پیشرفت بدون رستگاری رخ نمی دهد

اگر انحراف فرهنگی رخ دهد حتی اگر همه ارگان ها و مقامات آن نظام در صراط مستقیم بوده و ملت نیز به دین پایبند باشد، اسلام انحرافی به جای اسلام حقیقی پذیرفته می شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، احمد زیبایی نژاد، پژوهشگر در دومین کنفرانس "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" که از چهارشنبه، 18 اردیبهشت در کتابخانه ملی آغاز شده است، درباره "چالش بین فرهنگ مذهب و فرهنگ توسعه نسبت به اسلام" با بررسی فلسفه و نظریه های فرهنگی در سطح روانشناختی گفت: جامعه و تمدن ها بر اساس فرهنگ هر نظام به وجود می آید.
وی با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) اظهار کرد: تمدن نوین اسلامی نیز از این اصل مستثنی نیست و بر این اساس اگر انحرافی در فرهنگ یک نظام پیدا شود حتی اگر همه ارگان ها و مقامات نظام در صراط مستقیم انسانی و الهی باشند و همچنین ملت نیز به اسلام و خواسته های آن پایبند باشند، از این رو باز هم انحراف فرهنگی بر آن جامعه غلبه می کند.
زیبایی نژاد در این باره تصریح کرد: چنین وضعیتی چنان بر نسل آینده تاثیر می گذارد که آنها انحراف را راه نجات می دانند و اسلام انحرافی را به جای اسلام حقیقی می پذیرند.
وی با بیان اینکه هدف و مسیر مقام معظم رهبری برای نظام اسلامی پیشرفت همه جانبه است، عنوان کرد: از منظر معنویت و فرهنگ اسلامی متغیر اصلی برای تحقق این هدف رسیدن به رستگاری است.
زیبایی نژاد با بیان اینکه پایه فرهنگ رستگاری را اسلام در اختیار ما قرار داده است، ابراز کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری اگر ما به این مقولات به طور جدی نپردازیم پیشرفت اسلامی تحقق نمی یابد و تمدن اسلامی شکل نمی گیرد.
وی ادامه داد: بنابر گفته رهبری هر چه ما به اختراعات و اکتشافات دست بیابیم اما اگر اینها در راستای رستگاری نباشد پیشرفت اسلامی محقق نمی شود.
به گفته وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادبیات حوزه علمیه و دانشگاه تاثیر اساسی بر فرهنگ و نظریه های انقلاب داشته است.
وی با بیان اینکه نظام اسلامی برای تولید و تدوین "فرهنگ اسلامی پیشرفت" با چالش بین فرهنگ مذهب و فرهنگ توسعه مواجه است، خاطرنشان کرد: حل این چالش را باید در فلسفه و نظریه های فرهنگی جدید آنهم در سطح روش شناسی کاوش کرد.
شایان ذکر است، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که از چهارشنبه، 18 اردیبهشت آغاز شده است، ظهر امروز پنجشنبه، 19 اردیبهشت با میزگرد مبانی فرهنگی، اخلاقی و معنوی پیشرفت به کار خود پایان می دهد.
پایان پیام/

 

کد خبر 251876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha