چرا برخی فرشتگان علی رغم تجرد دچار اشتباه شده اند؟

همه فرشتگان در یک رتبه نیستند، فرشتگان حامل عرش و حاملان وحی، مقامی بسیار والا دارند؛ نیست که همه فرشته ها از یک سنخ باشند یا فرشته ای مانند انسان دارای نفس مستکمله باشد.

خبرگزاری شبستان: ذهن آدمی همواره دغدغه مند و کنجکاو در شناخت ناشناخته ها است، از این رو است که در سراسر زندگی سوالات بیشمار ذهن او را به خود درگیر می کند؛ در این میان پاسخ برخی سوالات به صورت تجربی برای او قابل یافتن است اما هستند بسیاری از سوالات که خارج از میدان تجربه انسان بوده و پاسخ آنها به آسانی بدست نمی آید. از این رو در سلسله مباحث نسیم اندیشه از لسان آیت الله جوادی آملی، مرجع شیعیان و مولف تفسیر تسنیم به برخی از این سوالات پاسخ داده می شود.

 

اگر فرشتگان از مجردات هستند، چرا برخی چون فطرس دچار اشتباه شدند؟
همه فرشتگان در یک رتبه نیستند، فرشتگان حامل عرش و حاملان وحی، مقامی بسیار والا دارند؛ « وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ».(1)، آنان از خطا معصوم اند، زیرا در قرآن کریم آمده است:«لا یعصونَ الله»(2). البته معلوم نیست که همه فرشته ها از یک سنخ باشند یا فرشته ای مانند انسان دارای نفس مستکمله باشد.
اما درباره داستان فطرس، این مسئله باید به اثبات برسد، زیرا فطرس از واژه یونانی است و در دعای سوم شعبان نیز فرشته معرفی نشده است:«عَاذَ فُطرُسُ بِمَهدِهِ»(3)
از سوی دیگر، سند این دعا نیز باید بررسی شود و میزان اعتبار آن مشخص گردد. اگر مسئله درستی سند و فرشته بودن فطرس اثبات شود، باز هم با آیه فوق تعارضی ندارد؛ زیرا ممکن است فطرس از فرشتگان زمینی باشد و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد.
پی نوشت:

1.سوره صافات، آیه 164
2.سوره تحریم، آیه 6
3.بحارالانوار، جلد 98، ص347

پایان پیام/
 

کد خبر 204936

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha