فضایل و کرامات قمربنی هاشم(ع)  ریشه الهی دارد

حجت‌الاسلام سلیمانی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی حضرت ابوالفضل العباس(ع) گفت: فضایل علمی، تقوا و سطح بالای دانش آن حضرت برگرفته از علوم الهی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حضرت عباس بن علی(ع) مشهور به «ابوفاضل»، پنجمین پسر امام علی(ع) و اولین فرزند ایشان از حضرت ام البنین(ع) است، که در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری دیده به جهان گشودند. مهم‌ترین فراز زندگی ایشان حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است به عنوان پرچمدار بزرگ کربلا است.

ایشان در واقعه کربلا به همراه برادرانش دو امان‌نامه از طرف عبیدالله بن زیاد را رد کرد و جزو سپاه امام حسین(ع) جنگید و به شهادت رسید. امامان شیعه در احادیثی مقام بالایی برای حضرت ابوالفضل العباس(ع) در بهشت بیان کرده‌اند و نیز کرامات فراوانی از او با مضمون برآورده کردن حاجات مردم حتی غیر شیعیان و غیر مسلمانان نقل شده است. به مناسبت تاسوعای حسینی گفتگویی با حجت الاسلام «جواد سلیمانی» پیرامون ویژگی های اخلاقی و سیره حضرت ابوالفضل العباس(ع) ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام «جواد سلیمانی» در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به ویژگی های اخلاقی حضرت ابوالفضل العباس(ع) اظهار کرد: حضرت ابوالفضل العباس(ع) سه ویژگی اخلاقی داشته اند که موجب شد حضرت به جایگاهی والایی دست یابند، از جمله این ویژگی های اخلاقی، بصیرت بالای حضرت قمربنی هاشم(ع) بود، در زمانی که بسیاری از مردم در شک بودند که باید امام حسین(ع) را یاری نمایند، یا خیر؟ حضرت قمربنی هاشم(ع) خانواده شان را با خود همراه نمود، تا یاری رسان دین خدا باشد. این موضوع در آن زمان از اهمیت بالایی برخوردار بود، زیرا که بسیاری از مومنین معتقد بودند که راه حضرت سیدالشهدا(ع) درست نیست اما حضرت قمربنی هاشم(ع) مسیر درست را انتخاب نمود و مطیع امام و رهبر خود شد.

استاد حوزه و دانشگاه داشتن «ایمان قوی» را دومین ویژگی اخلاقی حضرت ابوالفضل العباس(ع) دانست و بیان کرد: در روایتی از امام جعفرصادق(ع) در وصف ویژگی های حضرت ابوالفضل العباس(ع) آمده است: «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الایمان، عموی ما، عبّاس، دارای بینشی ژرف و ایمانی راسخ بود». این ویژگی بیانگر آن بود که ایشان به قدری ایمانشان قوی بود که هرگز نمی شد، در ایمانشان تغییر ایجاد کرد و به همین جهت یکی از علل ماندگاری حضرت ابوالفضل العباس(ع)  به خاطر ایمان و اعتقاد راسخ ایشان به خداوند متعال بود.

وی دیگر ویژگی اخلاقی حضرت قمربنی هاشم(ع) را ادب ایشان دانست و ابراز کرد: ایشان فردی با ادب نسبت به بزرگتهای خود، بویژه مقام ولایت بود و در عین حال که فردی مهربان، با معرفت بود، ولایت مدار نیز محسوب می شد، به گونه ای که تا زمانی که  امام حسین(ع) بودند، هرگز به خودشان اجازه ندادند، حتی یک خطبه قرائت و سخنرانی داشته باشند.

حجت الاسلام سلیمانی افزود: تاسی ایشان به امام زمانشان بویژه در حادثه کربلا موجب شد که نام ایشان در کنار امام حسین (ع) ثبت شود، این نکته مهمی است که جامعه امروز باید به آن توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه دین با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل العباس(ع) تنها به عنوان یک قهرمان رشید و علمدار شجاع مطرح نبود، گفت: فضایل علمی، تقوا و سطح بالای دانش آن حضرت که از سرچشمه علوم الهی برگرفته بود، قابل توجه بود، به طوری که  از ایشان به عنوان «زُقّ العِلْم زقّاً» در برخی نقل‌ها یاد می شد، که نشان می دهد، حضرت ابوالفضل عباس (ع) از همان کودکی از فضائل علمی برخوردار بود.

وی ادامه داد:از طرفی شخصیت پخته، جامع و ذوابعاد ایشان نشان می داد که وی در خانواده ای همانند امام علی(ع) و در کنار امام حسن(ع) و امام حسین(ع) رشد و پرورش یافته اند که حتی وقتی شمر روز تاسوعا برای وی امان نامه آورد و گفت شما در امان هستید، گفت آیا سزاوار است من و برادرانم در امان باشیم، ولی فرزند پیامبر(ص) بدون امان؟.

 وی با اشاره به دیگر ویژگی های اخلاقی علمدار کربلا افزود: حضرت ابوالفضل العباس(ع) شخصیتی بود که خواسته‌های شخصی خود را کنار گذاشت و کسب رضایت خدا و اهل بیت(ع) برایش در اولویت قرار داشت، امروز جوانان جامعه ما باید حضرت قمر بنی هاشم(ع) را الگوی خود قرار دهند و در شرایطی که با مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روبرو می شوند، از کوره در نرودند و امید به نصرت الهی داشته باشند که در این صورت قطعا خداوند متعال یاری رسان آنها خواهد بود.

این محقق و پژوهشگر حوزه دین در پایان یکی از القاب حضرت ابوالفضل (ع) باب الجوائج نام برد و تصریح کرد: باب الحوائج یعنی کسی که به سبب جایگاهش نزد خداوند می‌توان با توسل به او گره‌ها از مشکلات را باز کرد، حضرت ابوالفضل العباس(ع) به دلیل کرامات فراوان، به طور قطع می تواند گره گشای مشکلات و حوائج مردم باشد و مسلمانان با توسل و شفیع قرار دادن ایشان از درگاه الهی ناامید برنگردند.

کد خبر 1772688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha