عمل شتابزده در مطالعات قرآنی به انباری از شعار می انجامد

خبرگزاری شبستان: نباید در حوزه مطالعات میان رشته ای قرآن شتاب زده عمل کرد چراکه این نوع برخورد به جز یک انبار شعار چیزی در پی ندارد، باید توجه کرد که قرآن حقیقتی چندبعدی است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست "روش شناسی مطالعات میان رشته ای قرآن" یکشنبه، ششم مردادماه در سالن شماره یک نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
بنابر این گزارش، ابوالفضل خوش منش و احمد پاکت چی در این نشست به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پاکت چی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به مفهوم مطالعات میان رشته ای گفت: زمانی که دو حوزه علمی در تلاقی یکدیگر قرار می گیرند، در این مواجه یک علم ابزار علم دیگر را استخدام می کند.
وی با اشاره به کاستی های موجود در حوزه مطالعات میان رشته ای قرآنی اظهار کرد: ما باید با توجه به نیازهای روز جامعه، در رابطه با حوزه مطالعات قرآنی به گونه ای عمل کنیم که از قرآن استنطاق داشته باشیم، به این علت که استفاده صرف از روش های کلاسیک تمامی نیازهای ما را برآورده نمی کند، لذا مطالعات میان رشته ای سبب به بومی سازی علوم منجر شود.
وی تصریح کرد: ممکن است در برخی موارد در حوزه علوم قرآنی دستاوردهایی داشته باشیم که در حوزه های دیگر علمی مانند جامعه شناسی مورد بهره برداری واقع شود، لذا این مهم می تواند در حوزه علوم انسانی بسط و گسترش یابد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حوزه علمی و دانشی مطالعات قرآنی از گذشته وجود داشته است اما شاید با این عنوان شناخته شده نبود، عنوان کرد: باید جنبه علمی و معرفتی بودن قرآن مورد توجه قرار گیرد که قطعا مطالعات میان رشته ای در این زمینه می تواند تاثیر گسترده ای داشته باشد.
وی ادامه داد: نباید در حوزه مطالعات میان رشته ای قرآن شتاب زده عمل کرد چراکه این نوع برخورد به جز یک انبار شعار چیزی در پی ندارد، چراکه قرآن حقیقتی چندبعدی است و جهات مختلفی دارد، که یکی از آن جهات بعد علمی قرآن است. لذا باید از این جهت قرآن را مورد مطالعه قرار داده و کیفیت این معرفت را استخراج کنیم.
پاکت چی ابراز کرد: برخی در مورد مساله معرفت قرآنی به گونه ای صحبت می کنند که چون معرفتی الهی است، بنابراین معرفتی غیرقابل لمس است؛ لذا امکان اتصال آن با علم بشری کفر است.
وی در این راستا بیان کرد: این در حالی است که خطاب قرآن به ما انسان ها است، بنابراین در این راستا باید به شیوه ای دقیق فعالیت کنیم چراکه هر گونه عجله نتایج زیان بار در پی دارد.
بر پایه این گزارش، در ادامه این نشست خوش منش، استادیار دانشگاه تهران با بیان اینکه بهره برداری شایسته ای از مطالعات میان رشته ای قرآن صورت نگرفته است، گفت: به طور کلی از چند بعد و زاویه می توان به این حوزه نگاه کرد که از جمله آنها می توان به بعد فلسفی و روش شناسی اشاره کرد.
خوش منش یادآور شد: باید در بحث مطالعات میان رشته ای قرآن کریم، به گونه ای عمل کرد که تمامی ابعاد مورد بحث در این زمینه، حاضر باشند و مورد توجه قرار گیرند که متاسفانه به علت عدم تحقق این امر، امروز شاهد هستیم که در حوزه مطالعات میان رشته ای قرآن، روش مندی شایسته ای وجود ندارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 277361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha