چرخش مواضع آمریکا در قبال مبارک بعد ازاعلام مواضع رژیم صهیونیستی

مقامات آمریکایی که در خصوص قیام گسترده مردم مصر سردرگم شده اند، با چرخش مواضع چند روز گذشته خود به حمایت از رژیم دیکتاتوری مبارک پرداختند واعلام کردند: مبارک باید در قدرت بماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ مقامات دولت آمریکا تا دیروز وانمود می کردند که از مطالبات مردم مصر برای کناره گیری مبارک حمایت می کنند، اما در چرخشی اشکار بر باقی ماندن مبارک در قدرت تاکید کردند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، "فرانک دایزنر" را به عنوان نماینده ویژه خود به مصر اعزام کرد تا حمایت خود را از حسنی مبارک در برابر موج فزاینده اعتراضات مردمی اعلام کند.

دایزنر در همین باره گفت : خطرات همچنان (رژیم) مصر را احاطه کرده است، اما فرصت راه حل در حال نمایان شدن است.

نماینده اوباما همچنین افزود : استعفای جمال مبارک از حزب حاکم مصر گام مثبتی است.

اما خطرناک ترین جمله نماینده اوباما که دخالت آشکار کشورش در امور داخلی مصر و تقابل آشکار با خواسته مردم مصر که خواستار کناره گیری دیکتاتور کشورشان هستند، این جمله است : "مبارک باید در قدرت بماند تا مدیریت تغییرات را بر عهده داشته باشد."

این جمله اوباما مبنی بر تغییر سریع موضع آمریکا در مورد مصر است .

در همین حال هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در تغییر موضع سریعی از ماندن مبارک در قدرت و انتقال تدریجی قدرت حمایت کرد.

وی در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ گفت: مهم است از تلاش های عمر سلیمان "برای پراکنده کردن تظاهرات و قول او مبنی بر تماس با گروه های اپوزیسیون، از جمله اخوان المسلمین حمایت به عمل آید."

این تغییر موضع سریع در حالی است که رئیس جمهور آمریکا هم بعد از برخوردهای خونین قاهره و هم بعد از تظاهرات روزجمعه خواهان «تغییر فوری» قدرت شده بود و در تقابل با اظهارات احمد شفیق نخست وزیر مبارک که گفته بود «مبارک کنار می رود، اما به زمان نیاز دارد» اظهار داشت این باید برای مردم قابل قبول باشد.

از سوی دیگر صدراعظم آلمان، آنجلا مرکل، و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا هم که هفته گذشته بعد از برخوردهای خشونت آمیز در قاهره، خواهان تحولات سریع شده بودند، لحن خود را به طور قابل توجه ای تغییر دادند.

این در حالی است که دو روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقامات مصر و آمریکا مشغول مذاکره در مورد طرحی برای استعفای فوری حسنی مبارک و انتقال قدرت به دولت موقت با حمایت ارتش مصر هستند.

بنا بر گزارش شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران؛ در همین حال یورونیوز گزارش داد : کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است برای متقاعد کردن مبارک به کناره گیری از قدرت، به مصر سفر کند.

این در حالی است که در سیزدهمین روز قیام مردم مصر ، امروز بیش از گذشته عرصه ابراز انزجار از مقامات آمریکا خواهد بود .

به گزارش رسانه ها علاوه بر امروز ، سه شنبه و جمعه نیز تظاهرات ضد مبارک در قاهره و شهرهای بزرگ مصر برگزار می شود .

مبارک شریک استراتژیک اسرائیل در سازش خاورمیانه است و علاوه بر صادرات گاز ارزان قیمت به فلسطین اشغالی در محاصره غزه نیز با صهیونیستها هم دست است.

این در حالی است که میدان التحریر قاهره همچنان عرصه حضور صدها هزار مصری برای مقابله با مبارک و سرنگونی حکومت وی است .با وجود سرمای هوا و بارش باران مردم شبانه روز در این میدان حضور دارند .
 

همچنین گفتنی است امروز سران رژیم غاصب و منحوس صهیونیستی خواستار عدم تغییر حکومت در مصر شدند و در آخرین این خواسته ها شیمون پرز گفته است:حکومت مصر نباید تغییر کند.

با این حال به نظر می آید تغییر مواضع کاخ سفید به دلیل این است که سران رژیم صهیونیستی متعاقد نشده اند که با رفتن مبارک حکومت اسلامگرا در کشور مصر برقرار نخواهدشد، چنانکه آمریکایی ها در جنگ عراق به رژیم صهیونیستی قول داده بودند جایگزین صدام حکومت نزدیک به مواضع ایران و انقلاب اسلامی نخواهد بود اما واقعیت طور دیگری رقم خورد.

پایان پیام/

کد خبر 17940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha