غفلت از قرآن عامل اصلی مشکلات جهان اسلام در عصر حاضر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غفلت از قرآن را عامل مشکلات کنونی جهان اسلام دانست و از ترویج حاکمیت قرآن بر جامعه از طریق برقراری ارتباط هنر با آیات الهی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار شبستان، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نخستین منظومه جشنواره های قرآنی آیات با بیان این مطلب که از دیرباز میان هنر و قرآن ارتباطی عمیق برقرار بوده است، گفت: این ارتباط در صدر اسلام به خوبی مشهود است چراکه بسیاری از کفار با شنیدن صوت و لحن آیات الهی به دین مبین اسلام مشرف شدند.

وی با ابراز تاسف از عدم تفکر و تدبر در آیات وحی به دلیل مشغولیت های روزمره اظهارکرد: بنابر بررسی های انجام شده سرانه مطالعه قرآن در کنار ادعیه و مناجات در ایران 12 دقیقه است که با توجه به حکمت ها و مفاهیم ژرف این کتاب مقدس باید این میزان افزایش یابد.

حسینی غفلت از قرآن را دلیل اصلی مشکلات جهان اسلام در دوران کنونی دانست و تصریح کرد: بنابر حدیثی از امام صادق(ع) قرآن شامل عبارات، اشارات، لطایف و حقایق است که دریافت هریک از آنها متناسب با درجات فهم و درک و پرداخت و تدبر در آیات الهی برای گروهی خاص از انسان ها ممکن است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: عموم مردم می توانند از عبارات قرآن بهره گرفته و به آن تمسک بجویند، اشارات قرآن توسط نخبگان و خواص شناخته شده و در قالب لطایف عرضه می شود اما بهره مندی از حقایق آن تنها برای کسانی ممکن است که در آیات وحی تدبر کرده و مفاهیم ژرف و غنی آن را دریابند.

وی با بیان این مطلب که خداوند در قرآن تجلی یافته است، ابرازکرد: متاسفنه ما به دلیل حجاب های قلبی این تجلی را در نمی یابیم از سوی دیگر قرآن برای عصر و مکانی خاص نازل نشده بلکه عموم مردم در هر عصر و مکانی می توانند از آن بهره ببرند، از این رو تعابیر خاورشناسان مبنی بر اختصاص قرآن به حجاز 1400 سال پیش منسوخ است.

حسینی با ابراز امیدواری از ترویج حاکمیت قرآن بر جامعه از طریق برگزاری منظومه جشنواره های قرآنی آیات خاطرنشان کرد: خوشبختانه در رشته های مختلف این جشنواره آثار فاخری به دبیرخانه ارسال شده که این مهم نشانگر ارتباط اثرگذار هنرمندان با قرآن است و انتظار می رود که در آینده نزدیک این ارتباط از عمق و گستره بیشتری برخوردار شود.

شایان ذکر است، آیین پایانی نخستین منظومه جشنواره های قرآنی آیات سه شنبه، 17 اسفند با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان فرهنگی، هنری، سینمایی و قائم مقام وی در امور قرآنی و جمعی از شخصیت های فرهنگی قرآنی کشور در سالن همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 25927

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha