4 مشکل اساسی استان یزد/مسیر خط دوم انتقال آب یزد باید تغییر کند

نماینده مردم یزد و صدق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به 4 مشکل اساسی استان، گفت: تامین آب استان یزد دارای امنیت پایداری نیست باید مسیر خط دوم انتقال آب یزد تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی، امروز( 11 اردیبهشت) در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه برگزاری انتخابات پرشور با حضور حداکثری مردم را زمینه اقتدار و عزت نظام اسلامی دانست.

وی با اشاره به رسالت رسانه ها در خلق حماسه سیاسی، خاطرنشان کرد: انتخابات پیش رو با توجه به شرایط منطقه ای و جهانی و تلاش آمریکا و متحدانش برای تغییر توازن قدرت در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

جوکار با اشاره به لزوم نشاط سیاسی با حضور جریان های مختلف سیاسی، گفت: اکنون کاندیداهایی از جریان های مختلف به میدان آمده اند، اگر چه تعداد بالای کاندیداها سبب شود رئیس جمهور سطح بالائی از آرا را نداشته باشد ولی پاسخگوی همه سلایق خواهد بود.

وی افزود: آمریکا و متحدان آن در صدد هستند تا توازن قدرت را در منطقه تغییر دهند بنابراین بر روی سوریه و عراق متمرکز شده اند و به طور قطع اگر در سوریه موفق شوند گزینه بعدی آنان عراق خواهد بود.
 

احداث خط دوم انتقال آب به موازات خط اول به صلاح نیست

نماینده مردم یزد وصدوق در مجلس همچنین به لزوم تامین منابع آبی پایدار برای استان اشاره کرد و گفت: چالشی که سال گذشته برای تامین آب استان ایجاد شد، سبب وقفه ای 15 روزه در انتقال آب به استان شد، گرچه امروز مشکل برطرف شده اما هنوز نمی توانیم بگوئیم که امنیت پایدار در زمینه تامین آب برقرار شده است.

جوکار ادامه داد: البته چالش سال گذشته سبب شد تا افکار عمومی و مسئولان متوجه شوند که یزد از کم آبی رنج می برد و نتیجه کار به نفع استان بود و مصوبات خوبی داشتیم.


وی بیان کرد: تامین اعتبار انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد در بودجه سال جاری لحاظ شده است.


وی همچنین در خصوص خط دوم انتقال آب نیز گفت: با توجه به چالش ها و حساسیت هائی که ایجاد شده است استان یزد باید منبع آبگیری و نقشه خطوط را تغییر دهد و احداث خط موازی با خط اول به صلاح نیست. 

آزادراه نظنز-نائین-یزد-سیرجان

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در ادامه به آزادراه نظنز- نائین- یزد- سیرجان اشاره کرد و گفت: چندسالی است که به این آزادراه پرداخته می شود ولی تاکنون در زمینه احداث آن اقدام مثبتی صورت نگرفته و در بودجه 92 هم پیش بینی نشده است.

جوکار ادامه داد: برای ساخت این آزادراه بیشتر بر طرح های مشارکتی و سرمایه گذاری تاکید می شود ولی هنوز طرف مشارکت آن مشخص نیست.


وی بیان کرد: در همین زمینه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا رایزنی شده است تا با همکاری طرف های دیگر در ایین زمینه سرمایه گذاری و دغدغه ها برطرف شود.

جوکار تاکید کرد: مسیرهایی که به عنوان جایگزین مطرح می شود به هیچ وجه به صرفه نیست چرا که مسیر حال حاضر کوتاهترین مسیر می باشد.
 

رسانه ها مطالبات مردم را دنبال کنند

نماینده مردم یزد وصدو در مجلس در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: رسانه ها بر اخبار و اطلاعات و چالش های استان اشراف کاملی دارند بنابراین باید مسائل و مشکلات را مطرح و برای آینده ای بهتر راهکار ارائه نمایند.

نماینده مردم یزد وصدو در مجلس خاطرنشان کرد: باید همه در آینده استان مشارکت داشته باشیم و به بحث ها کلان استان بپردازیم تا واقعیت های جامعه منعکس شود.
 

تصفیه خانه فاضلاب و مشکلات مردم زارچ

نماینده مردم یزد و صدوق با اشاره به وجود تصفیه خانه فاضلاب در نزدیکی زارچ و نارضایتی مردم نیز گفت: در فاضلاب زارچ با مشکل روبه رو هستیم و مشکل در عدم استفاده از آب این تصفیه خانه است.

جوکار ادامه داد: تاکنون 4 نشست با مسئولان برگزار شده است، مشکل از شبکه فاضلاب و تصفیه خانه نیست بلکه مشکل اصلی در آبی است که دراین منطقه جمع شده است.

نماینده مردم یزد وصدو در مجلس بابیان اینکه این آب به موسسه کوثر برای تامین بخشی از هزینه های خط دوم اختصاص داده شده است، تاکید کرد: در بحث کلان نیز مکان این فاضلاب مناسب نبوده و چشم انداز 10 سال آینده در آن پیش بینی نشده است.

جوکار تاکید کرد: بیان مشکل مردم در زمینه این فاضلاب نباید تشویش اذهان عمومی قلمداد شود چراکه این موضوع خواست مردم است، ما هر اندازه بتوانیم چنین موضوعاتی را خارج از مباحث امنیتی مطرح کنیم بهتر خواهد بود و نباید موضوعات را بلافاصله امنیتی کنیم.
 

مرحله دوم هدفمندی یارانه ها

وی تاکید کرد: هدفمندی یارانه ها خوب است و سایر کشورها آن را اجرا کرده اند اما با توجه به تجربه سایر کشورها باید این موضوع به تدریج اجرائی شود البته از همان ابتدا نیز قانون به خوبی اجرا نشد.

نماینده مردم یزد وصدوق در مجلس با اشاره به لزوم پرداخت سهم تولید از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، گفت: درلایجه دولت که به مجلس ارائه شده پیش بینی شده است که حامل های انرژی یکدفعه سه برابر شود ولی بحثی که اکنون در مجلس مطرح است در خصوص افزایش پلکانی قیمت هاست.


جوکار ادامه داد: اگر مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به صورت جهشی اجرا شود نقدینگی رشد خواهد یافت و تبعات آن وضعیت فعلی را تشدید خواهد کرد البته در حال حاضر نیز برخی افزایش قیمت ها حبابی است که باید بر بازار مدیریت بهتری صورت بگیرد.
 

مشکلات اساسی استان یزد


نماینده مردم یزد وصدوق در مجلس در ادامه در خصوص مشکلات اساسی استان یزد گفت: مشکل اول استان یزد آب است بسیاری از صنایع در یزد خواستار سرمایه گذاری هستند ولی به دلیل نداشتن آب نمی توانیم زیرساخت های آنان را فراهم کنیم.

جوکار، محیط زیست را به عنوان دومین مشکل استان یزد نام برد و گفت: در اطراف یزد صنایعی ایجا دشده که عموما آلاینده است و در ساخت آن به فکر آینده نبوده ایم.


وی اشتغال را به عنوان سومین مشکل اساسی مردم یزد نام برد و گفت: نرخ بیکاری استان یزد اگر چه اکنون شاید به نسبت سایر استان ها پائین باشد اما این بدین معنا نیست که در آینده وضعیت به شکل فعلی خواهد بود بنابراین باید به فکر صنایع و ایجاد اشتغال باشیم.


جوکار، عدم توزیع عادلانه امکانات و سرما یه ها در استان یزد را به عنوان یکی دیگر از مشکلات استان نام برد و گفت: در بخشی از مناطق استان یزد هنوز سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است که باید زیرساخت های لازم در آنان فراهم و شاهد رشد متوزان در استان باشیم.

 

تغییر حوزه ها انتخابیه و افزایش نمایندگان یزد 

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس همچنین افزایش نمایندگان استان یزد و تغییر حوزه های انتخابیه را در دستور کار کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: قطعا افزایش نمایندگان یزد و تغییر حوزه های انتخابیه در مجلس صورت خواهد گرفت و وضعیت به شکل فعلی نخواهد بود. 

 

تعیین نماینده برای حوزه انتخابیه تفت و میبد
 

جوکار همچنین با گرامیداشت یاد وخاطره مرحوم حجت الاسلم و المسلمین یحیی زاده، نماینده تفت و میبد گفت: برگزاری انتخابات میان دوره ای از لحاظ قانونی در انتخابات پیش رو امکان پذیر نیست، از سوئی دیگر انتخابات بعدی سال آینده برگزار خواهد شد.

نماینده مردم یزد وصدوق در مجلس افزود: با توجه به جدا شدن طبس از استان یزد اکنون تعداد نمایندگان این استان به سه نفر کاهش یافته است بنابراین در صدد هستیم با ارائه طرح 2 فوریتی اصلاحیه ای بر قانون صورت بگیرد تا در حوزه هایی که 2 سال از زمان نمایندگی آنان باقی است انتخبات برگزار شودکه امیدواریم بدین صورت مشکل مردم تفت ومیبد نیز برطرف شود.
 

لزوم تعامل با مجموعه استان

نماینده مردم یزد وصدو در مجلس در خصوص نحوه ارتباط با استاندار یزد نیز گفت: هیچ گاه در صددد نیستیم که با مسئولان در تقابل باشیم چراکه حقوق مردم با تعامل، بهتر تامین می شود بنابراین ما تعامل را برگزیدیم.
 

بودجه فرهنگی کشور کاهش یافت
 

وی همچنین به مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: بودجه فرهنگی در لایحه بودجه چند درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.


نماینده مردم یزد وصدوق در مجلس با اشاره به طرح های تحقیق و تفحص از بودجه های فرهنگی گفت: مردم باید بدانند که اعتبارات فرهنگی کجا می رود، چه می شود، مردم باید تغییرات ونتایج این بودجه های فرهنگی را ببینند.


پایان پیام/
 

کد خبر 249380

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha