تولید آثار فرهنگی و هنری نیازمند بودجه است/ مدرسه تئاتر شبستان موفق عمل کرد

بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه تولید آثار فرهنگی و هنری نیازمند بودجه است که این بودجه در اختیار همه هنرمندان قرار نمی گیرد، گفت: دولت نباید از حوزه هنر کنارگیری کند تا آثار بهتری برای جامعه خلق شود.

«سیروس کهوری نژاد»، بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه ۱۹ مهرماه سالروز بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های مساجد در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره تجهیز کانون های فرهنگی و هنری مساجد و استفاده از ظرفیت آنها در تربیت نسل تراز فرهنگ و هنر همانند نسل دهه شصت گفت: با توجه به اتفاقاتی که در حوزه هنر رخ می دهد اغلب آثار هنری به لحاظ محتوایی و کیفی نازل شده اند و جذابیت هنری چندانی ندارد بنابراین من فکر می کنم تمام جامعه نیازمند تربیت درسی و هنری است؛ حتی آثار آن کیفیت دهه هفتاد و هشتاد را هم ندارند.

بازیگر سینما و تلویزیون درباره دلیل افت کیفی آثار  فرهنگی و هنری اظهار کرد: یکی از دلایل این موضوع خود مسئولان فرهنگی و هنری هستند، آنها زمانی که به هنرمندان نیاز دارند آنها را مورد توجه قرار می دهند و کارشان که تمام شد آنها را به امان خدا می سپارند؛ (این انتخابات تا انتخابات بعدی)؛  از دید آنها در سبد زندگی مردم هنر موسیقی، تئاتر و سینما تعریف نشده است و هنر را کفرآمیز می دانند و به آن توجهی ندارند مگر آثاری که سفارشی هستند.

کهوری نژاد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از هنر گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب تئاتر و هنر برای همه است، همه مردم مالیات می دهند اما از عواید مالیات تنها یک قشر خاصی استفاده می کنند و این عادلانه نیست و همین باعث خانه نشینی هنرمند می شود، متاسفانه نگاه به هنر مادی و ابزاری شده است.

بازیگر سینما و تلویزیون درباره مدرسه تئاتر شبستان و آموزش هنر به بچه های مسجد اظهار کرد: نوجوانان و جوانانی  که در کانون های فرهنگی و هنری مساجد آموزش  هنر دیدند به ما مربیان می گفتند ما آموزش دیدیم اما الان کجا کار کنیم؟ می گفتم: مسجد! می گفتند ما را در مسجد به خطر سبک پوشش مان راه نمی دهند؛ انگار ما آنجا غریبه هستیم یا اگر نمایش غیر مذهبی در مسجد اجرا کنیم می گویند باید در مسجد کار مذهبی اجرا شود. با همه این مسایل آموزش تئاتر در مساجد و مدرسه تئاتر شبستان جای امیدواری بسیار دارد چرا که به نوجوانان و جوانان علاقه مند آموزش می دهند و آنها نمی خواهند در کلاس هایی که بابت آن باید هزینه های میلیونی پرداخت کنند، شرکت کنند.

کهوری نژاد با اشاره به ندادن بودجه به برخی از هنرمندان برای ساخت آثار سینمایی و تئاتری گفت: متاسفانه بودجه تئاتر و سینما تنها به حلقه دوستان می رسد و به هنرمندانی همانند ما که می رسد بودجه ندارند و آنهایی که بودجه را دریافت می کنند در طول سال تنها یک یا دو کار تولید دارند؛ من می خواهم این موضوع را به حضرت آقا بگویم که قصه ما این است که نمی توانیم کار انجام دهیم؛ ما برای انجام کار فرهنگی بودجه می خواهیم.

وی با اشاره به شرایط سخت هنرمندانی که نمی توانند تئاتر کار کنند، گفت: وقتی صحبت از تئاتر می شود همه چپ چپ نگاهمان می کنند، این قدر وضع ما بد شده که حتی هنرمند همکار ما هم چپ چپ نگاه می کند! مگر جامعه ما به شعر و تئاتر و سینما نیاز ندارد و عده ای که گیشه می خواهند باید کار کنند؟ گیشه تعیین می کند که چه کسی کار کند؛ این تئاتر و هنر نیست. مشتری تعیین می کند که من چه می خواهم؟ سالن های ما هم می گویند اگر نتوانید تماشاگر داشته باشید ما نمی توانیم سالن برای اجرا به شما بدهیم؛ در این شرایط هنرمندی که کار بلد است باید چه کار کند؟ تکلیف اش چیست؟ وقتی دولت خود را از تئاتر کنار می کشد کار به این ابتذال کنونی که در تئاتر است، کشیده می شود.

وی با اشاره به رواج طنزهای مبتذل در آثار سینمایی و تئاتری و استقبال از این آثار گفت: متاسفانه به لحاظ محتوایی سینما و تئاتر ما دچار ابتذال شده است. من برخی از اصطلاحات در فیلم ها را حتی نمی توانم برای دخترم معنی کنم و خجالت می کشم. چرا سلیقه ها به این سمت رفته است نمی دانم!  آیا سلیقه ملتی هفت هزار ساله و  ۱۴۰۰ سال سابقه دین اسلام و فرهنگ اسلامی این است؟ باید مسئولان از خود بپرسند. آیا این تولیدات درخور یک انسان جبهه رفته است؟ این تولیدات درخور یک ملت ایثارگر نیست.

کد خبر 1784531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha