فقدان اتاق فکر پژوهش ها را دچار روزمرگی می کند

یکی از مشلات اصلی پژوهش در حوزه علوم انسانی نبود انگیزه های لازم و فقدان اتاق فکر و طراحان فکری فرهنگی در تصمیم گیری ها است، که این موضوع باعث سردرگمی و روزمرگی در پژوهش ها می شود.

خبرگزاری شبستان: با توجه به اهمیت و ضرورت پژوهش و نیاز به واکاوی الزامات و آسیب های آن، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین شیرزاد از محققان مرکز فرهنگ قرآن انجام شده است که در ذیل می آید:

 

مشکل کنونی پژوهش های ما در عرصه علوم انسانی، به ویژه مطالعات دینی چیست؟
یکی از مشکلات پژوهش عدم آگاهی نسبت به کابردهای پژوهش ها مخصوصا علوم انسانی در جامعه است. مشکل دیگر نبود انگیزه های لازم در زمینه تحقیقات و پژوهش و نبود اتاق های فکر و طراحان فکری فرهنگی در تصمیم گیری ها است که این موضوع باعث سردرگمی و روزمرگی در پژوهش ها می شود.

 

چه علل و عواملی موجب چنین مشکلی شده است؟
1)نبود چارچوب های لازم و مقررات و آیین نامه های علمی که جهت دهی پژوهش ها و برنامه های آینده را روشن سازند.
2) اشتغال به کارهای روزمره ای و مشغول شدن به پژوهش های موضوع محور به جای پژوهش های مسئله محور.

 

یک پژوهش علمی و ایده آل چه مختصات و ویژگی هایی دارد؟
از ویژگی های یک پژوهش خوب نخست جامع بودن آن است، پژوهش باید تمام زوایای پروژه را مورد بررسی و دقت نظر قرار دهد و از زوایای گوناگون آن را تحلیل کند.
از سوی دیگر هماهنگ و فراخور مخاطبان باشد و میزان درک و فهم آنان در نوشتارها را در نظر بگیرد.
شرط سوم، گویا بودن پژوهش است، ممکن است یک پژوهش جامع باشد و کار فراوانی روی آن انجام گرفته باشد ولی با ادبیات و زبان روز ارائه نشود که خواننده بتواند با آن ارتباط برقرار کند و از آن بهره مناسبی ببرد. بنابراین پژوهش ها باید با زبان سلیس و گویا نوشته شود و برای خواننده قابل فهم باشد.

همچنین، مورد نیاز جامعه باشد و در راستای پاسخگوئی به نیازها انجام شود و گمشده مخاطب جستجوگر را به او بنمایاند و به عبارتی پژوهش باید مسئله محور و به دنبال حل مسائل جاری جامعه باشد. نکته آخر اینکه پژوهش باید بر اساس مستندات علمی دقیق باشد که بتوان به آن استناد کرد.

 

چه راهکارهایی جهت دستیابی به چنین پژوهشی پیشنهاد می کنید؟
برای دستیابی به چنین پژوهش هایی که از همه لحاظ مورد قبول باشد باید برنامه ریزی دقیق شود و از نیروهای خلاق، با استعداد و خلاق دعوت به عمل آورد و همچنین باید از پژوهش ها حمایت های مالی و معنوی لازم صورت گیرد.

 

راه کاربردی کردن این پژوهش و انعکاس عملی آن در نظام سیاسی و دینی ما چیست؟
راه کاربردی کردن پژوهش ها برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی و تاثیرگذار از جمله مطبوعات، فیلمنامه نویسان، سینماگران، هنرمندان و رسانه ملی برای انتقال عملکرد های پژوهشی در قالب های متناسب با خود است.
منبع: ایسکا
پایان پیام/

 

 

کد خبر 252784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha