شیفتگی به خدمت، وجه ممیزه سبک حکومتداری اسلام است

خبرگزاری شبستان: کسانی که مسئولیت های سیاسی دارند این قدرت را در اجرای حق و برای ترویج رشد ارزش ها و فضیلت های اخلاقی و اسلامی بکار می گیرند، برخلاف سبک زندگی غربی که فقط منافع شخصی را تضمین می کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در تبیین ماهیت و چیستی مفهوم سبک زندگی گفت: ما به عنوان انسان با دارا بودن قدرت تفکر و اندیشه از یک سو، قوه انتخاب و گزینش گری از سوی دیگر، و نیز مسئولیت پذیری در وجودمان و همچنین با دارا بودن تفکر توحیدی سبک زندگی مان را چیدمان می کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم حسینی با بیان اینکه در کارهای دیگر نیز همین طور است، اظهار کرد: در سبک زندگی آنچه که در غرب به عنوان مدل مدنظر است مبتنی بر همان ارزش ها وجهان بینی هایی است که افراد دارند و با نگرش مادی گرایانه و الحادی چیده می شود. اما برعکس اگر کسی تفکر توحیدی دارد فقط برای بعد ارزش ها و شناخت ها نیست بلکه باید زندگیش را نیز براساس آن بنیان گذاری کند به این معنا که بایدها و نبایدها، مسیر زندگی و دوست داشتن ها و دوست نداشتن های ما را چنین نگرشی رقم می زند.
وی درباره رسوخ سبک زندگی در افکار و عادات تصریح کرد: سبک زندگی فقط به این ها محدود نمی شود، بطور مثال در مدل لباس پوشیدن و معاشرت هم خود را نشان می دهد.
عضو موسسه امام درباره تاثیرات دین بر سبک زندگی بیان کرد: دین بایدها و نبایدهایی را در زندگی خصوصی و اجتماعی افراد مشخص می کند که بدینوسیله در سبک زندگی تاثیرگذار می شود، بطور مثال در سبک زندگی اسلامی اختلاط زن و مرد نامحرم ناپسند است، یا اولویت های یک زن، خانه داری ، فرزندداری و همسر داری است و در اوقاتی جز این موارد به اشتغال می پردازد.
وی ادامه داد: بنابر سبک زندگی اسلامی بطور مثال انسان درس هایی خاص را باید بخواند، و سوالاتی پیرامون اینکه چه مطالبی را باید فرا بگیرد؟ رفتار با متعلم چگونه است و با معلم چگونه باید برخورد شود؟ مطرح است، در زمینه های کسب حلال و کارهای اقتصادی اگر کسی خواست بدون انجام کار مالی کسب کند آن حرام می شود؛ پس از هر راهی نمی توان درآمد داشت. اینها همه در سبک زندگی اسلامی وارد است.
حجت الاسلام حسینی درباره ورود سبک زندگی به حوزه های سیاسی عنوان کرد: مسلما، در مسائل سیاسی نیز به همین گونه است در انتخابات دیدیم در تفکر اسلامی یک بازی برد و باخت و مسابقه ای برای کسب قدرت است یا همان طور که شهید بهشتی می گوید ما شیفتگان خدمتیم و نه تشنگان قدرت. آن را به عنوان وسیله قرب به خدا می خواهیم.

وی افزود: اگر قدرتی برای ما دست داد بر اساس آیه 40 سوره حج عمل می کنیم کسانی که مسئولیت های سیاسی دارند این قدرت را در اجرای حق و برای ترویج رشد ارزش ها و فضیلت های اخلاقی و اسلامی بکار می گیرند. سبک زندگی اسلامی این را توصیه می کند برعکس در سبک زندگی غربی ما مشاهده می کنیم خود کسب قدرت و استفاده از همه منابع برای کسب سود شخصی ارزش می شود.
حجت الاسلام حسینی درباره نحوه تربیت فرزندان در سبک زندگی اسلامی ابراز کرد: آیا وظیفه پدر و مادر در سبک زندگی اسلامی فقط کسب پول و درآمد است؟، تامین معاش و گرداندن اقتصاد خانواده تنها وظیفه والدین نیست و قرآن کریم می فرماید نه، پدر در تامین معاد فرزندان نیز مسئول است و باید در تعلیم و تربیت آنان نقش ایفا کند، آنان را با امر به معروف و نهی از منکر از آتش جهنم نگه دارد. آنچنان که امیرالمومنین (ع) می فرماید هیچ هدیه و ارثی بالاتر از تربیت و ادب کردن نسبت به فرزند نیست.
وی گفت: این تعلیم و تربیت است که نقش اساسی در جامعه اسلامی اول در منزل و بعد در اجتماع دارد. در جامعه اسلامی ما باید ابتدا خود را تربیت کنیم سپس اجتماع را مدنظر قرار دهیم و والدین هم که این وظیفه را برعهده دارند باید خوب و بد را بدانند و به شرعیات، مسائل دینی و اخلاق آگاهی و آشنایی داشته باشند.
حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: حوزه تعلیم و تربیت گسترده است و این تربیت اول بر عهده والدین و پس از آنان، وظیفه معلمان و در نهایت بر عهده حاکمان است و همان طور که خداوند به پیامبر (ص) دستور می دهد تربیت و تزکیه نسبت به امت خود داشته باشد، دیگران نیز این وظیفه را در عرصه های کوچک تر دارند.
پایان پیام/


 

کد خبر 277305

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha