سلسله نشست‌های «یکشنبه‌های نقاشی ایرانی» برگزار می‌شود

اولین نشست از سلسله نشست‌های یکشنبه‌های نقاشی ایرانی با موضوع «بررسی تاریخچه شکل‌گیری نقاشی قهوه‌خانه‌ای» از سوی پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در نشست اول که فردا یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود، بهنام جلالی جعفری (پژوهشگر و مدرس دانشگاه) و مهدی طالعی‌نیا (پژوهشگر حوزه هنرهای میراثی و نقاش مکتب نوقهوه‌خانه‌ای) سخنرانی خواهند کرد.

دبیری این نشست را زهرا ملکی (عضو پژوهشکده هنر و عضو هیئت علمی وابسته دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران) برعهده خواهد داشت.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای، نوعی نگارگری ایرانی است که فرهنگ و زندگی عامه مردم را به تصویر می‌کشد و به‌وضوح گویای آمال، علائق و اعتقادات مذهبی و ملی طبقات پایین و متوسط جامعه است.

سلسله نشست‌های «یکشنبه‌های نقاشی ایرانی» برگزار می‌شود

خاستگاه هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای، سنت کهن قصه‌خوانی، مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی است. گفته می‌شود قدمت این نوع نگارگری که عمدتا روایتگر رزم، بزم و مذهب ایرانی است به دوران حکومت صفوی بر می‌گردد و از آنجا که با عوام طرف است، طبیعتا آن پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های نقاشی نگارگری ایرانی را ندارد و با یک سری تغییر شکل‌ها و خام‌دستی‌ها، محتوای خودش را بیان می‌کند. با این توضیح، روشن است این هنر از جایگاه بالایی در بین هنرهای میراثی برخوردار بوده و ظرفیت قابل توجهی در ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی و حفظ ارزش های بومی را در خود حفظ می کند.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند به نشانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واقع در خیابان ولیعصر، خیابان دمشق، شماره ۹ مراجعه کنند. همچنین برای شرکت به صورت مجازی می توانند به آدرس https://www.skyroom.online/ch/ricac/art مراجعه کنند.

کد خبر 1784405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha