قرائت قرآن به شیوه های مختلف در مسابقات آزاد است

دکتر مستفید گفت: طبق قوانین مسابقات شرکت کنندگان می توانند به طریقه های دیگر قرائت قرآن جز آنچه که کتابت شده، تلاوت کنند و آیین نامه سی امین دوره مسابقات قران ایران به خوبی پیش بینی این موضوع را کرده است.

دکتر محمدرضا ستوده نیا، داور بخش تجوید سی امین دوره مسابقات بین المللی قران جمهوری اسلامی با اشاره به قرائت اختلاف قرائات توسط قاریان و حافظان در مسابقات بین المللی قرآن به خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان گفت: طبق روایات مستند رسیده قرآن به شیوه های گوناگونی در جهان اسلام تلاوت می شود. برای مثال کلمه تعملون در شیوه خاصی یعلمون خوانده می شود که همه از لحاظ علمی و روایی ثابت شده اما شیوه ای که در کتابت قرآن های امروزی مرسوم است به نام قرائت "حفض از عاصم" مشهور بوده ولی در بخش های مختلف جهان شیوه های دیگری همچون "فرش از نافع"، "خلف از همزه" و ... قرآن را تلاوت می کنند که در مسابقات بین المللی قرآن به این موضوع توجه ویژه ای شده است و قاریان و حافظان می توانند به جز شیوه موجود "حفض از عاصم" به طرق دیگر قرآن را قرائت کنند.


داور تجوید سی امین دوره مسابقات قران ایران تأکید کرد: طبق آیین نامه مسابقات شرکت کنندگان می توانند با اعلام قبلی نسبت به تلاوت اختلاف قرائات گوناگون اقدام نمایند و قبل از اجرای برنامه های خود به مسئول ستاد مسابقات اعلام نماید و پس از انتخاب یک قرائت و یا یک روایت باید تا پایان مسابقات از آن تبعیت کنند.

وی افزود: قراء اختیار دارند که یکی از روایات اختلاف قرائت همچون حفض از عاصم، ورش از نافع، قالون از نافع، دوری عمرو و دیگر روایت ها تبعیت نمایند و مهمترین تفاوت آیین نامه مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران با سایر رقابت های قرآن جهان، نگاه تخصصی و کارشناسی شده نسبت به انتخاب روایت های مختلف از سوی قراء بوده که خللی در نحوه نمره دهی به شرکت کنندگان وارد نمی کند.

 

خوش خوانی و رعایت نکات تجویدی در مسابقات

دکتر ستوده نیا با بیان این مطلب که خوش خوانی و تنغیم قاریان و حافظان در مسابقات قرآن دارای نمره مثبت است تصریح کرد: اگر قاری و حافظی در عین اجرای خوش خوانی با استادی تمام قواعد تجویدی را رعایت کند دارای امتیاز مثبت بوده و در عوض به هر دلیلی از ضوابط آیین نامه ای نسبت به تجوید قرائت قرآن سرپیچی نماید کسب نمره از بخش تجوید مجری حفظ یا قرائت قرآن می شود.

 

سطح کیفی تجوید متسابقین
دکتر ستوده نیا با اشاره به سطح کیفی تجوید شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران از ادوار گذشته تا کنون خاطرنشان کرد: هر ساله می توان شرکت کنندگان مسابقات قرآن را در سه سطح تجویدی ضعیف، متوسط و خیلی خوب تقسیم کرد که با گزینش هایی که مجریان برگزاری مسابقات قرآن کریم در نحوه انتخاب و حضور قاریان و حافظان از کشورهای مختلف جهان انجام می دهند امیدواریم امسال سطح تجوید متسابقین از درجه کیفی بالایی برخوردار باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه 35 نمره ارزیابی قرائت و حفظ شرکت کنندگان مسابقات بین المللی قرآن در بخش تجوید قرار داده شده می تواند در رتبه بندی شرکت کنندگان بسیار تاثیرگذار باشد لذا ایین نامه به صورت دقیق و موشکافانه به این موضوع پرداخته است و به نظر اغلب کارشناسان و داوران خارجی مسابقات بین المللی قرآن آیین نامه فعلی رقابت های قرآنی جمهوری اسلامی ایران از پیشترفته ترین آیین نامه های مسابقات جهانی است.

 

دکتر ستوده نیا با بیان این مطلب که آیین نامه مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران هر 5 سال یکبار بازنگری شده و به روز رسانی می شود خاطرنشان کرد: پس از پژوهش ها و مطالعات بسیار به همت سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به بررسی آیین نامه بین المللی مسابقات سایر کشورهای جهان اسلام و تحقیق 300 صفحه ای نسبت به نقاط ضعف و قوت ایین نامه مسابقات قرآن کشورهای مالزی، عربستان، لیبی، ایران و مصر، آیین نامه ای در سال 85 برای مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد که بخش عمده ای از تجربیات ان پژوهش در این آیین نامه اعمال و ریز نمرات بخش های تجوید و وقف و ابتدا صوت و لحن در آیین نامه کنونی گنجانده شد. و امسال نیز که در پایان برنامه اجرایی پنج ساله ایین نامه قران مسابقات بین المللی کشورمان هستیم نیازمند کار پژوهشی عمیق تر و جدیدی خواهیم بود که ایرادات قبلی برطرف شود ولی کلیات آیین نامه تغییر نمی کند.

وی در پایان افزود: امسال که شاهد برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری ایران به همت سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم افتخاری است که مسلمانان جهان برای شرکت در این رقابت ها گرد عنصر وحدت بخش یعنی قرآن کریم حضور پیدا کنند و با فرهنگ شیعه و پیروان امام علی(ع) در ایران بیش از پیش آشنا شوند.
پایان پیام/
 

کد خبر 257491

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha