تولید دانش در فرهنگ قرآن با نگاه‌های پوزیتیویستی تفاوت دارد

خبرگزاری شبستان: تولید دانش در نگاه قرآن متفات از دانش‌های مرسوم و نگاه‌های پوزیتیویستی است؛ ادعاهای صرف و نگرش‌های خاصی که در سطح دنیا نسبت به علوم وجود دارد کافی نبوده و دین جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، برنامه پگاه تحول، ویژه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، یکشنبه شب، 12 آبان ماه با اجرای مسعود معینی پور و با حضور حجج اسلامی عبدالکریم بهجت پور و محمدعلی رضایی اصفهانی با موضوع «ظرفیت شناسی قرآن در علوم انسانی» به روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. 

بر پایه این گزارش، در ابتدای مباحث این برنامه حجت الاسلام بهجت پور طی سخنانی با بیان اینکه در نگرش تحول علوم انسانی باید به چگونگی تولید دانش توجه داشت، اظهار کرد: این موضوع از آنجا اهمیت مضاعف می یابد که بدانیم اساسا دانش ها سلسله موضوعاتی هستند که گرد هم جمع شده و اشتراکاتی در غرض و هدف دارند. 

وی ادامه داد: زمانی که دانشی تدوین می شود مبانی تعریف و پیش انگاره های مشخصی ایجاد و متعاقب آن هست های بزرگی که در واقع زمینه ساز شکل گیری یک دانش محسوب می شوند، ایجاد و متعاقب آن بایدها و نبایدهایی طرح می شود. 

حجت الاسلام بهجت پور با بیان اینکه هر دانشی دارای اهداف مشخصی در شاکله خود می شود، تصریح کرد: با توجه به این مولفه شاید این برداشت صحیحی باشد که اساسا تفکیک دانش به عنوان اغراض قلمداد شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در این میان زمانی که از نسبت قرآن با سایر علوم و دانش ها بحث می شود مراد قرابت و اشتراکاتی است که به لحاظ معنایی و جامعیت می تواند منبعث از قرآن و یا تحت تاثیر قرآن ایجاد شده باشد. 

وی تاکید کرد: بشر امروز پذیرفته است که اهداف کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت را تعریف کند و اساسا بزرگترین هنر یک جریان جامع علمی این است که سلسله مراتب طولی را در میان این اهداف لحاظ کند که در این راستا یکی از ساحاتی که از طریق متن دین به بشر یاری می رساند همین سامان دهی مجموعه اهداف است.
این محقق تصریح کرد: همچنین بحث دیگر در گستره این موضوع، انگیزه بشر است، انسان به دنبال دستیابی به اهداف خود به دنبال آن است که شقاوت و سختی را به حد صفر رسانده و حتی نابود کند بنابراین مرتبا به دنبال راهکارهای مختلفی است که این امر را تقلیل بخشد، از این رو با نگاهی منطقی به مجموعه ای که عنوان شد می توان چنین برداشت کرد که اساسا دین در این بین نقشی اساسی دارد.
حجت الاسلام بهجت پور ابراز کرد: کارکرد دین و قرآن نیز نیل به همین موضوع یعنی سعادت است که در سوره هود اشاره به افراد شقی و سعید شده است، بنابراین با توجه به عنایت اسلام به اینگونه مباحث باید پژوهش ها به گونه ای باشد که شقاوت در درون آدمی به حداقل برسد.

 وی در ادامه به شاخصه های عالمان در قرآن اشاره کرد و یادآور شد: تولید دانش در نگاه قرآن متفات از دانش های مرسوم و نگاه های پوزیتیویستی است و ما معتقدیم دانشمندانی که این دانش ها را تولید می کنند هر چند که ممکن است گرفتار پیش انگاره ها نسبت به حوزه دین باشند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اساسا تکامل دانش به دست بنیان گزارانش نیست و در نتیجه ادعاهای صرف و نگرش های خاصی که در سطح دنیا نسبت به علوم وجود دارد کافی نبوده و دین جایگاه ویژه ای دارد.
پایان پپیام/

کد خبر 309431

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha