شکر خداوند مولتی‌ویتامین فضایل اخلاقی و معجزه تربیتی

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام پناهیان در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) با اشاره به تأثیرات معنوی شکر خداوند گفت: احساس تشکر از خداوند معجزه تربیتی است که همزمان سه فضیلت اخلاقی را در انسان تقویت می‌کند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، در مراسم سوگواری امام حسین (ع) ویژه دهه اول محرم که سه‌شنبه 14 آبان از ساعت 20 تا 22 برگزار شد با اشاره به تأثیرات معنوی شکر خداوند  و ارتقای روحی در انسان گفت: انسان شاکر همزمان احساس تواضع، حیا و محبت را در خود تقویت می‌کند و شکر حقیقتا یک معجزه تربیتی است.

وی افزود: حیا یکی از ویژگی‌های مستتر در احساس شکر نسبت به خداوند است و از پیامبر (ص) نقل است که تنها سخنی و حدیثی که از پیامبران گذشته به عنوان ضرب‌المثل باقی مانده و مکرر تکرار می‌شود این جمله است اگر انسان حیا نداشته باشد هر کاری که بخواهد، انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام پناهیان عنوان کرد: احساس محبت، تواضع و حیا مهم‌ترین شاخصه‌های شکر در انسان است که اگر محقق شود و انسان آن را بر زبان خود جاری و به آن عادت کند و نور عمل در آن تابیده شود انسان را به رشد حقیقی می رساند.

وی با اشاره به مقایسه رشد گیاه با رشد فضایل اخلاقی در انسان به کمک احساس شکر تصریح کرد: خداوند متعال گیاه و عمل فتوسنتز را تمثیلی برای چگونگی رشد و آموختن انسان‌ها قرار داده است، گیاه با آب رشد می‌کند ولی با عملیاتی پیوندی میان آب و نور خورشید رشد می‌کند و این چرخه بسیار زیبا که در گیاه وجود دارد بهترین تمثیل برای رشد اخلاقی و معنوی در وجود انسان‌هاست.

وی ادامه داد: نور و علاقه به خوب‌بودن در وجود انسان‌ها نهادینه شده است و این فرآیند رشد در گیاه نتیجه‌اش عمل در انسان‌هاست که خدا آن را قبول می‌کند. عمل مانند برگ گیاه است که به ریشه کمک کرده و این ریشه شکر در وجود انسان قرار گرفته است و آدمی طبیعتا دوستدار شکرکردن است و این وضع در وجود انسان نهادینه شده است، به عنوان مثال آدمی در زمان کودکی اگر کاری برای شخصی انجام دهد و آن فرد هیچ عکس‌العملی نشان ندهد یک کودک احساس شکرنکردن آن شخص را به‌خوبی متوجه می‌شود.

شکر خداوند ابتدایی‌ترین دلیل عبادت پروردگار عالم است

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به استدلال علما و دانشمندان برای عبادت پروردگار عالم عنوان کرد: علمای اهل کلام ابتدایی‌ترین استدلال خود را برای عبادت خداوند شکر می‌دانند و می‌گویند بدیهی است به علت نعمت‌هایی که خداوند بر ما روا داشته ما شاکر او باشیم و عبادت‌اش کنیم و این دانه شکر با آب ایمان رشد کرده و ریشه پهناوری به‌دست می‌آورد و همزمان سه احساس آمیخته در آن یعنی حیا، محبت و تواضع افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام پناهیان عنوان کرد: شکر یک راهبرد و فرآیند تربیتی کامل است و نباید آن را یک موضوع فرعی دانست همچون که خوردن حبوبات به تنهایی نیازهای دیگر بدن انسان را تأمین می‌کند شکر نیز یک احساس اخلاقی و معنوی خوب و کامل است که آدمی را از غذای روح و معارفی دیگر بی‌نیاز می‌کند و انسان شاکر از تکبر و بی‌مهری نجات یافته و ضمن دست‌یابی به صفای باطن، ایمان پیدا می‌کند همچون که امام علی (ع) که می فرمودند شکر نصف ایمان انسان را تأمین می‌کند.

وی افزود: کسانی که به دنبال گره‌خوردن با پروردگار عالم هستند و می‌دانند این ارتباط با خدا تمام نیازشان را تأمین می‌کند و دل‌شان برای نجوای الهی تنگ شده تا عاشقانه با او سخن بگویند و محبت به خدا را در خود تجربه کنند در قدم اول باید شاکر باشند.

روایات ائمه معصومین در خصوص تأثیرات شکر خداوند در انسان

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به روایات ائمه اطهار (ع) پیرامون اهمیت شکر و ارتقای معنوی انسان‌ها تصریح کرد: امام سجاد (ع) فرمودند: خداوند به حضرت موسی وحی کرد که من را در نزد خلق‌ام محبوب قرار بده، ایشان فرمودند خداوندا من چگونه این کار را انجام دهم، پروردگار عالم پاسخ داد نعمت‌های من را برای آنان بشمار تا به من علاقه پیدا کنند. همچنین امام باقر (ع) فرمودند حال ما انسان‌ها این‌طور خوب است که غرق نعمت پروردگار عالم هستیم و گناهان بسیار داریم در حالی که پروردگار عالم به ما محبت می‌کند ما این‌طور جبران نعمت‌اش را می‌کنیم.

وی افزود: انسان اگر نعمت‌های الهی را ببیند نسبت به محبت خداوند آگاه شده، حتی اگر خودخواه باشد و این فطرت آدمی است که اگر کسی به او محبت کند به آن شخص علاقه‌مند می‌شود.

ذکر نعمت احساس علاقه بین انسان و خداست

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه ذکر نعمت‌های الهی مقدمه ایجاد حس شکر در آدمی است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال بدون استحقاق به انسان‌ها نعمت داده و تنها توجیه آن عاشق‌بودن خداوند نسبت به بندگان‌اش است و اگر آدمی خودخواه باشد و ببیند کسی بی‌حساب به او نعمت می‌دهد به راحتی مجذوب‌اش می‌شوند.

وی افزود: ابلیس تنها کاری که انجام می‌دهد انسان را از شکر خداوند غافل می‌کند و ذلالت که ریشه در غفلت دارد در انسان تقویت می‌شود و اگر هر انسانی از طریق شکر عاشق خدا شود و دارای خصلت خودخواهی نباشد به درجه اعلی رسیده و در عشق الهی غرق می‌شود.

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 310333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha