علوم انسانی امروز در کانون دغدغه‌های راهبردی پیشرفت قرار دارد

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: امروزه علوم انسانی در کانون دغدغه‌های راهبردی پیشرفت قرار گرفته است و به مثابه یک ضرورت و نه تفنن تلقی می‌شود از این رو جشنواره فارابی چنین جایگاهی در کشور یافته است.

به گزارش خبرنگار شبستان، مراسم پایانی ششمین جشنواره فارابی امروز شنبه ششم آبان در محل همایش‌های برج میلاد با حضور رییس‌جمهور در حال برگزاری است.

بنابراین گزارش، غلامرضا خواجه‌سروی، معاون اجتماعی فرهنگی وزیر علوم و دبیر جشنواره بین‌المللی فارابی در ابتدای این مراسم ضمن ارایه سخنانی به نقش علوم انسانی و سیر تحول آن در دوران پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: موضوع علوم انسانی در حقیقت برشی از تاریخ انقلاب اسلامی است که در حال معلوم و آشکار شدن است و این موضوع متصف به عدالت و پیشرفت است.

وی ادامه داد: باید بدانیم در مواجهه اصولی و علمی با پدیده‌های مختلف اعم از اجتماعی و فرهنگی باید به تاریخ مجهز بود، چرا که در این صورت یک پدیده در جای درست خود قرار می‌گیرد.

خواجه سروی تصریح کرد: امروز موضوع علوم انسانی از حاشیه خارج شده و در حوزه‌های مختلف کشور قرار گرفته و جایگاهی کاربردی یافته است، به نحوی که در حوزه آموزش عالی دوره‌ای موسوم به تجدید حیات علوم انسانی آغاز شده است.

 

علوم انسانی ضرورت است نه تفنن

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: امروزه علوم انسانی در کانون دغدغه‌های راهبردی پیشرفت قرار گرفته است و به مثابه یک ضرورت و نه تفنن تلقی می‌شود و همین ویژگی است که جشنواره فارابی را به چنین جایگاهی از اهمیت رسانده است.

وی عنوان کرد: جشنواره فارابی همچون پروژه‌ای است که هم‌اکنون تبدیل به یک فرآیند شده و از ورای آن ترجمان علمی و عملی و همچنین روش‌مندی‌ای که رهبری تحت عنوان جنبش نرم‌افزاری و تولید علم از آن یاد می‌کنند، عمل کرده و پیش می‌رود.

خواجه سروی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این دوره از جشنواره فارابی بیان کرد: ششمین دوره جشنواره فارابی طی یک سال فعالیت گسترده خود را آغاز کرد و فراخوان آن از آبان سال 90 آغاز شد که طی آن دو هزار و 998 اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان به 40 اثر برگزیده شده و از آنها تقدیر می شود.

وی در ادامه هدف دیگر جشنواره فارابی را بسترسازی برای تولید دانش بومی و معرفی نقش علوم انسانی در تولید دانش بشری و تمدن‌سازی عنوان کرد.

 

فرصت سازی برای تولید علم دینی

خواجه سروی با بیان اینکه فرصت‌سازی برای بازنگری مبانی علوم انسانی و تولید علم دینی از دیگر اهداف این جشنواره است، تصریح کرد: شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در علوم حوزه انسانی و اسلامی نیز از دیگر اولویت های ما در برگزاری این جشنواره است.

دبیر علمی جشنواره فارابی درباره فرآیند داوری آثار ارسالی به دبیرخانه اعلام کرد: فرآیند داوری آثار در این جشنواره توسط گروه‌ها و شوراهای علمی به اتمام رسید که هر کدام از این گروه‌ها حداقل 5 و حداکثر 9 عضو داشت.

وی خاطرنشان کرد: از میان تمامی آثار ارایه‌شده 35 اثر امتیاز لازم را کسب کردند که از این میان در مجموع کل آثار ارایه‌شده و به لحاظ جنسیت 50/81 اثر از سوی آقایان و 50/18 اثر از سوی بانوان ارایه شده است.

شایان ذکر است، مراسم اختتامیه جشنواره فارابی هم اکنون با حضور دکتر احمدی نژاد در سال همایش های بین المللی برج میلاد در حال برگزاری است.

پایان پیام/


 

کد خبر 187902

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha