علوم انسانی؛ متولی تحولات و نوسازی جوامع

خبرگزاری شبستان: علوم انسانی شکل دهنده رفتار جامعه، متولی تحولات و نوسازی، فرهنگ و تولیدکننده نیازهای بشر است. بنابراین به منظور توسعه جوامع، شناخت چگونگی رهبری توسعه و تغییر نیازها به عهده این علوم است.

خبرگزاری شبستان: علوم انسانی در کشورهای توسعه یافته، زیربنای توسعه یافتگی را تشکیل می دهد. در حالی که در ایران علوم انسانی تحت غلبه علوم تجربی و ریاضی قرار داشته و در حاشیه است. این مساله به عوامل زیادی برمی گردد که از جمله می توان به غلبه تکنیک و تکنولوژی در دنیای جدید، ضرورت توسعه یافتگی اقتصادی و اولویت دادن به آن از زمان انقلاب مشروطه در ایران به بعد، غلبه علم پوزیتیویستی در دنیای معاصر و کاربردی نبودن علوم انسانی در کشور اشاره کرد.

در حالی که این مساله علوم انسانی را در مقابل تحولات جدید آسیب پذیر ساخته است، می توان از طریق کاربردی کردن این علوم، توجه به متون و معرفت شناسی بومی از جمله در فلسفه، ادبیات و دین، تعامل با سایر علوم و علوم انسانی در دیگر کشورها، سرمایه گذاری های بیشتر در این حوزه و ایجاد فضای مناسب برای آزاداندیشی، این علوم را از آسیب پذیری های موجود مصون نموده و زمینه های پیشرفت آن را فراهم ساخت.(1)
تاثیر انسان و علوم انسانی بر پیشرفت علوم و جوامع از عوامل بسیار مهمی است که نیاز به کنکاش عمیق دارد. امروزه مطالعات علوم انسانی در اولویت های تحقیقاتی کشورهای مختلف قرار گرفته است. همچنان که تحقیقات و آمارها نشان می دهد علوم انسانی در خصوص ادعاهایی که درباره "تامین عدالت اجتماعی"، "مبارزه با جهل"، "تعصبات قومی" و غیره داشته ناکام و ناموفق بوده و نتوانسته این آمارها و اهداف را تامین کند.

به علاوه نحوه پیشگیری و کنترل رفتارهای انسانی در جهان که موجب مخدوش شدن معادلات جهانی شده، ضرورت مطالعه رفتار انسان ها را در مراکز تحقیقی در رده ای اولیه تحقیقاتی قرار داده است. انسان در طول تاریخ دارای نیازمندی هایی بوده و این نیازها مرتبا تغییر شکل داده و توسعه یافته است و عوامل متعددی در توسعه نیازمندی ها در شکل فردی و اجتماعی نقش داشته و دارد.

تحولات سیاسی، فرهنگی و تکنولوژیکی، موجب پیدایش تغییرات اساسی در تئوری های مربوط به علوم انسانی گرایش ها و هنجارهای اجتماعی شده و علوم انسانی شکل دهنده رفتار جامعه بوده و متولی تحلیل خواسته ها، گرایشات، تحولات و نوسازی ها، فرهنگ و همچنین تولیدکننده نیازها و تمایلات جوامع بشری است. بنابراین به منظور توسعه و تکامل جوامع و هدایت پیشرفت های جوامع بشری، شناخت چگونگی رهبری توسعه، و تغییر نیازها در شکل های مختلف به عهده علوم انسانی است.(2)
پی نوشت ها:
1. مهدی رهبری
2. بلال پناهی، مهدی ویسه
پایان پیام/

 

کد خبر 276331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha