت نسل آینده را بر عهده دارد؛ نسلی که رهبر انقلاب اسلامی آنان را سربازان حقیقی انقلاب توصیف کرده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری شبستان، از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش یک منظومه کلیدی است که دستگاه های فرهنگی و اجتماعی در آن نقش ایفا می کنند تا حاصل کار آن تربیتی نسل پرشور، تحول خواه و تحول آفرین، فکور و آینده ساز برای ایران اسلامی باشد؛ نسلی که باید به سلاح علم مجهز باشد تا در خدمت آینده کشور قرار گیرند.

نظام تعلیم و تربیت گستره وسیعی از وظایف آموزشی و پرورشی را بر عهده دارد؛ از آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان، تربیت نسل آینده با مفاهیم فرهنگی و ارزش‌های اسلامی و مهارت افزایی در حوزه ‌های مختلف. رویکرد این حوزه نه تنها نسل آینده بلکه آحاد مردم این سرزمین است؛ از معلمان و والدین دانش آموزان گرفته تا هر آن کس که در نظام تعلیم و تربیت دانش اندوخته باشد، به نوعی با آن در ارتباط بوده است.

اهمیت رویکرد و فعالیت های نظام تعلیم و تربیت سبب شده تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه حرکت این وزارتخانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و در دستور اجرا قرار گیرد. این سند نقشه راهی برای حرکت به سمت نقطه مطلوب است تا با تغییر دولت ها و مسئولان، مسیر منحرف نشود.

در این راستا نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه های تبلیغاتی خود در روزهای گذشته دیدگاه های خود را درباره نظام تعلیم و تربیت بیان کردند اما نیاز به بیان جزئیات و ارائه راهکارها درباره آموزش و پرورش فرزندان ایران در میان برنامه‌های این داوطلبان احساس می‌شود.

مهمترین محورهای سخنان نامزدها در حوزه آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش به طور مستقیم با شانزده و نیم میلیون دانش‌آموز و والدین آنها و نیز حدود یک میلیون معلم سر و کار دارد و مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

آموزش و پرورش در چند سال اخیر با موضوعات مهمی مانند عدالت آموزشی، کمبود معلم، بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان بویژه در دوران کرونا، نحوه صحیح برگزاری امتحانات نهایی با توجه به تاثیر این آزمون‌ها در پذیرش کنکور داوطلبان و همچنین معیشت و رفاه معلم برای تدریسی با آرامش درگیر بوده است و هرچند گام‌هایی برای حل این مشکلات برداشته شده اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

این وزارتخانه با تربیت و آموزش فرزندان این جامعه آینده ساز کشور است و باید به مسائل آن توجه ویژه‌ای شود. در این راستا هرچند که انتظار می‌رفت این افراد به صورت جزئی به مهم‌ترین موارد این وزارتخانه اشاره کنند اما در نهایت هر کدام از داوطلبان نهمین انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ها و نظراتی درباره آموزش و پرورش و فرهنگیان عنوان کردند که در ادامه بیان این نظرات می‌پردازیم.

منزلت معلم مهم‌تر از معیشت اوست

محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره فرهنگیان گفته است: در آموزش و پرورش اولین و آخرین موضوعی که باید به آن توجه کنیم، مدیریت قوی و ثبات در مدیریت است. آموزش و پرورش مهم ترین نهاد است، در ۲۰ سال گذشته نزدیک به ۱۷ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه عوض کردیم. مدیر قوی و ثبات بسیار اساسی است، چرا که از پایه ویران بوده است.

سلسله مراتب در آموزش و پرورش یک مشکل است، تحول آموزش و پرورش معطوف به دو عنصر معلم و مدرسه است.

معیشت معلم اهمیت بسیاری دارد که در مجلس موضوع رتبه‌بندی معلمان را به همین دلیل دنبال کردیم اما منزلت معلم از معیشت او مهم‌تر است.

ثبات مدیریت اساس کار در آموزش و پرورش است؛ جایی که محل حال و آینده، تربیت و فعل ما در آن است در حالیکه تغییرات زیادی در مدیریت آن مشاهده می کنیم.

به رغم تحصیل ۱۶ میلیون دانش آموز، سرانه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور ۱۰ درصد است در حالی که رییس جمهور آینده باید بداند آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است.

مهدکودک پیش از مقطع ابتدایی باید در اولویت کاری رئیس جمهور قرار گیرد و از نظر ساختاری شرایط آن را اصلاح کنیم.

مدارس به میزان ۵۰ میلیون سرمایه‌گذاری برای هر دانش آموز خروجی ندارد

در دولت خدمت و پیشرفت، آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره وری در رشد اقتصادی است، مورد توجه قرار خواهیم داد.

در مهارت آموزی و سبک زندگی، آموزش و پرورش جایگاه بسیارمهمی دارد و حتما در دولت چهاردهم این موارد را در اولویت قرار خواهیم داد.

نظرات معلمان در رتبه‌بندی باید در نظر گرفته می‌شد

مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره آموزش و پرورش و فرهنگیان معتقد است: حاکمیت نباید کاری کند که استانداردهای مدارس دولتی آنقدر پایین باشد که افرادی که در آنجا درس می‌خوانند از نظر نوع تدریس، کلاس و ابزار آموزشی عقب بمانند.

 وظیفه دولت است که مدارس دولتی را طوری ساماندهی کند که مدارس مناطق دور افتاده با کیفیت مدارس مراکز شهر آموزش ببینند.

معلمان نسبت به رتبه‌بندی ناراضی هستند، طرحی که می‌توانست درست اجرا شود و رضایتمندی ایجاد کند اما در آیین‌نامه مشکل دارد.

بهبود کیفیت معیشت معلمان دغدغه دیگر این کاندیدای ریاست جمهوری است.

عدالت آموزشی، ثبات مدیریتی، معیشت معلمان، مهارت آموزی، ساماندهی مدارس غیرانتفاعی از اصلی ترین دغدغه های مسعود پزشکیان در حوزه آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش دیگر نهادها را هم تغذیه می‌کند

سعید جلیلی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز در مناظره ها و برنامه های مختلف تبلیغاتی به بیان دیدگاه های خود در حوزه آموزش و پرورش پرداخته و دغدغه های آموزشی خود را مطرح کرده است که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

وی که معتقد است آموزش‌وپرورش یک نهاد انسان‌ساز است و بیشترین نقش را در تربیت افراد و جامعه ایفا می‌کند، برنامه هایی برای ارتقا آموزش و پرورش کشور دارد.

رضایت شغلی معلمان، اجرای طرح مدرسه ما، بهبود کیفیت سیستم آموزشی در راستای شناخت و جهت دهی استعدادها، عدالت آموزشی، اجرایی شدن سند تحول و کشف استعداد در مدارس از دغدغه های اصلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حوزه آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش رکنی‌ترین عضو کابینه خواهد بود

علیرضا زاکانی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز آموزش‌وپرورش را رکنی‌ترین وزارتخانه دولتش دانسته و اعلام کرده وزیر آموزش و پرورش قوی‌ترین عنصر کابینه خواهد بود.

اقبال خانواده ها به مدارس دولتی، منزلت، معیشت، مسکن و جایگاه معلم، کاهش دغدغه های زندگی معلمان، تغییر نگاه به آموزش و پرورش از هزینه ای بودن به سرمایه گذاری، تغییر در سیاست های آموزشی، اجرای سند تحول آموشی، عدالت آموزشی، مهارت آموزی و تقویت توانمندی های اجتماعی از دغدغه های اصلی است که توسط علیرضا زاکانی در مدت تبلیغات انتخاباتی خود مطرح کرده است.

خلاقیت معلمان به کار گرفته شود

مصطفی پورمحمدی نیز در مناظره ها و برنامه های تبلیغاتی خود به مشکلات آموزش و پرورش و کاهش کیفیت مدارس دولتی اشاره کرده است و  رشد آموزشی و تربیتی در گرو همکاری صمیمانه و هوشمندانه دولت، حوزه کارگزاری آموزش مانند آموزش و پرورش و خانواده‌ها عنوان کرده است.

 اعتماد به نظام آموزشی، کاهش تصدی گری دولت در بخش آموزش و پرورش، دستوری نبودن نظام آموزش و پرورش و اعتماد به معلم و خلاقیت هایش، بهبود معیشت معلمان، تغییر نظام محتوای آموزشی، حقوق و دستمزد معلمان از موارد اصلی است که این نامزد انتخاباتی جزو برنامه های خود برای ارتقا سسیتم آموزش و پرورش کشور مطرح کرده است.

نیازمند نظام تعلیم و تربیت منعطف هستیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز از نظام تعلیم و تربیت منعطف سخن به میان آورده و آموزش و پرورش را نهادی مهم و تاثیرگذار در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه می داند و مطرح می کند که به انتخاب معلمان اعتماد کرده و وزیر آموزش و پرورش را با نظر معلمان انتخاب خواهد کرد.

توجه به آموزش عمومی، افزایش بودجه وزارت آموزش و پرورش، اجرای طرح آموزش برای همه، رفع اشکالات طرح رتبه بندی معلمان، تحقق عدالت آموزشی، اجرای طرح نظام تحصیلی جدید (شناخت و آموزش ارتباطات اجتماعی، سوادآموزی ، مهارت آموزی) از برنامه های اولویت دار این نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.

کد خبر 1768991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha