تفرجگاه رمضانی مردم به روایت شبستان

خبرگزاری شبستان: این روزها نمایشگاه بین المللی قرآن با بخش های 36 گانه خود به تفرجگاهی مذهبی برای مردم تبدیل شده که نشان می دهد، جامعه ظرفیت انجام کارهای قرآنی در ابعاد گسترده و فاخر را دارد.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، چند سالی است که حال و هوای خیابان شهید بهشتی تهران همزمان با ماه مبارک رمضان در مقایسه با دیگر خیابان ها بیشتر عطر و بوی قرآن دارد که این مهم را مرهون برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به میزبانی مصلای امام خمینی (ره) است.
نمایشگاهی که آخرین دستاوردهای نظام اسلامی در ارتباط با قرآن را در معرض دید قرار می دهد. امسال نیز بیست و یکمین دوره این نمایشگاهٰ به همت معاونت تازه تاسیس قرآن و عترت (ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است.
به لحاظ تنوع در اسامی بخش ها، می توان توجه به ذائقه مخاطبان از طیف های مختلف را مشاهده کرد چراکه در میان آنها کتاب و نشر مکتوب، رسانه های دیجیتال، محصولات فرهنگی هنری، عفاف و حجاب، کودک، گل های بهشتی" و ... به چشم می خورد اما اینکه هر یک از این بخش ها تا چه اندازه در پاسخگویی به نیاز مخاطبان خود موفق عمل می کنند، مسئله ای است که باید در پایان کار و دامنه تاثیرگذاری هر یک از آنها سنجید.
اگرچه نمایشگاه بیست و یکم با 36 بخش تخصصی فعالیت می کند اما نمی توان از این مهم چشم پوشید که برخی بخش ها یا دایره گسترده تری از مخاطبان را دربر می گیرند یا آنکه جذابیت بیشتری را برای او ایجاد کرده اند.
از جمله این بخش ها، بخش عفاف و حجاب است که البته تاثیر جنبه فروشگاهی آن بر تعداد بازدیدکنندگانش کاملا مشهود است، به گونه ای که بسیاری از بازدیدکنندگان در بدو ورود سراغ این بخش را می گیرند که امسال به زیرزمین مصلا تبعید شده است و گویا تلافی این تبعید را بر سر قیمت ها درآورده چراکه بعضا قیمت برخی محصولات عرضه شده این بخش به ویژه در میان انواع چادرها در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است!
از دیگر بخش هایی که به نظر می رسد گوی سبقت را از دیگران ربوده، بخش مشاوره و گفتگوهای قرآنی است که میزهای گرد آن لحظه ای خالی نیست و بلافاصله مشاوره شونده ای جایگزین قبلی می شود و نشان می دهد که مردم برای حل مشکلات خود بیش از هر چیز به آموزه های وحی و سنت نظر دارند نه نسخه های روانشناسان غرب.
علاوه بر این، مشاوره های تخصصی در حوزه علوم قرآن، تفسیر و ... نیز در بخش پژوهش های قرآنی ارائه می شود که امسال به دلیل نقل مکان از طبقه همکف به شبستان اصلی با ریزش مخاطب مواجه شده است و همچون سال های گذشته پرمخاطب به نظر نمی رسد.
بخش نشر مکتوب هم خوب توانسته مخاطب را با نوشته های دینی قرآنی مرتبط کند اما به نظر می رسد بازدیدکنندگان به همان جنبه نمایشگاهی اکتفا کرده و چندان مشتاق خرید نیستند، که می توان افزایش قیمت کتاب ها بر اثر افزایش قیمت کاغذ را دلیل این کم اشتیاقی دانست.
در بخش های محتوایی هم نگاه متفکر بازدیدکنندگان خودنمایی می کند، به ویژه در بخش هایی همچون سراب و حقیقت که تابلومقالات آن درباره عرفان ها کاذب و فرق انحرافی مخاطب را دقایقی با خود همراه می کند.
نشست های تخصصی هم چاشنی برنامه های بخش های مختلف است که با هماهنگی بخش محافل و مراسم و به تناسب اهمیت موضوع در سالن های تعبیه شده برگزار می شوند که البته با گذر از کنار این سالن ها می توان دریافت مشتریان پروپاقرص آنها در اکثر مواقع تنها خبرنگارانی هستند که موظف به تهیه گزارش می باشند، مگر آنکه سخنران نشست برای مردم چهره ای شناخته شده باشد.
در این میان جایگاه اختصاصی به خبرگزاری ها هم در نوع خود جالب است چون به نظر نمی رسد هیچ یک از شخصیت هایی که البته هنوز پایشان به نمایشگاه باز نشده!! و گویا در ترافیک کاری خود برای رسیدن به این تفرجگاه مذهبی گیر کرده اند احتمالا درپی بازدید باشند حاضر شوند در میان رقابت خبری رسانه ها به انتهای نمایشگاه آمده و میهمان غرفه خبرگزاری های مستقر در نمایشگاه باشند.
علی رغم تمامی نقاط ضعف و قوت به نظر می رسد استقبال از نمایشگاه اگر نگوییم مطلوب ولی متوسط است و با وجود روزه داری در گرمای تابستان مردم برای حضور شور و اشتیاق دارند.
البته تجارب سال های قبل نشان می دهد هر چه به روزهای پایانی کار نمایشگاه نزدیک می شویم میزان بازدیدها نیز افزایش می یابد به طوری که در روزهای پایانی، راهروها ترافیک انسانی را تجربه می کنند و این نشان می دهد که جامعه ظرفیت کارهای قرآنی در اعلاترین درجه را دارد.
پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 273630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha