ماندگاری اشعار حافظ به خاطر پشتیبانی bbc و غرب نبوده است

خبرگزاری شبستان: اصغر دادبه در سخنانی به ماندگاری شعر حافظ اشاره کرد و گفت: شاعر هر قدر با شکوا و شکایت و شعف و شادی مردم همراه تر باشد موفق تر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اصغر دادبه حافظ پژوه در مراسم "عصر حافظ" با بیان این که می توان برخی تعبیرات و اشعار حافظ را دو گانه و حتی گوناگون خواند، اظهار کرد: معناهای مختلفی که از قرائت های متفاوت اشعار حافظ به دست می آید صحیح است.


وی ادامه داد: یکی از مضامین شعر حافظ شکوا و شکایت است. و شاعر هر قدر با شکوا و شکایت و شعف و شادی مردم همراه تر باشد موفق تر است. این که اشعار حافظ ماندگار شده است به خاطر پشتیبانی bbc و غرب نبوده است. به این بزرگان هم کم بی حرمتی و بی لطفی نشده است اما اشعار او باعث شده ماندگار باشد. حافظ در اشعارش شکوه و شکایت از نابسامانی های که در روابط اجتماعی به وجود آمده است می کند.


دادبه با تاکید بر طنازی حافظ در اشعارش، عنوان کرد: عجیب است که "گوته" شاعر آلمانی با ترجمه های دست و پا شکسته اش متوجه طنزپردازی حافظ شد اما ما در 30 ، 40 سال اخیر این موضوع را فهمیده ایم.


وی گفت: نظم مانند نثر وظیفه اش اطلاع رسانی است اما شعر ضمن این که اطلاع رسانی می کند کارش این نیست. اگر مسئله را از منظر کاملا بلاغی نگاه کنیم و تقسسیم کهن غرض اولی و اغراض ثانویه را در نظر بگیریم و از این منظر به هر موضوع علمی و فلسفی که وارد شعر شده است بنگریم نتیجه این می شود که شعر ابزاری برای انتقال پیام های شاعرانه است.


این محقق و پژوهشگر با بیان این که هر چیزی که در عالم بشریت پدید آمده نیاز بوده است، عنوان کرد: وقتی نظریه جبر و اختیار پدید آمده نیاز بوده و در تاریخ بشر هم می بینید که گاهی جبر و گاهی اختیار به کار می آمد و حافظ هم در این میان بوده است.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 302243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha