انسان عاقل با ادب رفتار خود را اصلاح می‌کند

حجت‌الاسلام پناهیان در مراسم یک شب نورانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به قدرت ادب در زندگی انسان‌ها و بی‌اعتنایی آنان گفت: انسان عاقل از ادب بهره‌مند می‌شود و به واسطه آن رفتار خود را اصلاح می‌نماید.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، در مراسم یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی همزمان با دهمین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن شب گذشته با اشاره به تأثیر ادب در زندگی انسان‌ها عنوان کرد: ادب دارای چنان قدرتی است که می‌تواند زندگی انسان‌ها را متحول سازد که اغلب نسبت به آن بی‌اعتنا هستیم، آدم باید جزء کسانی باشد که حرف حساب در وجودشان تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند انسان عاقل از ادب بهره‌مند می‌شود و این چهارپایان هستند که موعظه نمی‌پذیرند مگر با اعمال زور و اجبار.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به نقش ادب و تأثیرات آن در روابط اجتماعی تصریح کرد: اگر جامعه‌ای متخلد به ادب شود دیگر هیچ‌گونه قوانینی نیاز نیست و صرف هزینه‌های هنگفت برای قوه‌های نظارتی همچون پلیس و قوه قضاییه امری بیهوده است زیرا جامعه سالم و باادب نیاز به پلیس ندارد.

وی با اشاره به یکی از فواید رعایت ادب در زندگی بشری و فردی انسان‌ها تصریح کرد: شخصیت انسانی اقتضا می‌کند با ادب رفتار خود را اصلاح نماید و یکی از فواید این عنصر پذیرفتن بدون چون و چرای چیزی است که انسان به دلخواه خودش عمل نمی‌کند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به این نکته که ادب باید وصف چه کسانی رعایت شود، خاطرنشان کرد: طبق آیات قرآن ادب باید نسبت به خدا، اولیای خدا، پدر و مادر و علما ابراز شود و هر کس عالمی احترام کند گویی خدا را محترم شمرده است. ادب رعایت نسبت به اولیا در بزرگان ما متجلی بود.

وی با اشاره به برخورد با بی‌ادبی نسبت به جوانان و علنی‌کردن آن در جامعه تصریح کرد: اگر جوانی در جامعه اقدام به بی‌ادبی کرد باید با آن برخورد نمود و طبق روایات خداوند نسبت به این امت اولین کاری که انجام می‌دهد رزق‌شان را کم می‌کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 273345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha