سرانه فضای مسجد برای هر نفر در تهران تنها 12 سانتی‌متر!

بر اساس آخرین آمار به دست آمده سرانه فضای مسجد برای هر نفر در تهران فقط 12 سانتی‌متر است که اساسا هیچ‌گونه سنخیتی با گستردگی هجوم فرهنگی ندارد.

دکتر مجید ابهری: با توجه به جایگاه ویژه مسجد از صدر اسلام در جامعه و رویکرد فرهنگ‌محور این مرکز عبادی، اهمیت مضاعف آن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی جلوه‌ای مضاعف یافت.
از نگاه آسیب‌شناسی اجتماعی در جبهه‌های جنگ، پاسداشت سنگر و نگاهبانی از آن به مفهوم مقابله اساسی با دشمن بوده و از دست‌دادن سنگر به موازات عقب‌نشینی یا شکست قلمداد می‌شد؛ مسجد و محراب از صدر اسلام تا امروز پایگاه مبارزه و مقاومت بوده است و امروز نیز همین نقش را در مواجهه با جنگ نرم دارد.
"مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید" این جمله زیبا نظر معمار کبیر انقلاب اسلامی در مورد مساجد بود. بعضی از افراد متعصب در اوایل انقلاب با برقراری جلسات سیاسی، اجتماعی در مساجد مخالفت می‌کردند و این نهاد را فقط محل اقامه نماز می‌دانستند اما این جمله تاریخی امام خمینی (ره) همچون زبان‌بندی بود برای افراد متعصب و یک‌بعدی؛ و به واقع مسجد اصلی‌ترین سنگر فرهنگی، اجتماعی و دینی است.
امروز در عرصه تهاجم بی‌امان جنگ‌نرم هیچ مرکز یا نهادی نمی‌تواند مانند مسجد مرکز مقاومت و خنثی‌سازی توطئه‌ها شود؛ متاسفانه بر اساس آخرین آمار به دست آمده، سرانه فضای مسجد برای هر نفر در تهران 12 سانتی‌متر است که اساسا هیچ‌گونه سنخیتی با گستردگی هجوم فرهنگی ندارد.
حالا که مهندسی فرهنگی و برنامه‌ریزی برای مقابله با جنگ‌نرم از رهنمودهای اساسی و دل‌مشغولی‌های اصلی رهبر انقلاب اسلامی است چرا باید این فضای فرهنگی تا این حد محدود باشد؛ کجا بهتر از مسجد می‌توان بر علیه شبیخون فرهنگی برنامه‌ریزی و تجهیز قوا کرد؟
مساجد باید تبدیل به دانشگاه‌های تدریس و تمرین مقابله با جنگ نرم شود چرا که یکی از ابزار اصلی قدرت نرم انقلاب اسلامی، مساجد و روحانیت است.
فرهنگ مسجد و محراب باید در همه زمینه‌ها تسری یابد، به خصوص مراکز اصلی فرهنگی ما مانند صدا و سیما که باید بتواند فرهنگ جهاد و شهادت که همان فرهنگ مسجد و محراب است را تقویت و گسترش دهد.
ترویج و تسری فرهنگ محراب و مسجد در صدا و سیما و دیگر سازمان‌های فرهنگ‌ساز، مانند سازمان تبلیغات و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بسیار سودمند است؛ هر اندازه که بتوانند بر مؤلفه‌های اصلی فرهنگ قرآنی کار کنند، می‌توانند ملتی رویین‌تن و شکست‌ناپذیر در برابر هرگونه هجمه دشمن بسازند، چراکه در این صورت دیگر شکست جایگاهی ندارد.
متولیان امر باید با تولید برنامه‌های جذاب فرهنگی برای نوجوانان و جوانان مساجد را به عرصه‌های جذب این اقشار تبدیل کنند و در مقابل عرفان‌های کاذب و محفل‌های ویرانگر اینگونه باورهای شیطانی مساجد باید گسترش یافته و فرهیختگان مسلمان و باورمند با حمایت‌های فکری و فرهنگی از مساجد در جبهه عرفان‌های کاذب به عنوان پیش‌قراولان جنگ‌نرم مبارزه کنند.
بی‌شک نقش راهبردی مساجد در تبیین اهداف جریان‌های مشکوک و شبهه‌برانگیز فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نمی‌توان نادیده گرفت.
نوجوانان و جوانان در مسجد به عنوان یکی از مهمترین سنگرهای نظام هم از نظر معنوی ساخته می‌شوند و هم برای زندگی آینده‌شان آموزش می‌بینند و نباید نادیده گرفت که تربیت نیروی انسانی در صحن مسجد یک استراتژی بوده که از زمان پیامبر (ص) تبلور پیدا کرده است.
مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس، روانشناس و متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی
 

پایان پیام/

 

کد خبر 25961

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha