انقلاب اسلامی به سینما اعتبار بخشید

قادر آشنا با بیان اینکه شاهنامه بستر مناسبی برای ساخت فیلم های بلند سینمایی است، گفت: متاسفانه در سینما نتوانستیم به اندازه کافی از ادبیات کلاسیک ایران بهره ببریم.

«قادر آشنا»، معاون توسعه فناوری مطالعات سازمان سینمایی کشور و دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران  در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره دستاوردهای سینمای ایران پس از انقلاب گفت: بدون تعارف انقلاب اسلامی به سینمای ایران اعتبار بخشید. این امر با تربیت نیروهای جوان، بستر و زمینه ها اتفاق افتاد. وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید برخی می پنداشتند که باید سینما را تعطیل کرد چرا که معتقد بودند سینما یک کالای وارداتی غربی است ولی حضرت امام (ره) عنوان کردند که من با سینما مخالف نیستم و تعریف خود را از سینما ارایه دادند. به مرور شاهد راه اندازی دانشگاه های سینمایی، رشته های دانشگاهی، آموزشگاه آزاد سینمایی، علمی کاربردی در حوزه دانش و علم بودیم. همچنین ساخت سینما در کشور در حال انجام است، همین طور تولیدات سینمای ایران در جهان شناخته شده هستند، ضمن اینکه میانگین تولیدات سینمای ما در جهان قابل قبول است. همه اینها حکایت از رونق سینما در کشورمان دارد هرچند که با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

ایران با  جمعیت فعلی نیاز به ۲ هزار سالن سینما دارد

معاون توسعه فناوری مطالعات سازمان سینمایی کشور با اشاره به کمبود سالن های سینمایی در کشور اظهار کرد:  کشور ما با همین جمعیت حداقل باید ۲ هزار سالن سینما داشته باشد، در حالی که تنها ۹۶۷ سالن سینما در کشور فعال هستند و همه دولت ها نیز در خصوص رونق سینما تلاش  های زیادی انجام دادند.

شاهنامه بستر مناسبی برای ساخت فیلم بلند سینمایی است

 آشنا در پاسخ به این سئوال که ایران در مقوله های مختلف فرهنگ و هنر از جمله ادبیات در جهان شناخته می شود، ارزیابی شما از تولیدات سینمای ایران در مقیاس جهانی چیست؟ توضیح داد: ما ادبیات کهنی همچون شاهنامه داریم که می تواند بستر و زمینه سازی چندین فیلم بلند سینمایی باشد. متاسفانه ما در پرداختن به ادبیات باستانی خود عقب هستیم.

وی خاطر نشان کرد: معاونت توسعه فناوری مطالعات سازمان سینمایی کشور پژوهشی انجام داد که این پژوهش درباره برخی کشورها و به طور خاص آمریکا  بود که در رابطه با مشاهیر و مفاخر خود چه  اقداماتی انجام داده است. نتیجه این پژوهش نشان داد که آمریکا درباره مشاهیر خود در تمامی رشته ها از علمی تا هنری کار کرده است؛ ولی متاسفانه ما از ادبیات فولکلور و بومی خود کمتر بهره برده ایم و باید تلاش کنیم از این حوزه بیشتر بهره ببریم.

دولت در عمل برای تحقق شعار وفاق ملی گام برداشته است

معاون توسعه فناوری مطالعات سازمان سینمایی کشور در پاسخ به این سئوال که شعار دولت چهاردهم وفاق ملی است، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای تحقق این شعار حوزه سینما و بازگشت سینماگران به عرصه فعالیت چه اقدامی باید انجام دهند؟گفت: شعار محوری و کلیدی دکتر پزشکیان«وفاق ملی» بود و تاکنون در عمل نیز ثابت کرده اند که به این سمت پیش می روند. وفاق را باید کسی که به قدرت می رسد در جامعه بوجود بیاورد. آقای دکتر صالحی نیز عنوان کردند که ما نباید با هم دعوا کنیم که معنای این سخن ایشان همان وفاق است. با شناختی که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم امیدوارم به سرعت به وفاق و همدلی دست یابیم. دکتر صالحی در جلسه معارفه خود هم به معاونین این موضوع را گوشزد کردند و هم به صراحتا بر آن تاکید داشتند.

کد خبر 1781705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha