از روضه دامادی حضرت قاسم تا تشکیک  بر وجود حضرت رقیه!

آنچه در مورد عروسی حضرت قاسم مطرح شده یا می‌شود، صحیح نیست و اثری از این قضیه در کتب معتبره وجود ندارد. مضافا بر اینکه حضرت قاسم به سن ازدواج نرسیده بود.

خبرگزاری شبستان: یکی از جلوه های زیبای مکتب تشیع بهره برداری از فرصت هایی است که به مناسبت های تولد و یا شهادت پیشوایان معصوم شیعه (ع) صورت می پذیرد و در پرتوی آن مراسمی به شکل مجالس اهل بیت (ع) و هیئت های مذهبی و یا به صورت های دیگر انجام می گیرد.

اینگونه مراسم و موضوعات مرتبط با آن، دارای ضوابط و مقرراتی است که آگاهی از آنها برای همه اقشار مرتبط با این موضوع اعم از روحانیون ، صاحبان مجالس، هیئت ها و سرانشان، مولودی خوانان و نوحه سرایان، صاحبان حرف و مشاغلی چون طراحان و نقاشان و چاپخانه ها، خدمتگزاران و حتی عموم شرکت کنندگان یک ضرورت است.

مراجع عظام تقلید با استخراج اینگونه ضوابط و مقررات، بایدها و نبایدها ی ارزنده ای را در فصول گوناگون کتاب های فقهی خود درج نموده اند که مهم ترین آن ها در کتاب "فقه عاشورا" منتشر شده است. در این مطلب بخشی از سوال و جواب ها ارایه می شود.

 

صحت روضه ازدواج قاسم بن الحسن (ع)؟

سؤال: آیا برگزاری تعزیه و همچنین روضه‌هایی که بعضی از مداحان درباره ازدواج حضرت قاسم بن الحسن (ع) با دختر امام حسین (ع) در روز عاشورا نقل می‌کنند، صحت دارد؟

فاضل لنکرانی: آنچه در مورد عروسی حضرت قاسم مطرح شده یا می‌شود، صحیح نیست و اثری از این قضیه در کتب معتبره وجود ندارد. مضافا بر اینکه حضرت قاسم به سن ازدواج نرسیده بود. بلی در کتاب منتخب مرحوم طریحی چیزهایی که مناسب ازدواج آن حضرت است نقل شده ولی ظاهرا این مطالب نادرست را بعد از آن مرحوم افراد مغرض یا نادان به آن کتاب اضافه کرده‌اند و مرحوم طریحی برتر از آن است که این مطالب را که مناسبتی با واقعه عاشورا ندارد در کتاب خود بنویسد. در عین حال آنچه در کتاب طریحی آمده به این نحو که بعضی در مراسم تعزیه‌داری و به صورت خرافی پیاده می‌کنند، نمی‌باشد.

بهجت: اگر معلوم باشد که نقل از بعضی تواریخ و روایت‌ها است، اشکال ندارد.

تبریزی: این مطلب نقل شده ولی به سند معتبر ثابت نیست، والله العالم

مکارم شیرازی: چون در منابع معتبر نیامده است بهتر ترک آن است.

 

اشکالات وارد بر زیارت حضرت رقیه (س)؟

سؤال: بعضی در اصل وجود دختری به نام رقیه (س) تشکیک می‌کنند و می‌گویند اصلا چنین دختری وجود نداشته و امام حسین (ع) چنان دختری را نداشته‌اند و به رفتن زیارت ایشان در کشور سوریه اشکال می‌گیرند. آیا چنین صحبت‌هایی صحت دارد؟

تبریزی: بر همه واجب است احترام مقام و مکان حضرت رقیه (س) را داشته باشند و به سخنان فاسد و بیهوده‌ای که از گمراهی شیاطین است، گوش فرا نداده و اعتنایی نکنند. ما زیارت دختر امام حسین (ع) (حضرت رقیه) به خداوند متعال تقرب می‌جوییم، آن دختری که خود مظلوم بود و خاندان وی نیز همه مظلوم بودند.

 

حرکت زنان همراه با هیئت‌ها؟

سؤال: آیا جایز است زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاصی که بدن آنان را بپوشاند در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی شرکت کنند و یا همراه هیئت‌ها حرکت نمایند؟ برای عزاداری بانوان چه روشی را توصیه می‌فرمایید.

خامنه‌ای: شرکت زنان در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی شایسته نیست.

مکارم شیرازی: عزاداری خامس آل عبا (ع) و سایر معصومین (ع) از افضل قربات است ولی مردان و زنان باید طوری رفتار کنند که آمیخته با خلاف شرع نشود.

صافی گلپایگانی: با توجه به اینکه وجوب مثل نماز جمعه از بانوان ساقط است و یکی از حکمت‌های آن حضور نیافتن در این مجامع عمومی است. اگر بانوان همراه دسته‌جات نباشند به سفارشات و سنت‌های اسلامی نزدیک‌تر است و اگر حضور آنها معرض مفسده و نظر اجانب باشد، جایز نیست.

نوری همدانی: در صورتی که همراه با حرامی نباشد، جایز است. بانوان محترمه باید سعی کنند ضمن شرکت در عزاداری‌ها حجاب و عفاف خود را کاملا رعایت نمایند.

 

بنا بر این گزارش کتاب فقه عاشورا به قلم "علیرضا کریمی میمونه" نوشته شده و به همت انتشارات "بقیه العتره" سال 91 روانه بازار نشر شده است. از جمله مباحث پرداخته شده در این کتاب می توان به پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین (ع)، استفاده از علم در عزاداری، روزه درروز عاشورا، برهنه شدن در عزاداری ها، تعیین وجه منبر و مداحی، اجازه زن از شوهر برای حضور در مراسم مذهبی و سجده و خود را روی زمین کشیدن در برابر حرم ائمه (ع) اشاره کرد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 310349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha