نظافت مسجد، مهریه حوریان بهشتی!

رسول خدا (ص) فرمودند: "هر کس چیزى را که موجب آزار است، از مسجد بیرون ببرد خداوند خانه‏اى در بهشت برایش بنا کند."

خبرگزاری شبستان: مساجد به عنوان خانه های خدا در زمین همواره از جایگاه ویژه در میان مسلمانان بویژه شیعیان برخوردار بوده است. تطهیر و غبارروبی مسجد نیز از این امر مستثنی نیست. کتاب " مسجد در روایات و اخبار " مشتمل بر روایات اهل‏سنت و شیعه در خصوص مسجد است.
از آنجا که در هفته غبار روبی مساجد و روزهای پایانی ماه شعبان قرار داریم روایات مرتبط با این موضوع را از میان مطالب نگاشته شده در این کتاب منتشر می کنیم.
 

خوشبو کردن مسجد
هدیه ملائک الهى خوش‏بو کردن مساجد است.
 

جارو کردن مسجد
1. امام صادق علیه‏السلام از پدرانش و آنان از رسول اکرم (ص) نقل فرمودند که: هر کس مسجدى را جارو و خاک‏روبى نماید، خداوند پاداش آزاد کردن بنده‏اى را برایش مى‏نویسد، و اگر از این مسجد به مقدار خاشاکى که در چشم مى‏رود، گرد و غبار خارج نماید خداوند، رحمت خویش را دو برابر به او عطا مى‏فرماید.
 

2. کسى که خانه خدا را در روز پنج‏شنبه و شب جمعه خاک‏روبى کند و به اندازه غبارى که در چشم مى‏رود، از مسجد خاک برگیرد، خداوند او را مورد آمرزش خود قرار مى‏دهد.
 

3.از امام کاظم علیه‏السلام شنیدم که به نقل از پدرش فرمود: بهشت و حوریان مشتاق کسى هستند که مساجد را جارو و غباررویى مى‏کند.
 

روایت اهل‏سنت
1.ابوهریره نقل مى‏کند: مردى سیاه چهره یا زنى سیاه چهره، مسجد را نظافت و تمیز مى‏کرد، این فرد از دنیا رفت. پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از او سؤال کردند که کجاست؟ گفتند: از دنیا رفت. فرمود: پس چرا من را آگاه نکردید؟ ـ کنایه از اینکه چرا به من خبر ندادید ـ قبر او را به من نشان دهید. پس حضرت بر سر قبر او آمدند و بر او نماز خواندند.
 

2.رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمودند: هر کس چیزى را که موجب آزار است، از مسجد بیرون ببرد خداوند خانه‏اى در بهشت برایش بنا کند.
 

3. مسجد بسازید و خاک و خاشاک را از آن خارج سازید، هر کس براى خدا مسجد بسازد، خدا در بهشت خانه‏اى براى وى مى‏سازد، مردى عرض کرد: اى رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و این مساجدى که در مسیر مردم و در بین راه‏ها ساخته مى‏شود نیز این‏گونه است؟ فرمودند: آرى! و بیرون آوردن زباله‏ها از آن مهریه حوران بهشتى است.
 

امور بیهوده و لغو در مسجد (روایات اهل ‏سنت)
حارث اعور مى‏گوید: از مسجد عبور مى‏کردم که دیدم مردم غرق در سخن‏هاى باطل و بیهوده‏اند، پس بر امام على علیه‏السلام وارد شدم و عرض کردم: مگر نمى‏بینید مردم در امور بیهودهفرو رفته‏اند؟ پرسید: آیا این کار را انجام داده‏اند؟ عرض کردم: آرى، فرمود: آگاه باشید که من ازرسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله شنیدم که مى‏فرمود: فرو رفتن در سخنان بیهوده فتنه است، عرض کردم: اى رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله راه خلاصى در چیست؟ فرمود: کتاب خدا (قرآن).

 

وارسى کفش‏ها هنگام ورود به مسجد
شیخ طبرسى در مکارم الأخلاق در ذیل آیه‏ى شریفه که مى‏فرماید: «زینت خویش را به هنگام مسجد رفتن برگیرید و به همراه داشته باشید» از رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل مى‏کند که مقصود اینست که: هنگامى که به در مساجد مى‏رسید، کفش‏هاى خود را بررسى کنید.
 

روایات اهل‏سنّت
1.رسول خدا (ص) روزى با اصحابشان نماز مى‏خواندند و فرمودند: هنگامى که یکى از شما به مسجد مى‏آید، به کفشهایش نگاه کند، پس اگر در آنها آلودگى دید، آنها را بر زمین بکشد و پاکشان کند.
 

2.کسى که مى‏خواهد به مسجد وارد شود، پس زیر چکمه یا کفش‏هایش را وارسى کند. ملائکه الهى به او مى‏گویند: خوش آمدى و خوش‏باد براى تو بهشت، داخل شو و درود بر تو.
 

قصرهاى بهشت در دنیا
امام على علیه‏السلام فرمودند: چهار قصر از قصرهاى بهشت در دنیا قرار دارند؛ مسجدالحرام، مسجدالنبى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله، مسجدالأقصى (بیت‏المقدس) و مسجد کوفه.
 

بنابراین گزارش آیات و روایات گردآوری شده در کتاب مسجد در روایات و اخبار به ترتیب حروف الفبا نگاشته شده است. از این رو خواننده می تواند به راحتی موضوع مورد نظر خود را بیابد.

 

دفتر مطالعات و پژوهش‏هاى مرکز رسیدگى به امور مساجد این کتاب 370 صفحه ای را یکم بهمن 1387 به همت انتشارات ثقلین منتشر کرده است.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 270134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha