شرط امامت در نگاه شیعه چیست؟

شیعه معتقد است که امام باید از جانب خدای سبحان معین شود و در کتب شیعه، علوی یا هاشمی بودن به عنوان شرط مطرح نشده است. آنچه مطرح شده، علامت و وِیژگی است نه شرط.

خبرگزاری شبستان: ذهن آدمی همواره دغدغه مند و کنجکاو در شناخت ناشناخته ها است، از این رو است که در سراسر زندگی سوالات بیشمار ذهن او را به خود درگیر می کند؛ در این میان پاسخ برخی سوالات به صورت تجربی برای او قابل یافتن است اما هستند بسیاری از سوالات که خارج از میدان تجربه انسان بوده و پاسخ آنها به آسانی بدست نمی آید. از این رو در سلسله مباحث نسیم اندیشه از لسان آیت الله جوادی آملی، مرجع شیعیان و مولف تفسیر تسنیم به برخی از این سوالات پاسخ داده می شود.

 

برخی اهل سنت گفته اند: شیعه، علوی یا هاشمی بودن را شرط  امامت می داند؛ از نظر شیعه شرط امامت چیست؟

شیعه معتقد است که امام باید از جانب خدای سبحان معین شود و در کتب شیعه، علوی یا هاشمی بودن به عنوان شرط مطرح نشده است. آنچه مطرح شده، علامت و وِیژگی است نه شرط و اینگونه اوصاف و احوالات که برای ایئمه (ع) ذکر شده، از این قبیل است.

از نظر شیعه در امامت دو چیز شرط است:

عصمت: امام باید معصوم باشد تا در بیان و عمل، گرفتار نسیان و خطا نگردد و پیروان او بتوانند بی تردید او را واسطه میان خود و خالق بدانند.

افضلیت: امام باید از رعیت یا پیروان خویش افضل باشد، چون اگر مساوی باشد، ترجیح او بدون مرجح و محال است و اگر کسی پایین تر باشد، تقدیم مفضول بر افضل خواهد بود.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 202198

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha