اثر علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

کتاب «قرآن در بستر تاریخ (سیر تطور کتابت قرآن از عصر نزول تا زمان حاضر)» به عنوان یکی از آثار علمی چاپ شده از سوی پژوهشکده دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در نمایشگاه کتاب فرانکفورت کشور آلمان ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شد که مورد توجه و استقبال بازدید کنندگان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نوشت: نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بزرگ‌ترین و  قدیمی‌ترین نمایشگاه کتاب جهان می‌باشد که تمرکز آن روی ناشران کتاب‌ها بوده و توسط اتحادیه ناشران آلمان برگزار می‌شود. شعار دوره ۲۰۲۴ نمایشگاه بدین صورت بود:  «بخوانید؛ تامل کنید؛ ارتباط بگیرید.»

کتاب «قرآن در بستر تاریخ (سیر تطور کتابت قرآن از عصر نزول تا زمان حاضر)» حاصل تلاش محققان و پژوهشگران قرآنی است که از سوی پژوهشکده دانشگاه و با همکاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی رضوانی زاده رئیس پژوهشکده دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در خصوص این اثر گفت: یکی از منابع مهم تحقیقاتی در حوزه مصاحف قرآن، نسخه‌های خطی به جا مانده از آن‌ها در کتاب خانه‌ها و موزه‌های مختلف در سراسر دنیا است که جمع‌آوری و تدوین آن‌ها بر اساس زمان، می‌تواند سند مهمی بر عدم تحریف قرآن کریم و استناد آن به عهد رسول خدا (ص) و سیر تطور کتابت قرآن باشد.

وی افزود: بنابراین دانشگاه با همکاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شروع به جمع آوری نسخه‌های خطی مصاحف قرآن از قرون اولیه تا قرن حاضر کرد. سپس از بین آن‌ها به ترتیب قرن و از قرن اول و در هر قرن ۵ نسخه مهم‌تر را انتخاب و به صورت خلاصه توضیحاتی را پیرامون مشخصات آن نسخه، مکتوب کرد تا علاقه‌مندان به حوزه مصاحف قرآن، ضمن آشنایی با آن‌ها بتوانند به تحقیقات مبسوط تر هم مراجعه کنند.

حجت الاسلام رضوانی زاده در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین مشخصات بیان شده در حاشیه تصویر این نسخ، محل نگهداری نسخه، تاریخ کتابت و نوع خط آن می‌باشد.
وی با اشاره به استقبال فراوان پژوهشگران قرآنی از این اثر گفت: پس از رونمایی از این اثر و ارائه آن در نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان، بسیاری از محققان و استادان قرآنی از کشورهای مختلف از این اثر فاخر استقبال نموده و پیشنهاداتی نیز در خصوص ترجمه و چاپ آن به زبان های انگلیسی، مالایی و استانبولی داده شد.

کد خبر 1786637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha