نیازمند تیم ثابت و اتاق فکر تحول در آموزش و پرورش هستیم

خبرگزاری شبستان: نیروهای تحول دهنده در حوزه علوم انسانی ابتدا در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند بنابراین باید رویکرد و مرحله‌ای را برای احقاق تحول در این علوم در سطح آموزش و پرورش طی کنیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، ویژه‌برنامه پگاه تحول، شنبه، 28 مهرماه، با موضوع "آسیب‌شناسی آموزش و پرورش موجود در تحول علوم انسانی" با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم، مدیر طرح تولید و تدوین برنامه درسی ملی و محمدمهدی اعتصامی، مدیر بخش تحول علوم انسانی دفتر برنامه ریزی و تالیف متون درسی‌ روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. 

بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم،‌در این برنامه با بیان اینکه نقشی که آموزش و پرورش برای خود تعریف کرده است برای تربیت عمومی و عام جامعه است، ‌اظهار کرد: تعبیر عمومی از نظام آموزش و پرورش، تربیت شهروند مطلوب است که در نظام اسلامی ما به‌عنوان شهروند مطلوب اسلامی با نگاه تکاملی یاد می‌شود. 

وی ادامه داد:‌ البته حاکمیت دینی همواره سیر شدن را داراست و این امر اقتضائات خود را می‌خواهد اما با این وصف شرایط فعلی آموزش و پرورش ما با وجود تمامی پیشرفت‌هایی که داشته است به‌گونه‌ای نیست که بشود حساب ویژه‌ای برایش باز کرد.

این کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: امروز دانش‌های مختلفی در حوزه علوم انسانی در آموزش و پرورش ما حضور دارد، اما مشکل آن است که رویکرد بهره‌بردای از این دانش‌ها را در آموزش و پرورش نداریم. 

حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد:‌ به هر حال می‌دانیم که نیروهای تحول دهنده در حوزه علوم انسانی ابتدا در آموزش و پرورش تربیت می‌شوند بنابراین معتقدم باید رویکرد و مرحله‌ای و دَوَرانی را برای احقاق تحول در علوم انسانی در سطح آموزش و پرورش طی کنیم.

وی با اشاره به سخنان رهبری پیرامون تحول در آموزش و پرورش در سال 1385، بیان کرد: از آن زمان به بعد کارهای خوبی انجام شد اما یکی از اساسی‌ترین مشکلات به پراکنده‌کاری بر می‌گردد که سبب می‌شود نتیجه آنچنان که باید ملموس نباشد. 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد:‌ به نسبت وضعیت مطلوبی که مد نظر است فاصله زیادی داریم به این مفهوم که هنوز فرهنگ علمی در آموزش و پرورش ما نهادینه نشده است و شاید این مساله به آنجا باز گردد که کسی که وزیر آموزش و پرورش را انتخاب می‌کند با چه دغدغه‌ای او را به مجلس معرفی می‌کند؟ آیا هدف تنها حفظ آنچه که وجود دارد تلقی می‌شود یا حرکت نظام آموزش و پرورش به سوی مبانی اساسی تعلیم و تربیت. 

حجت الاسلام ذوعلم بیان کرد: ما در آموزش و پرورش نیاز به تیم ثابتی برای اتاق فکر و تحول هستیم، ضمن آنکه باید ردیف بودجه‌ای نیز در خدمت تحول در آموزش و پرورش باشد، در دوره اصطلاحات بیشتر دیدگاهشان به مقوله تعلیم و تربیت مثل نگاهی بود که به دانش فیزیک وجود دارد، اما در گفتمان اصول‌گرا و دولت نهم دغدغه تحول ایجاد شد که نقطه عطف محسوب می‌‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه گرچه با آنچه که مد نظر بوده است فاصله داریم اما با برنامه‌ریزی مشخص و پیگیری می‌توان انتظار داشت که تحول علوم انسانی در آموزش و پرورش نقش بارزتری داشته باشد. 

پایان پیام/

کد خبر 304505

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha