موانع پیشرفت واقعی تولید علم در علوم انسانی

خبرگزاری شبستان: مطالعه و بررسی تولید علم در ایران بیانگر آن است که عوامل متعددی همچون ضعف پژوهش‌های بنیادین و به کار نگرفتن نتایج پژوهش‌ها در جامعه مانع از پیشرفت واقعی تولید علم در علوم انسانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، "توسعه و تولید علم پارادیمی در تعالی آموزشی علوم انسانی و بررسی عوامل و موانع موجود" برگرفته از کتاب علوم انسانی در ایران در متن زیر بررسی می شود:
مطالعات تطبیقی مربوط به سیر تحول جوامع نشان می دهد پیشرفت، توسعه، رفاه و برتری انسان در نتیجه تلاش، فعالیت، نظم و هدفمندی او است و آنچه سبب شکاف عمیق بین جوامع شده، مربوط به این است که پاره ای از آنان دانش و تکنولوژی بیشتری در اختیار دارند و از آن به عنوان اهرمی برای برتری خود استفاده می کنند.

این گفته بیان گر تاثیر تعیین کننده تولید علم بر سرنوشت جوامع جهانی است. کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به آرمان های اساسی جامعه باید نقش خود را در تولید دانش جهان افزایش دهند تا بتوانند به طور طبیعی جایگاه مناسبی در عرصه جهانی بدست آورند. این امر نیازمند شناسایی مبانی و شیوه های تولید علم و تحلیل موانع و راهکارهای موجود است. درباره آفرینش و تولید علم، آنچه بیشتر از دیگر قضایا دارای اهمیت است چگونگی و کیفیت پیدایش، ظهور و آفرینش علم، نحوه رشد و تکامل و در نهایت تثبیت و رونق آن در جوامع بشری است. علم در واقع بیش از آنکه یک علت باشد، یک معلول و محصول است همچنان که یک محصول و ثمره از بها، ارزش و شان والایی برخوردار است.
نگاه واقع بینانه متوجه این نکته ظریف است که بسترهای زمینه ساز پدیدآوری و آفرینش علم، از خود علم ارزشمندتر است. ظهور و آفرینش علم، جریانی مستمر و دایمی و در عین حال فراگیر است که باید به طور دائم تعقیب شود و نسبت به شرایط نوظهور، شیوه های نوین ارائه گردند و نظام آموزشی با فرآیندهای یاددهی و یادگیری مبتنی بر تولید و توسعه علم در علوم انسانی جهت دستیابی به اهداف فوق هدایت کننده است.
تولید دانش در طول مراحل توسعه در علوم انسانی به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله: توسعه نظام آموزشی فراگیر محور و پژوهش محور، تربیت دانشجویان و استادان محقق و پژوهشگر، تشویق و حمایت مالی در زمینه چاپ مقاله و انجام پژوهش و اختراع، اختصاص بودجه مناسب به تحقیق، حمایت از استادان و دانشجویان محقق بر مبنای فعالیت های تحقیقاتی، تاکید بر پژوهش محوری در مراکز آموزش عالی علوم انسانی، دسترسی آسان به خدمات رایانه ای و منایع اطلاعاتی روز، تشکیل همایش های علمی پژوهشی با محورهای تخصصی و بهره برداری از نتایج آن و ...
مطالعه و بررسی تولید علم در ایران بیانگر آن است که عوامل متعددی مانع از پیشرفت واقعی تولید علم در علوم انسانی می شود از جمله: ضعف پژوهش های بنیادین، به کار نگرفتن نتایج پژوهش ها در جامعه، کمبود اعتبارات پژوهشی، ضعف پژوهش های کیفی، پژوهش محور نبودن مراکز آموزشی، نظام آموزشی سنتی در مراکز آموزش عالی، ضعف مدیریت تولید علم و ... .
پایان پیام/
 

کد خبر 302226

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha