مباحثه تطبیقی میان عرفان اسلامی و عرفان های کاذب

خبرگزاری شبستان: کیانی با تاکید بر لزوم بازنگری جنبش های نوپدید دینی گفت: مباحثه تطبیقی بین عرفان اسلامی و عرفان های کاذب در قالب کتاب به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تا پایان سال منتشر می شود.

محمد حسین کیانی، مجری پروژه مباحثه تطبیقی بین عرفان اسلامی و عرفان های کاذب در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: آنچه مبرهن است و البته آمار موجود نیز اثبات کرده، اشاره به این واقعیت دارد که جنبش‌های نوپدید معنوی تا کنون در مقابل معنویت و عرفان اسلامی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: بدین معنا که هر چه جنبش‌ها نوظهور پیش می‌روند و در میان جوانان محبوبیت می‌یابند در مقابل، میل و رغبت به پذیرش و دریافت معنویت و عرفان اسلامی کمتر می‌شود. چه بسیار جوانان ‌ که در پاسخ به چیستی دین خود،‌ یک مکتب نوظهور را آیین رسمی خود معرفی کرده‌اند و در این بین فرقه هایی متافیزکی همچون عرفان حلقه با رویکرد معنوی به این مسئله دامن می زنند و با داعیه معنویت در داخل ایران مشغول فعالیت هستند. 
کیانی ادامه داد: بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند نسبت به مسئله جنبش‌های نوپدید معنوی و انواع مصادیق وارداتی آن به ایران بازنگری کلی داشته باشیم. بازنگری کلی و دقیقی مبتنی بر آموزه‌های عرفان اسلامی به ما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر شناخت نقاط مثبت و کلیدی در برخی از جنبش‌های نوین و بکارگیری آن در تعالیم عرفانی،‌ نقاط مثبت و طلائی عرفان اسلامی را بهتر شناخته و همچنین برای برخی خلاءهای موجود چاره‌ای بیندیشیم تا علاوه بر شناخت شیوه های نفوذ و جنبه های جاذبه آنها و به کار گیری روش مناسب آنها در تعالی دینی و عرفان حقیقی به شیوه های نوین برای عرضه و ارائه ظرفیت های بالای معارف دین و عرفان اسلامی چاره اندیشی شود.
مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه جنبش‌های کاذب عنوان مسئله جهانی است که اذهان بسیاری از متدینین را مشغول کرده، تصریح کرد: برخی از آن به مثابه پدیده‌ای زیان‌بار برای ادیان و معنویت‌های سنتی نام برده‌اند و پاره‌ای دیگر این پدیده را نقطه عطفی در تاریخ معنویت جوامع انسانی می‌پندارند. این دوگانگی نه تنها در متدینین بلکه در میان متفکران سکولار نیز وجود دارد؛ به این معنا که برخی از متفکرین سکولار همان نگاه منفی معطوف به ادیان سنتی را نسبت به جنبش‌های کاذب ابراز داشته و برخی دیگر، بر این عقیده استوارند که معنویت نوظهور می‌تواند علاوه بر فقدان تعارض با مولفه‌های فلسفی – اجتماعی سکولار جامعه، خلاء درونی انسان معاصر را جبران نماید؛ از این روست که نام «معنویت مجازی» نیز برازنده این پدیده است.
وی در خصوص پروژه مباحثه تطبیقی بین عرفان اسلامی و عرفان های کاذب عنوان کرد: این پژوهش بدین گونه تبدیل به مسئله می‌شود: اکنون که انواع فرقه‌های خارجی به مرزهای فرهنگی ما وارده شده و به موازات معنویت اسلامی در حال تبلیغ و گسترش‌اند، چگونه می‌توان با روند رو به رشد فرقه‌ها مبارزه کرد؟ و در مرحله بعد چگونه می‌توان به روند گسترش معنویت اسلامی سرعت بخشید؟ ماهیت این جنبش ها چیست و چرا به طور نسبی موفقند؟چگونه می توان فرهنگ بومی را از آسیب آنها در امان داشت و در مقابل هجمه و گسترش آنها مصونیت ایجاد کرد.
کیانی در ادامه اهدف اصلی این اجرای این پروژه را برشمرد و افزود: نقد جنبش‌های نوپدید معنوی بر مبنای عرفان اسلامی و پاسخ عرفان اسلامی بر شبهات معرفت‌شناسانه و وجودشناسانه جنبش‌های نوپدید معنوی دو هدف مبنایی این پروژه هستند.
سردبیر فصلنامه مطالعات معنوی ابراز کرد: همچنین درک صحیح و بدیع شرایط معنوی جامعه ایران و رابطه آن با معنویت و عرفان اسلامی، شناخت راهکارهای کاربردی تطبیق عرفان اسلامی با مسائل و چارچوب‌های جامعه کنونی، چگونه می‌توان عرفان اسلامی را به نحو ساده و ملموس به جوانان جویای معنویت عرضه داشت، شناخت نقاط ضعف عرفان اسلامی و بررسی راه حل‌های موجود، و شناخت نقاط ضعف جنبش‌های معنوی و بررسی راه حل‌های غلبه و تبلیغ معنویت اسلامی از آن طریق و غیره ازاهداف فرعی این پروژه هستند.
وی با اشاره به اینکه پروژه مباحثه تطبیقی بین عرفان اسلامی و عرفانهای کاذب هم اکنون در حال انجام است، یادآور شد: گروه های جنبش های نوپدید معنوی و عرفان اسلامی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) آغاز به کار این پروژه را از پاییز سال گذشته کلید زد و در نهایت این پروژه را در قالب دو جلدکتاب تا پایان سال جاری یا بهار سال آینده به جامعه ارائه می کنند.
پایان پیام/

 

کد خبر 265490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha