حوزه‌های علمیه در مسیر تحول نقش گفتمان‌ساز دارند

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ‌با اشاره به جایگاه حوزه‌های علمیه در سیر تحول علوم انسانی، نقش این نهادهای دینی پژوهشی را گفتمان‌ساز توصیف کرد.

به گراش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، ‌برنامه پگاه تحول، ویژه‌نامه گفت‌وگو محور در راستای برگزاری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی از شبکه چهار سیما پخش می‌‌شود، دوشنبه شب، 29 مهرماه به موضوع نقش حوزه‌ها در تحول علوم انسانی اختصاص یافت که این برنامه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست و محمود حکمت‌نیا به روی آنتن شبکه رفت.

 بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام علیدوست در ابتدای سخنان خود با اشاره به استنباط‌های موجود پیرامون حوزه گفت: یک وقت حوزه را به عنوان مکان می‌شناسند، ‌گاهی به‌عنوان صنف یعنی دانشی که در آن روحانیان تحصیل و تدریس دارند و گاهی به علوم اخلاقی اطلاق می‌شود.

وی اظهار کرد: اما گاهی نیز از دیدگاه روش حوزه را تعریف می‌کنیم و نهادهایی که به یک روش و سیاق کار می‌کنند را حوزه می‌نامیم و بالاخره گاهی نیز به گفتمان و فرهنگ حوزه می‌گوییم، البته طبیعی است که در تعاریفی که ارایه شده حوزه را به مکان و صنف بیشتر شناخته‌اند.

حجت الاسلام علیدوست با بیان اینکه در حوزه علومی در جریان است که از قرآن و سنت انبیا اتخاذ و ارایه می‌شود، تصریح کرد: در واقع دانشی که در اختیار حوزه قرار دارد تراث عظیمی است که اگر اسلام را مبدا این تراث بدانیم یعنی 1400 سال روی این مسایل کار شده است.

وی تصریح کرد: حوزه‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این دانش‌ها در تحول علوم انسانی سهیم باشند، البته برآیند عقلی نیز در این تراث نقش بزرگی دارد و همان‌طور که می‌دانیم اساسا عقل انسانی در آیات قرآن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

این استاد حوزه افزود: اینکه عنوان کردم گزاره‌های عقلی در حوزه ظرفیت یافته‌اند الزاما به این معنا نیست که در جای دیگر چنین چیزی وجود ندارد بلکه مقصود آن است که عقل در فضای حوزه‌ها با برآیند دینی و در محیطی دینی تربیت می شود در نتیجه ابزار حقیقت اندیش متفاوتی خواهد شد به نسبت زمانی که این رویکرد در آن وجود نداشته باشد، البته درست که عقل از بیرون می آید و مساله ای نیست که درون دینی باشد اما با این وصف در همان فضای بیرونی نیز می تواند در فضای دینی ارتقا یابد.

حجت الاسلام علیدوست خاطرنشان کرد: عقل در منطق سنت تقسیم‌بندی‌هایی دارد، مثلا زمانی که عقل در فقه مطرح می شود خود را در قالب قاعده ملازمه نشان می‌دهد، ‌بنابراین سیر حضور عقل و علوم عقلی در حوزه سبب ایجاد گفتمانی برگرفته از قرآن در مسیر تحول می‌شود.
پایان پیام/

کد خبر 304928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha